فاجعه‌ای در سازمان محیط زیست‌/مجوز شکار حیوانات در حال انقراض به خارجی‌ها + عکس

اشتراک گذاری :

ارائه مجوز شکار حیوانات در حال انقراض ایرانی به خارجیان که به عنوان سنتی استعماری از زمان گذشته در کشور باقی بود، با تبدیل شدن به قانون در زمان ریاست معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست، عملا به فراهم شدن زمینه ای کمک کرده است، که مطابق با آن تورهای گردشگری و طبیعت گردی اروپایی از این ویژگی، یعنی شکار گونه های کمیاب ایرانی، به عنوان آپشن تورهای خود برای جذب گردشگر استفاده می کنند.

در ماده ۲ و ۵ آیین نامه ویژه شکار که در زمان مسئولیت معصومه ابتکار بر ریاست سازمان حفاظت از محیط زیست در دولت هفتم به تصویب هیئت دولت رسید، آمده است:

ماده ۲ : مجوز برای شکار جانواران وحشی حمایت شده بصورت محدود و با توجه به ظرفیت و برای جانوران وحشی غیر حمایت شده بصورت نامحدود برای مقامات خارجی صادر خواهد گردید.
ماده ۵ : چنانچه پس از یک هفته از در خواست مقامات خارجی برای شکار از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست برای تعیین مکان شکار اقدامی صورت نگیرد، وزارت امور خارجه خود می تواند ورود پیدا کرده و منطقه ای را برای شکار در نظر گیرد.

آنچه در این دو آیین نامه به صراحت ذکر گردیده مجوز شکار برای مقامات خارجی متقاضی شکار در ایران می باشد، نه هر شهروند متقاضی شکار خارجی. هر چند ارائه مجور شکار حیوانات وحشی حمایت شده مطابق ماده ۲ خود نیز خلاف اصول حمایت از حیوانات تحت انقراض بوده و کاپیتولاسیون شکار محسوب می گردد، اما همین امر خلاف، نیز تنها برای مقامات خارجی است نه هر فرد خارجی که مایل به تفریح و شکار در دشت ها، جنگل ها و مراتع ایران است.

با این وصف و با وجود موانع قانونی برای ارائه پروانه مجوز شکار حیوانات تحت انقراض به توریست های شکار (Tourist hunting)، شاهد ارائه مجوزهای بسیار زیاد و متعدد از کانال شرکت ها و آژانس های شکار خارجی توسط سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت امور خارجه می باشیم بگونه ایکه آژانس هایی چون سافاری اینترنشنال، جاسمین سافاری، ایران سافاری، استاکر گروپ، کنسرسیوم شکار بر‌تر، آژانس سی‌ اند اس فارل و ده ها آژانس شکار دیگر علنا در فضای مجازی به تبلیغات ارائه امکانات و مجوز شکار در ایران پرداخته و توانسته اند تا سالیان اخیر صدها شکارچی خارجی را در غالب توریست های شکار به ایران وارد کرده و آزادانه به حریم حیوانات تحت انقراض تجاوز کرده و پس از وارد کردن خسارت های جبران ناپذیر به محیط زیست ایران که قابل قیمت گذاری نمی باشد از کشور خارج کنند.
لذا کافیست با مراجعه به وب سایت های این آژانس های شکار، به انواع خدمات توریست شکار حیوانات تحت انقراضی چون گوزن زرد، خرس قهوه ای، قوچ لارستان، قوچ اوریال، قوچ قرمز، گراز وحشی اوراسیا که در اروپا و شمال آفریقا نسلش منقرض شده دیده می شود.

توریست های شکارچی خارجی می توانند برای یک سفر تفریحی همراه با شکار حیوانات تحت انقراض در ایران به آژانس های شکار؛ استالکر گروپ، کنسرسیوم شکار، سافاری اینترنشنال و یا ده ها آژانس شکار دیگر مراجعه کنند و از خدماتی چون ترانسفر فرودگاهی، هتلینگ و کسب مجوزهای شکار و راهنما و اتومبیل بهره مند گردند.

این در حالی است که هر سال وضعیت حیات وحش کشورمان اسفناک تر از قبل شده و شکار بی رویه و بی توجهی به حفظ گونه های مختلف، سبب بروز خطر انقراض برای بسیاری از نسل های جانوری شده است.

سوالی که در عملکرد معصومه ابتکار بعنوان رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست مطرح می شود این است: اگر برای حفظ جانوران در حال انقراض، اقدامات حمایتی مقابله با شکار شکارچیان ایرانی صورت می گیرد که همراه با مجاهدت های فراوان محیط بانان خدوم است، چه تفاوتی میان شکارچیان ایرانی و خارجی در این مسئله وجود دارد؟ تفاوت این آیین نامه با قانون کاپیتولاسیون که امتیازات غیر قانونی را برای خارجیان در ایران قائل می شد چیست؟ آیا شکار توسط شکارچیان خارجی تهدید برای بقاء جانوران در حال انقراض نیست؟

چندین عکس منتشر شده در تارنماهای آژانس های خارجی شکار در ایران توسط توریست های شکارچی:

 

منبع : رجا نیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 23

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

لباس‌هایی که زنان را بیمار می‌کند!

د مه 18 , 2015
«عفونت‌های زنان» یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنانه است که بی‌توجهی به بهداشت فردی و همچنین کوتاهی در درمان آن می‌تواند عوارض قابل توجهی به بار آورد و حتی تا مرحله ناباروری پیش رود.استفاده طولانی مدت از لباس‌ها و بویژه شلوارهای تنگ مخصوصا در فصل گرما از جمله هشدارهایی است که […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...