علائم، نشانه‌ها و راهکارهای درمان تورم آپاندیس

اشتراک گذاری :

آپاندیسیت یعنی تورم آپاندیس. آپاندیسیت می‌تواند مزمن و یا ناگهانی باشد. آپاندیسیت یکی از رایج‌ترین وضعیت‌های پزشکی اورژانس است که بیشتر در سنین ۱۰ تا ۳۰ سالگی بروز می‌یابد و در مردان رایج‌تر از زنان است.

جام جم سرا: بی‌توجهی به درمان آپاندیسیت می‌تواند موجب مرگ فرد مبتلا شود. از این رو، بهتر است علائم آن را بشناسید و با برخی آگاهی‌ها درباره آن آشنا شوید.
آناتومی آپاندیس

آپاندیس برآمدگی کوچک و انگشت مانندی در روده بزرگ است. آپاندیس در یک چهارم پایین و سمت راست ناحیه شکمی واقع شده است. دلیل وجود آن در بدن مشخص نیست.
عامل بروز آپاندیسیت

دانشمندان معتقدند این عارضه به دلیل نوعی انسداد در آپاندیس ایجاد می‌شود. این انسداد ممکن است نسبی و یا کامل باشد. انسداد کامل آپاندیس‌‌ همان اتفاقی است که موجب مراجعه اورژانسی بیمار به بیمارستان و نیاز به جراحی می‌شود. انسداد اغلب به علت انباشت مدفوع ایجاد می‌شود. اما ممکن است دلایل دیگری هم داشته باشد:

· بزرگ شدن فولیکول‌های لنفاوی
· کرم
· ضربه
· تومور

زمانی که آپاندیس مسدود می‌شود، امکان تکثیر باکتری در آن ایجاد شده و این امر موجب ایجاد عفونت می‌شود. فشاری که در اثر این عفونت ایجاد می‌شود دردآور است. این عارضه می‌تواند موجب فشردگی رگ‌های خونی آن ناحیه هم بشود. عدم وجود جریان خون در آپاندیس می‌تواند باعث ایجاد قانقاریا بشود. اگر آپاندیس پاره شود، مدفوع به شکم وارد می‌شود و وضعیتی اورژانسی ایجاد می‌کند.
پریتونیت نیز یکی از پیامدهای احتمالی پارگی آپاندیس خواهد بود. پریتونیت تورم بافتی است که دیواره شکمی را می‌پوشاند. در نتیجه پارگی آپاندیس، سایر ارگان‌ها هم متورم خواهند شد. از جمله ارگان‌هایی که تحت تأثیر پارگی آپاندیس قرار خواهند گرفت می‌توان به سکوم، مثانه و کولون سیگموئید اشاره کرد.

در صورتی که آپاندیس بجای پارگی و ترکیدگی، فقط نشت داشته باشد، به آبسه چرکی خواهد انجامید. این اتفاق باعث می‌شود عفونت در ناحیه کوچکی محدود شود. با این حال ورم چرکی هم می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
علائم آپاندیسیت

از جمله علائم آپاندیسیت می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

· درد در ناحیه پایین و سمت راست شکم
· از دست دادن اشت‌ها
· تهوع
· استفراغ
· اسهال
· یبوست
· ناتوانی در دفع گاز معده
· تورم شکم
· تب خفیف
· احساس بهتر بعد از اجابت مزاج

آپاندیسیت با دردهای شکمی ملایم آغاز می‌شود. معمولاً با گذشت زمان شدید‌تر، یکنواخت و ثابت می‌شود. ممکن است بیمار الزاماً در عادت‌های روده‌ای خود تغییری احساس نکند. با این حال ممکن است گاهی آپاندیسیت موجب ایجاد تغییراتی در دفع ادرار شود.

در صورتی که در قسمت راست شکم خود احساس درد می‌کنید و هر کدام از علائم مذکور را دارید بهترین کار مراجعه به پزشک است.

آپاندیسیت می‌تواند به طور ناگهانی به یک فوریت پزشکی تبدیل شود. در ۲۴ ساعت اولیه بروز علائم، پارگی به ندرت اتفاق می‌افتد. با این حال، می‌توان گفت ۸۰% از افرادی که برای مدت ۴۸ ساعت علائم آپاندیسیت را مشاهده می‌کنند، به ترکیدگی آپاندیس دچار می‌شوند.

سوراخ شدن آپاندیس می‌تواند به مرگ بیمار منجر شود. خطر مرگ در اثر پارگی و نشت آپاندیس در بزرگسالان و سالمندان بیشتر است.
چگونگی تشخیص آپاندیسیت

معاینه آپاندیسیت بررسی یک چهارم پایینی و سمت راست شکم بیمار را شامل می‌شود. در صورتی که فرد باردار باشد، درد شدید‌تر خواهد بود. در صورتی که آپاندیسیت پاره شده باشد، شکم بیمار سفت و متورم می‌شود.

در صورت تورم و سفتی شکم باید فوراً به پزشک مراجعه کرد. علاوه بر معاینه، تست‌های مختلفی برای بررسی آپاندیسیت موجود است.
آزمایش ادرار می‌تواند مشخص کند که درد احیاناً به عفونت مجاری ادرار و یا سنگ کلیه مربوط نیست.
بررسی‌های لگنی هم می‌تواند در مورد بیماران مؤنث مشخص کند که درد بیمار ناشی از مشکلات دستگاه تناسلی وی نیست. درد می‌تواند به عفونت‌های لگنی هم مربوط باشد.
آزمایش‌های بارداری هم می‌تواند احتمال بارداری خارج از رحم را بررسی نماید.
تصویربرداری شکمی می‌تواند وجود ورم‌های چرکی و یا عوارض دیگر را مشخص کند. تصویربرداری شکمی می‌تواند از طریق اشعه ایکس، سونوگرافی و یا سی تی اسکن انجام شود.
تصویربرداری از قفسه سینه به وسیله اشعه ایکس هم می‌تواند وضعیت بیمار را در مورد التهاب لوب پایین و سمت راست ریه بررسی کند.
درمان آپاندیسیت

برای درمان آپاندیسیت روش‌های متعددی وجود دارد. در موارد نادری ممکن است آپاندیسیت بدون انجام عمل جراحی بهبود یابد. و درمان تنها با استفاده از آنتی بیوتیک‌ها و رژیم غذایی مملو از مایعات انجام شود. با این حال در اکثر موارد، جراحی الزامی است. اما جزئیات عمل جراحی به جزئیات وضعیت بیمار بستگی خواهد داشت.

در صورتی که در آپاندیس سوراخی ایجاد شده اما هنوز به پارگی نینجامیده باشد، بیمار ابتدا تحت درمان به وسیله آنتی بیوتیک قرار خواهد گرفت. سپس نشت این سوراخ به وسیله لوله ظریفی که از روی پوست به بدن وارد می‌شود تخلیه و خشک می‌گردد. در مرحله بعد پس از درمان عفونت، آپاندیس طی انجام عمل جراحی خارج خواهد شد.
این فرآیند را می‌توان طی یک عمل جراحی و یا لاپراسکوپی انجام داد. لاپراسکوپی حالت تهاجمی کمتری دارد و زمان لازم برای بهبود کوتاه‌تر است. با اینحال در صورتی که فرد به ورم چرکی و یا پارگی آپاندیس دچار شده باشد، جراحی باز الزامی خواهد بود.

اگرچه نمی‌توان از ابتلا به آپاندیسیت پرهیز کرد، بااین حال، آپاندیسیت در افرادی که رژیم غذایی مملو از فیبر دارند، یعنی رژیمی که حاوی مقادیر زیاد میوه‌ها و سبزیجات تازه است، شیوع کمتری دارد. (ایران درمان)

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 24

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

۶ خوراکی بهاری برای بارداری سالم

ی مه 24 , 2015
از مزایای غذاها و خوراکی های رنگارنگ، خوشمزه و مغذی که به وفور در فصل بهار وجو دارد و مزایایی را هم برای شما و هم برای کودک در حال رشدتان ایجاد می‌کند، بهره کافی را ببرید.در این فصل شما گزینه های زیادی از غذاهای سالم را برای تغذیه خود […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...