غذاهایی که فکر می‌کنید سالم‌اند اما نیستند

اشتراک گذاری :
نودیها:خیلی راحت می‌توان قربانی شعارهای بازاریابی مثل “رژیمی”، “کم‌چرب” و غیره شد. اما در واقع این‌ها تنها، پوششی برای سالم نشان دادن خوراکی‌های ناسالم است. یک محصول می‌تواند کم‌چرب اما پر از قند و سدیم باشد. بنابراین، اگر تصمیم دارید رژیم غذایی سالم را دنبال کنید، توجه به این نکته بسیار مهم است.

۱.محصولات “کم‌چرب” معمولاً با شکر بسته‌بندی می‌شوند تا عطر و طعمشان زیاد شود

هر آشپزی این نکته را می‌داند که خوشمزگی غذا به میزان چربی آن بستگی دارد. به همین دلیل است که شیرینی‌های خامه‌ای و کیک‌ها و نان‌های چرب بسیار خوش‌طعم هستند.
اگر چربی را از ماده غذایی، که به طور معمول آن را داراست، بگیریم، ناچار خواهیم بود چیز دیگری را جایگزین این چربی جدا شده کنیم، تا جایگزینی برای طعم از دست رفته شود. افزودن شکر، علاوه بر دادن ماهیتی شیرین به مواد، باعث افزایش طعم و مزه عناصر در خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها خواهد شد.
طبق مطالعات، هم چربی و هم شکر، مغز شما را در جهت تقاضای غذایی بیشتر از آنچه که واقعاً نیاز دارید، تحریک و ترغیب می‌کند.

۲.برخی از فرمول‌های مارگارین سالم نیستند

نمی‌توان به راحتی گفت که چربی بسیار بد است. بسیاری از چربی‌های دارای حلقه (های) اشباع نشده در طبیعت وجود دارند که برای بدن مناسب است. بسیاری از انواع مارگارین قدیمی وجود دارند که با فرمول چربی ترانس بسیار بیشتر از کره ساخته شده‌اند، این، بدان معنا است که آن‌ها می‌توانند HDL کلسترول (خوب) شما را کاهش دهند در حالی که در عین حال LDL کلسترول (بد) را افزایش می‌دهند.
فرمول تهیه مارگارین بارها تغییر کرده است بنابراین، بسیاری از انواع آن‌ها این چربی‌های فوق‌العاده ناسالم را ندارد.
همه انسان‌ها به مقدار مشخصی از چربی در رژیم غذایی خود نیاز دارند تا سالم بمانند، بنابراین گاهی اوقات کره انتخاب بهتری نسبت به مارگارین است. نکته کلیدی، محدود کردن مصرف چربی به مقداری است که بدن بدان نیازمند است و توجه به نوع چربی مصرفی است. ما باید مصرف چربی‌های اشباع را محدود کنیم و از چربی‌های ترانس تا حد امکان بپرهیزیم.

۳.کیک برنج اساساً پرکالری است و به هیچ‌کس پیشنهاد نمی‌شود

کیک برنج بسیار ترد است و گاهی حتی طعم کافی را ندارد. این کیک‌ها بدون چربی هستند و این نقطه عطفی در فروش آن‌هاست. متأسفانه، کیک‌های برنج از دانه‌های تصفیه شده تهیه شده‌اند و معمولاً پر از طعم‌دهنده‌هایی که مملو از قند، سدیم و یا ترکیبی از هردو است، هستند. شما می‌توانید میان‌وعده‌هایی بسیار بهتر از کیک برنج را انتخاب کنید.

۴. خرید یک بطری اسموتی میوه‌ای یا سبزیجات، همیشه یک انتخاب سالم نیست

میوه‌ها و سبزیجات بسیار مفیدند. در واقع امروزه نشان داده شده است که اکثر مردم به اندازه کافی از آن‌ها استفاده نمی‌کنند. بنابراین تهیه یک اسموتی میوه‌ای یا سبزیجات ممکن است مانند یک انتخاب سالم و ضروری به نظر برسد.
متأسفانه، بسیاری از اسموتی‌های آماده در فروشگاه‌ها دارای مقدار زیادی شکر هستند که دیگر مانند یک اسموتی خانگی سالم نیستند. همچنین برخی از آن‌ها دارای مقادیری از چربی اضافی هستند که اگر بدان توجه نکنید کالری روزانه‌ای که مصرف خواهید کرد افزایش پیدا می‌کند.

۵. ماست طعم دار معمولاً با شکر تهیه شده است

متأسفانه، هرچند که ماست‌های طعم‌دار می‌توانند حاوی میکربیوم‌ها باشند، اما همچنین دارای مقادیر زیادی از شکر هستند. بهتر است خودتان در خانه با اضافه کردن عسل یا میوه‌های شیرین به ماست، یک ماست طعم‌دار تهیه کنید.

همه انسان‌ها به مقدار مشخصی از چربی در رژیم غذایی خود نیاز دارند تا سالم بمانند، بنابراین گاهی اوقات کره انتخاب بهتری نسبت به مارگارین است. نکته کلیدی، محدود کردن مصرف چربی به مقداری است که بدن بدان نیازمند است و توجه به نوع چربی مصرفی است

۶. سس‌های بدون چربی سالاد، می‌توانند مانع جذب مواد مغذی توسط بدنتان شوند

سبزیجات ممکن است پر از مواد مغذی باشند، اما برای به دست آوردن این مزایا، بدن شما باید بتواند آن‌ها را جذب کند. برخی از مواد مغذی نیاز به چربی دارند تا توسط بدن جذب شوند. لیکوپن و بتاکاروتن دو آنتی‌اکسیدان مهمی هستند که بدن شما نمی‌تواند بدون چربی جذب کند، بنابراین شما باید یک سس سالاد چرب برای جذب آن‌ها داشته باشید. به این منظور، می‌توانید از روغن‌هایی مانند روغن زیتون همراه با سالادتان استفاده کنید.

۷. ساندویچ کالباس بوقلمون اغلب به همراه سدیم مازاد، بسته‌بندی شده است

تقریباً به طور قطع این نوع ساندویچ‌ها، با سدیم و احتمالاً نیترات و سایر مواد نگهدارنده بسته‌بندی شده است. بهتر است در صورت امکان از گوشت تازه استفاده کنید.

۸. سوپ و سبزیجات کنسرو شده مواد مغذی کمتری نسبت به نوع تازه یا فریز شده دارند

دائماً این نکته را می‌شنویم که سبزیجات عضو ضروری زندگی ما هستند. بنابراین هرگاه در فروشگاه مواد غذایی کنسرو سبزیجات یا سوپ می‌بینیم، گمان می‌کنیم خرید آن ایده بسیار خوبی است. اما باید بدانیم سوپ‌ها و سبزیجات، همراه سدیم بسته‌بندی می‌شوند.
مصرف سبزیجات تازه، عالی است اما همیشه این امکان وجود ندارد. اگر سبزیجات تازه در دسترس نیستند، سبزیجات یخ‌زده نیز گزینه خوبی به شمار می‌آیند.

۹. وعده‌های غذایی یخ زده معمولاً دارای سدیم و مواد نگهدارنده هستند

برخلاف سبزیجات یخ‌زده، وعده‌های غذایی یخ زده، معمولاً همراه با سدیم و مواد نگهدارنده هستند.
می‌توانید در آخر هفته، برنج و برخی سبزیجات را بخار دهید و بعضی از مواد پروتئینی را کباب کرده و در یخچال نگهداری کنید. با این وجود هرزمان که عجله دارید می‌توانید از آن‌ها به جای غذاهای یخ‌زده ناسالم موجود در فروشگاه‌ها استفاده کنید.

۱۰. پاستا با طعم سبزیجات، در واقع حاوی مواد مغذی گیاهی نیست

همیشه، پاستا با طعم گیاهی به نظر خوب می‌آید و آن‌قدر دارای رنگ سبز هست که باورپذیر باشد. اما در واقع، این نوع پاستاها تنها از نظر کربوهیدرات‌های ساده گیاهی خوب به نظر می‌رسند. بهتر است به جای استفاده از آن‌ها، سبزیجات تازه را به ترکیب پاستای خود اضافه کنید.

۱۱. سفارش پاستا همراه با سبزیجات، آن را سالم نمی‌کند

یکی از لذت‌بخش‌ترین پاستاها، پاستا پریماورا است که با میزان زیادی کره و خامه تهیه می‌شود که آن را به بمبی از کالری تبدیل خواهد کرد. همچنین سدیم نیز می‌تواند به عنوان پنیر پارمزان یا پنیر ایتالیایی وارد پاستا شود. اگر فکر می‌کنید سبزیجات موجود در این نوع غذاها، آن‌ها را سالم نگه می‌دارند، باید بگوییم که در اشتباه هستید.

۱۲. نوشابه‌های رژیمی می‌توانند به میکروبیوم‌های روده شما آسیب برسانند

خوشبختانه، تا امروز هیچ مدرک معتبر علمی مبنی بر ارتباط شیرین‌کننده‌های مصنوعی یافت‌ شده در نوشابه‌های رژیمی با سرطان گزارش نشده است؛ اما، شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند مصرف این نوع نوشیدنی‌ها بر تغییر میکروبیوم (فلور طبیعی) روده اثرگذار است و قسمت بد ماجرا این است که این تغییر بر کاهش کنترل قند خون توسط بدن نیز تأثیر می‌گذارد که در نهایت به دیابت نوع دو ختم می‌گردد.

۱۳. از مصرف مخلوط آجیل و شکلات بپرهیزید

حتی بسته‌های کوچکی از این مخلوط، دارای میزان زیادی کالری هستند، به علاوه این‌که وجود شکلات یا آبنبات‌ها نیز مشکل را بدتر می‌کنند.
شما باید به میزان چربی، دانه‌های تصفیه شده و مواد شیرین مانند شکلات‌های کنجدی و میوه‌های خشک شده توجه کنید. به بعضی از میوه‌های خشک‌شده شکر اضافه نمی‌شود اما، برخی از انواع آن‌ها دارای شکر هستند که باید مراقب باشید.

۱۴. میان‌وعده غذایی جو دوسر با قند و مواد نگهدارنده همراه است

به طور طبیعی، جو دوسر یک غذای سالم است. اما اگر با افزودنی‌هایی مانند شکر قهوه‌ای، شربت افرا و سدیم همراه باشد، ایده خوبی برای یک صبحانه و یا میان‌وعده غذایی نخواهد بود.

تبیان
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 198

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

پایان دادن به حاشیه‌های پلی‌بکی

چ آگوست 1 , 2018
نودیها:کنسرت حمید هیراد (حسین‌زاده) شب گذشته دهم مرداد ۱۳۹۷ پس از حاشیه‌های گسترده‌ای که برای این خواننده جوان در فضای مجازی و رسانه‌ها به‌وجود آمده بود، در دو سانس در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد.  در این برنامه رسما از اهالی رسانه و چند تن از کارشناسان موسیقی دعوت […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...