عکس قبرستانی عجیب در سیستان و بلوچستان

اشتراک گذاری :

نودیها:قبرستان تاریخی هفتاد ملا در شهر میرجاوه قرار دارد؛ قبرستانی که اگرچه کمتر شناخته شده اما مقبره‌های خاص و معماری جالبش می‌تواند آن را به یک قبرستان ویژه تبدیل کند.

برای دیدن قبرستان هفتاد ملا باید به استان سیستان و بلوچستان، شهرستان زاهدان، بخش میرجاوه، دهستان تمین، در ۱۵۰ متری جنوب روستای ««روپس»» بالا بروید. این قبرستان ۸۰۰ ساله متعلق به دوره اسلامی است و از جاذبه‌های توریستی شهرستان میرجاوه به شمار می‌رود.

قبرستان هفتاد ملا در دل کوهی کم ارتفاع از جنس ماسه سنگ و در ناحیه‌ای کوهستانی در دامنه‌های تفتان واقع شده است و مردم باستان حفره‌ای بزرگ را در دل یک صخره ایجاد کرده‌اند تا برای ساخت قبور از آن استفاده کنند. مقبره‌ها از سبک معماری مقبره کورش الهام گرفته‌ شده‌اند.

مساحت قبرستان بیش از ۵۰۰ مترمربع است و قبرها همیشه در سایه قرار دارند؛ به همین علت از گزند باد و باران در امان مانده‌اند. ۱۰۰ سال پیش، دو ستون سنگی بزرگ نیز در مقابل این حفره بوده که در حال حاضر، تخریب شده است.

قبور این قبرستان به شکل مستطیل بوده و دو طرف آن به وسیله خشت خام بالا آورده شده و اجساد را داخل آن قرار می‌دادند. این قبور را به صورت مسطح ساخته‎اند. بر روی هر کدام از قبور هشت سوراخ تعبیه شده که هوا از داخل آنها عبور می‌کند.

روی دیوارهای قبور قبرستان، از رنگ قرمز استفاده شده که نوعی خاک در این منطقه است. اقوام مردگان به وسیله این خاک تزییناتی را روی قبور به وجود آورده‌اند.

در میان مردم محلی، دو روایت درباره قبرستان هفتاد ملا وجود دارد، اول اینکه پس از ورود اسلام به این منطقه موبدان زرتشتی به این مکان پناه بردند و در همان مکان پس از مرگ دفن شدند و روایت دوم اینکه این منطقه در مسیر رودخانه قرار داشته و مردم برای در امان ماندن مردگان خود از سیلاب‌ها، آنها را در ارتفاعات بلند دفن می‌کردند.

مشرق

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 25

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

فرشته‌ای که همراه با فرزند دختر پا به خانه‌ها می‌گذارد

د آوریل 24 , 2017
نودیها:تردیدی نیست که زنان، در طول تاریخ از موقعیت مطلوب و شان بالایی برخوردار نبوده و غالبا مورد بی مهری و ظلم و ستم واقع می شدند، اما با رشد روز افزون آگاهی های بشر و پیشرفت سریع علوم انسانی و اجتماعی، این پرسش مطرح شد که جایگاه واقعی زنان […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...