عذر خواهی عربستان از ایران در پی سخنرانی رهبر

اشتراک گذاری :

حدود هفت روز از حادثه تلخ و غم‌بار منا می‌گذرد، حادثه‌ای که شاید بیش از هر اتفاق دیگری بی کفایتی آل سعود در اداره مناسک حج را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود هفت روز از حادثه تلخ و غم‌بار منا می‌گذرد، حادثه‌ای که شاید بیش از هر اتفاق دیگری بی کفایتی آل سعود در اداره مناسک حج را به نمایش گذاشت و جان حجاج بسیاری از جمله زائرین کشورمان را به قربانگاه بی تدبیری سعودی‌ها کشاند و عید جهان اسلام را به عزا تبدیل کرد.

تصاویری که در همان ساعات اولیه حادثه به مخاطبان جهانی در رسانه‌ها رسید حکایت از سوء مدیریت لجوجانه سعودی‌ها داشت که در بی تفاوتی سؤال برانگیز ساعات اولیه خود جان مهمانان حرم امن الهی را به بازی گرفتند و دلهره هزاران و بلکه میلیون‌ها مسلمان دیگر را صد چندان کردند.

در ساعات اولیه وقوع این حادثه تأسف بار مقامات رسمی کشورمان در سطوح مختلف موضع خود در قبال این رخداد غم انگیز را بیان کردند و ضمن محکومیت سهل انگاری سعودی‌ها در اداره این مراسم بزرگ، خواستار رسیدگی سریع به وضعیت جان‌باختگان، مصدومان و مفقودین حادثه منا شدند.
اجساد و عواطف قربانیان حادثه منا بازیچه سعودی‌ها
سعودی‌ها طی چند روز پس از حادثه نشان دادند که منطق روشن و صحیحی در مواجهه با این موضوع ندارند. شرایط حاکم بر تصمیمات حکومت و نظام پادشاهی عربستان، شرایط خاصی را به وجود آورد و کاملاً مشخص بود اقداماتی که توسط جمهوری اسلامی ایران از لحظات ابتدایی انجام شد با کار شکنی‌های سعودی‌ها، کمرنگ و در برخی موارد بی تأثیر شده بود.
رفتارهای خارج از عرف سعودی‌ها در موارد مختلف ادامه داشت به طوری که صدور ویزا برای مقامات ایرانی جهت پیگیری وضعیت هموطنانمان از سوی مقامات کنسولی آل سعود با کارشکنی‌های بسیاری همراه بود و همزمان خبرهایی ناشی از اقدامات بسیار ضعیف سعودی‌ها در ساماندهی وضعیت آسیب دیدگان روز به‌روز شرایط را سخت‌تر  می‌کرد. بطوریکه در روزهای گذشته مطالبی در مورد دفن دست جمعی و بدون شناسایی جان‌باختگان در عربستان شنیده شد.
عکس‌العمل ایران اسلامی خشن و سخت خواهد بود
سخنرانی رهبر انقلاب در مراسم تحلیف و دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری ارتش در دانشگاه امام خمینی نیروی دریایی حاوی پیام بسیار مهمی برای سعودی‌ها بود.
در این مراسم، حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به حادثه تأسف بار و خونین منا، آن را به دلیل جان باختن هزاران نفر از حجاج به‌ویژه صدها نفر از حجاج ایرانی، عزا و مصیبتی واقعی برای ملت ایران خواندند و با اشاره به لزوم تشکیل کمیته حقیقت یاب با حضور کشورهای اسلامی و ازجمله ایران، گفتند: دولت عربستان در انتقال ابدان مطهر جان‌باختگان به وظایف خود عمل نمی‌کند و جمهوری اسلامی ایران نیز تاکنون با خویشتنداری و ادب اسلامی، حرمت برادری را در دنیای اسلام نگه‌داشته است، اما این را بدانند که اندک بی احترامی به ده‌ها هزار نفر از حجاج ایرانی در مکه و مدینه و عمل نکردن به وظایف برای انتقال ابدان مطهر، عکس‌العمل سخت و خشن ایران را در پی خواهد داشت.
حضرت آیت الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم تشکیل «کمیته حقیقت یاب» با حضور کشورهای اسلامی و از جمله ایران، خاطرنشان کردند: ما فعلاً درباره علت این حادثه، قضاوت پیش از موعد نمی‌کنیم اما معتقدیم دولت عربستان به وظایف خود در قبال مجروحان حادثه منا عمل‌نکرده است و آنان را با حالتی مستأصل و تشنه رها کرد.
ایشان به مشکلات به وجود آمده در انتقال بدن‌های مطهر جان باختگان حادثه منا و پیگیری مسئولان کشور اشاره کردند و با تأکید بر لزوم ادامه پیگیری‌های مسئولان، افزودند: در این موضوع، دولت عربستان به وظایف خود عمل نمی‌کند و در برخی موارد نیز موذی گری انجام می‌دهد.
 رهبر انقلاب اسلامی گفتند: جمهوری اسلامی ایران تاکنون از خود خویشتن‌داری نشان داده و رعایت ادب اسلامی و حرمت برادری در دنیای اسلام را کرده است اما این را بدانند که دست ایران، برتر از خیلی‌ها است و امکانات بیشتری هم دارد و اگر بخواهد در مقابل عناصر اذیت کننده و موذی عکس‌العمل نشان دهد، اوضاع آنها خوب نخواهد بود و در هیچ صحنه هماوردی، حریف نخواهند شد.
عربستان جا زد
بیانات رهبر انقلاب خیلی زود سعودی‌ها را مجبور کرد به سهل‌انگاری و سبک‌رفتاری خود دستکم در مواجهه با زائرین ایرانی پایان دهند. محاسبات سعودی‌ها شکل دیگری به خود گرفت و آنها مجبور شدند مسیر عقلانیت را در برخورد با ایرانیان پیش بگیرند. روند رسیدگی به وضعیت زائرین ایرانی ساعتی پس از سخنرانی رهبر انقلاب تسهیل شده است و خبرها حاکی است سعودی‌ها به رفتارهای بی‌اساس و غیرقانونی خود خاتمه داده‌اند.
قاضی‌زاده‌هاشمی: هیچ ایرانی بدون اجازه دولت در مکه دفن نخواهد شد

وزیر بهداشت در گفتگویی دریاره اقدامات صورت گرفته در مکه، گفت: در جلساتی که با مسئولین سعودی داشتیم اطمینان پیدا کردیم که هیچ ایرانی بدون اجازه دولت و بستگان در آنجا دفن نخواهد شد و امروز هم در طی تلاش‌هایی که سفارت جمهوری اسلامی ایران انجام داده بود جلسه‌ای با مسئولین ارشد ۵ وزارت خانه و برخی از امرای ارتش عربستان که مسئولیت مستقیم امنیت داخلی این کشور را بر عهده دارند را داشتیم این جلسه بسیار موثر بود.
وی اضافه کرد: در این جلسه طرف سعودی خواسته‌های ما را مورد تاکید قرار دادند و در ادامه جلسه نیز نشستی با وزیر بهداشت کشور عربستان داشتیم که تقریباً در آن جلسه همه چیز نهایی شد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که وزیر بهداشت عربستان سعودی تسلیتی را طرف پادشاه عربستان، هیئت وزیران و مردم عربستان نسبت به جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرد، گفت: آن‌هایی که معتقد بودند که هر چه سریع‌تر باید وضعیت مجروحین، مفقودین و جان باختگان نهایی شود البته اصرارشان بر این بود که باید این کارها را طبق فرآیندهای بین‌المللی و دستورالعمل‌هایی که جزء قوانین این کشور است انجام دهند و ما نیز تقاضا کردیم که در بازگشت جان باختگان تسریع شود که گمان می‌کنم از امشب مقدمات فراهم شود و شاید ایران اولین کشوری باشد که اجساد را تحویل می‌گیرد.

بروجردی: دولت عربستان در برابر تک تک حجاج مسئولیت دارد

بروجردی نیز در گفتگویی با بیان این که دولت عربستان در برابر حجاج ما مسئولیت دارد تصریح کرد: از آن جا که مسئول امنیت، کشور بیگانه است و این پدیده جدیدی هم نیست چرا که سال‌ها است که حج برگزار می‌شود، با توجه به فاجعه ای که اتفاق افتاده قطعاً مسئولین ذی‌ربط دولت عربستان مقصر بودند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره این که جمهوری اسلامی ایران در مقابل کارشکنی‌های دولت سعودی چه واکنشی باید از خود نشان می‌داد، گفت: با توجه به این که دولت عربستان در این رابطه مسئولیت دارد نماینده رسمی این کشور در ایران شب گذشته برای چهارمین بار احضار شد و نکات قویاً  مطرح شد.
بروجردی با بیان این که یک آشفتگی و به هم ریختگی در داخل عربستان وجود دارد گفت: آن‌ها بارها اعلام کردند که مسئولین با تجربه سازمان حج عربستان دیگر نیستند و خیلی از مسئولین امنیتی به جبهه یمن رفته‌اند.
بروجردی پیرامون پشت پرده کارشکنی‌های عربستان گفت: اظهارات وزیر خارجه عربستان مبنی بر دخالت ایران در امور داخلی آن‌ها مضحک است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی با اشاره به انعکاس گسترده سخنان مقام معظم رهبری گفت: سخنان رهبر انقلاب از جایگاه راهبردی بسیار حائز اهمیت است
وی با اشاره به این که ایران در موضوع حجاج شوخی ندارد افزود: اکنون صبر ما به سر آمده و در مقابل رفتار منطقی ایران شاهد عدم توجه، عدم مسئولیت پذیری  و عدم عذرخواهی عربستان بوده‌ایم.
بروجردی با تاکید بر این که عربستان باید به سرعت در رفتار خود تجدید نظر کند ادامه داد:  رئیس هلال احمر در کنار رئیس سازمان حج و زیارت و نماینده ولی فقیه در امور حج می‌توانند تغییرات را  ایجاد کنند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی افزود: انتظار ملت ما بر این است که سعودی‌ها هر چه زودتر پیکر عزیزانمان را به ایران اسلامی بازگردانند.
وی پیرامون کمیته حقیقت یاب افزود: حضور وزیر بهداشت، رئیس هلال احمر و معاون وزیر خارجه کشورمان در عربستان به نوعی حقیقت یابی است لذا آن‌ها در سطح خودشان کار را آغاز کردند.
بروجردی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این که در سطح جهان اسلام باید افکار عمومی هر چه سریع‌تر کمیته حقیقت یاب را تشکیل دهند افزود: دولت عربستان هم نیز باید در این کمیته حضور داشته باشد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی با بیا این که ۷۰۰ دوربین ریز وقایع را ثبت کرده‌اند خاطر نشان کرد: اولین اقدام در جهت شفاف سازی پخش دوربین‌ها از سوی عربستان سعودی است.
وی با اشاره به این که باید کشورهای اسلامی تمام ظرفیت‌های خود را برای بازگرداندن پیکر عزیزان جان باخته به کار بگیرند ادامه داد: با ظرفیت پارلمان‌های اسلامی  طرح نوعی را باید در ارتباط با مسئله  حج و عربستان به کار گرفت.
بروجردی با تاکید بر این که مسئولین عربستان به وظایف خود عمل نکردند عنوان کرد: سعودی‌ها کوتاهی کردند و پیکرها را کشورها تحویل ندادند و بهانه های بنی اسرائیلی، غیر منطقی و موذیانه ای را در پیش گرفته‌اند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی  و سیاست خارجی  با اشاره به این که حادثه منا در نوع منحصر به فرد است خاطر نشان کرد: عربستان سعودی سیاست کتمان را از روز اول دنبال کرده است لذا  سانسور و بای کد خبری را در سیاست‌های خود به کار گرفته است.
وی با اشاره به این که صدای مظلومیت ۲۴ کشور اسلامی را رهبر معظم انقلاب با صدای رسا اعلام کردند این موضوع اثر مثبتی را در منطقه خواهد داشت.
منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 62

رحیم-مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

قدم زدن کنار دستشویی سازمان ملل برای دست دادن با اوباما

پ اکتبر 1 , 2015
 شبکه اطلاع رسانی راه دانا در گزارشی از بی توجهی وزیر امور خارجه به احساسات مردم ایران در ماجرای کشته شدن صدها تن از حجاج ایرانی در فاجعه منا انتقاد کرد. متن این گزارش در پی می آید: در حالی که انتظار می رفت ظریف از همان روز اول سفر […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...