غذاهایی که باعث سنگ کلیه می شود

اشتراک گذاری :

سلامت و درمان – خواص میوه و گیاه

باید بدانید که برخی از مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم در صورت افراط می‌توانند باعث بروز سنگ کلیه شده و مانع از فعالیت درست کلیه‌ها شوند. در این مطلب شما را با مواد غذایی سنگ ساز آشنا می‌کنیم.

در ادامه


 

دون شک می‌دانید که کلیه‌ها چه نقش مهمی در ادامه ی حیات بدن دارند. این اعضای کوچک لوبیایی شکل وظیفه ی دفع ضایعات را بر عهده دارند. در واقع همین دو عضو کوچک واقع در دو طرف ستون فقرات روزانه ۲۰۰ لیتر خون را تصفیه می‌کنند و دو چهارم ضایعات آماده برای دفع را از طریق ادرار از بدن خارج می سازند.

آنچه واضح است، کلیه‌های سالم برای سم‌زدایی و دفع ضایعات بدن لازم و ضروری اند. بنابراین باید به هر ترتیبی شده حواسمان به سلامت آن‌ها باشد. چون وجود هر نوع بیماری در این دو عضو حیاتی بدن را به زحمت می اندازد. باید بدانید که برخی از مواد غذایی که روزانه مصرف می‌کنیم در صورت افراط می‌توانند باعث بروز سنگ کلیه شده و مانع از فعالیت درست کلیه‌ها شوند. در این مطلب شما را با مواد غذایی سنگ ساز آشنا می‌کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

قهوه ی زیاد

قبل از هر چیزی بگوییم که هر ماده ی غذایی مفید برای بدن لازم است. مشکل زمانی بروز می‌کند که دچار افراط شویم. مصرف به اندازه ی قهوه بدون شک برای بدن مفید خواهد بود اما زیاده روی در مصرف آن باعث بروز مشکلاتی می‌شود که کلیه‌ها نیز در امان نخواهند ماند. باید بدانید که مصرف افراطی کافئین به صورت چای یا قهوه می‌تواند باعث تشکیل سنگ کلیه شود. می پرسید چرا؟ به خاطر اینکه کافئین زیاد باعث دفع زیاد کلسیم از طریق ادرار می‌شود. علاوه بر این کافئین زیاد می‌تواند باعث بروز نارسایی کلیوی شود.

 

ریواس

اگر شما به طور ژنتیکی مستعد سنگ کلیه هستید باید از مصرف مواد غذایی حاوی اگزالات بپرهیزید. اگزالات جزو ترکیبات سنگ‌ساز است. ریواس نیز جزو آن دسته از سبزیجاتی است که حاوی میزان زیادی از این ترکیب بوده و می‌تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را بالا ببرد.

 

شیرین‌کننده‌های مصنوعی

اگر مراقب تناسب اندام تان هستید و محصولات غذایی به خصوص نوشیدنی‌های رژیمی را در الویت رژیم غذایی خود گذاشته‌اید بیشتر حواستان را جمع کنید. اکثر افراد به سمت مصرف محصولاتی با شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌روند تا قند کمتری جذب کنند غافل از این که محصولات غذایی حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی سلامت کلیه‌ها را به خطر می‌اندازد.

اگر عادت کرده‌اید که قهوه‌تان را با این شیرین‌کننده‌های شیرین می‌کنید یا حتی برای طبع انواع شیرینی‌جات از این شیرین‌کننده‌ها استفاده می‌کنید بهتر است بدانید که نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد مصرف زیاد و طولانی مدت شیرین‌کننده‌های مصنوعی عملکرد کلیه‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند. بنابراین بهتر است به جای این نوع ترکیبات مصنوعی از عسل که یک شیرین‌کننده‌ی طبیعی و مفید است برای شیرین کردن نوشیدنی‌هایی مانند چای، قهوه یا شیر و غیره استفاده کنید.

استویا نیز یکی از آن شیرین کننده های طبیعی سالم است.

مصرف محصولات لبنی برای جذب هر چه بیشتر کلسیم و افزایش استحکام استخوان‌ها لازم و ضروری است. با این حال کلسیم زیاد برای افرادی که مستعد

 سنگ کلیه هستند مشکل ساز خواهد بود

گوشت قرمز

پروتئین‌های حیوانی به ویژه پروتئین‌هایی که به سختی از بدن دفع می‌شوند خطر تشکیل سنگ کلیه و آسیب به کلیه‌ها را بالا می برند. توجه داشته باشید که گوشت قرمز سرشار از پروتئین و همچنین اسید اوریک است و مصرف زیاد آن باعث تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

 

ماهی ساردین

اگر از سنگ کلیه رنج می‌برید لازم است که مصرف مواد غذایی سرشار از پورین را کاهش دهید. ماهی ساردین حاوی میزان زیادی پورین است و مصرف زیاد آن به نفع شما نخواهد بود.

نمک

جذب میزان کافی سدیم (نمک) برای سلامت بدن لازم و ضروری است. با این حال مصرف زیاد آن و همچنین مصرف غذاها و مواد غذایی شور باعث احتباس آب در بافت‌های بدن می‌شود و کلیه‌ها را به خطر می اندازد. احتباس آب یعنی این که مازاد سدیم از بدن دفع نشده و در بافت‌ها تجمع کرده است.

نوشیدنی های گازدار

نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا و برخی از آب‌میوه‌ها خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهند و احتمال بروز نارسایی کلیوی را نیز بیشتر می‌کنند. اگر با نوشیدن آب خالی مشکل دارید می‌توانید داخل آن میوه های ریز یا یک برش لیموترش بیندازید و میل کنید.

آب انار نیز یکی از آن نوشیدنی های مفید است که می توانید به عنوان یک نوشیدنی سالم استفاده کنید.

سبزیجات سبز رنگ

به گفته ی متخصصان سنگ کلیه به دلیل تجمع زیاد اگزالات کلسیم تشکیل می‌شود. افرادی که میزان این ترکیب شیمیایی در ادرارشان زیاد است بیشتر در معرض تشکیل سنگ کلیه قرار دارند. به همین دلیل اگر خودتان را مستعد سنگ کلیه می‌دانید از مصرف افراطی سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج خودداری کنید.

 

محصولات لبنی

مصرف محصولات لبنی برای جذب هر چه بیشتر کلسیم و افزایش استحکام استخوان‌ها لازم و ضروری است. با این حال کلسیم زیاد برای افرادی که مستعد سنگ کلیه هستند مشکل ساز خواهد بود. توجه داشته باشید که حذف کلسیم از برنامه ی غذایی توصیه نمی‌شود. اما برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه لازم است که کلسیم از طریق مصرف مواد غذایی روزانه و به میزان کافی نه زیاد تامین شود. مصرف مکمل کلسیم برای افراد مستعد سنگ کلیه توصیه نمی‌شود.

 

مواد غذایی فرآوری شده

مواد غذایی فرآوری شده مانند چیپس و غیره حاوی ترکیباتی نگهدارنده و مضر هستند که به عملکرد کبد و کلیه‌ها رحم نمی‌کنند. این ترکیبات آسیب رسان باعث تشکیل سنگ کلیه نیز می‌شوند.

منبع : تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 3

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عکس سردار سلیمانی با پدر و مادر + عکس سرباز با غیرت عراقی

پ اکتبر 15 , 2015
عکس و گرافیک – سیاسی خم شدن سرباز عراقی برای اینکه یک بانوی محترم سوار ماشین بشوند! عکس سردار سلیمانی با پدر و مادر + عکس سرباز با غیرت عراقی – عکس بعدی در ادامه. برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...