عارف : نمی‌توان چهار سال گذران امور کرد و دوباره از مردم رأی خواست/ تا چه زمانی باید فرصت سوزی کنیم؟

اشتراک گذاری :

سایت نودیها : «سکوت آگاهانه مشکل‌تر از فریاد زدن است» این جمله ای است که محمد رضا عارف در وصف ایامی به کار برده است که از خرداد ۹۲ شروع شده بود. روزهایی که عارف برخلاف میلش و به اصرار بزرگان اصلاحات مجبور به کناره‌گیری از انتخابات شده بود. محمد رضا عارف این ایام را سکوت کرد تا روزی فرا برسد که بتواند پیش بینی چهار سال قبلش را به رخ هم‌قطاران خود بکشد. با این وجود سرانجام محمدرضا عارف مرد انصرافِ اصلاحات، بعد از چهار سال بالاخره روزه سکوت خود را شکست و نسبت به خیلی از موضوعات پشت پرده در اردوگاه اصلاحات لب به گلایه‌گویی گشود.

روزنامه های زنجیره ای اصلاح‌طلب این روزها مملو از تیتر هایی است که از کلید خوردن پروژه انتخابات ۹۶ اصلاحات خبر می دهد. روزی نمی شود که مصاحبه یا یادداشتی در این باره منتشر نشود. مطالبی که گزاره‌ی «حمایت همه جانبه از روحانی در انتخابات پیش رو» به ترجیع بند همه آنها تبدیل شده است. مصاحبه با چهره های مطرح اصلاحات که در آنها یا روحانی را به عنوان گزینه نهایی اصلاحات معرفی کرده اند و یا معتقدند که روحانی کارنامه قابل قبولی داشته است و نباید این روزها پشت دولت را خالی کنیم.

اگرچه عارف در سه سال و نیم گذشته دمفروبسته بود تا بتواند روزی سخنش را با لحنی صریح مطرح کند، با این وجود گلایه‌های عارف از روحانی و دولت بر همگان واضح بوده و این روند در زمان انتخابات ریاست مجلس با ادعای برخی مبنی بر حمایت دولت از لاریجانی به اوج رسید. با این وجود خالی کردن پشت عارف در این روزها توسط یاران دیروز او و پیوستن آنها به تیم حسن روحانی، عاملی شده است که عارف را وادار کرده است که این بار نگذارد اشتباه سال ۹۲ تکرار شود. همین نیز باعث شده است که لب به گلایه باز کند و حرفهایی را بر زبان بیارد که تاکنون از او شنیده نشده بود.

درهمین راستا اگرچه این روزها بسیاری از اصلاح‌طلبان مدعی هستند روحانی کارنامه بسیار درخشانی از خود در این مدت به جای گذاشته است اما عارف نظر دیگری دارد. او در این باره اگرچه روندی که روحانی آغاز کرده است را امیدوار کننده می داند اما بر خلاف دیگر اصلاح‌طلبانی که بر سر سفره روحانی به دنبال مکانی برای نشستن می گردند معتقد است که نمی توان فرصت هایی را که روحانی سوزانده است را نادیده گرفت.

او در این باره می گوید: «اگر بخواهیم نسبت به فرصت‌هایی که در این چند سال از دست دادیم تمرکز کنیم سؤالات زیادی وجود دارد. به خصوص اینکه چرا از فضایی که در اسفند ۹۴ در کشور و به خصوص در تهران اتفاق افتاد استفاده نشد و این جای سؤال جدی دارد و باید تأسف خورد که تا چه زمانی باید فرصت سوزی کنیم؟».

مرد آرام اصلاحات گلایه هایی را مطرح می کند که تاکنون از او شنیده نشده بود. او در این باره می گوید: «نمی‌توان چهار سال گذران امور کرد و بعد دوباره از مردم رأی خواست. ما یک تعهدی نسبت به رأی مردم داریم و باید با کمک حامیان تفکر اصلاح طلبی پاسخگوی رأی مردم باشیم».

رئیس فراکسیون امید تاکید کرد: «پیام مردم در اسفند ۹۴ پیام «تغییر» بود چون مردم معتقد بودند از امکانات کشور برای پاسخگویی به نیازهای مشروع و اولیه آنان استفاده نمی‌شود».

*مخالفان ائتلاف فقط رقیبان ما نبوده اند بلکه در جبهه اصلاحات هم هستند

یکی دیگر از مسائلی که در روزهای گذشته باعث سرافکندگی و افسردگیِ‌سیاسی بدنه اصلاحات شده بود، شکست عارف در انتخابات ریاست مجلس بود. در شرایطی که بعد از انتخابات ۷ توهمی از پیروزی در میان اصلاح‌طلبان ایجاد شده بود با این وجود بازماندن عارف از نشستن بر صندلی ریاست مجلس آب سردی بود که مستی پیروزی را از سرشان بیرون کرد.

اگرچه عارف تمایلی ندارد که بیش از اندازه به این بحث ورود پیدا کند اما یک نکته ای را نیز به تصمیم سازان اصلاحات یادآور می شود. عارف در در دیدار با جمعی از فعالان سیاسی ستادهای اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس و فعالان سیاسی جنوب تهران در این باره گفته است که « به کسانی که دیروز برای پیروزی اصلاح‌طلبان تلاش کردند و ۶ ماه دیگر هم باز باید به عرصه بیایند صادقانه بگویم مسائلی مطرح شده است که به خاطر پایبندی به شعار اصلی جریان اصلاح‌طلبی یعنی امید و آرامش و رونق اقتصادی به این نتیجه رسیدیم که این مسائل فعلاً مطرح نشود و تلاش خود را صرف پاسخگویی به مطالبات و خواسته‌های مردم کنیم».

با این وجود عارف سخن مهم تری در باره ائتلاف در انتخابات ۷ اسفند گفت. او در این باره از مخالفت هایی در درون اصلاحات پرده برداشته و گفت: «متأسفانه افراد ناراحت از ائتلاف فقط رقیبان ما نیستند بلکه درون جبهه هم هستند. چون عده‌ای به دنبال پدرسالاری هستند و این مشکل ما در حرکت جبهه‌ای است».

*شکوری راد: وقتی دیدم عارف کنار نمی رود از او حمایت کردم

این درحالی است که پیش از این شکوری راد از زاویه دیگری به ائتلاف امید پرداخته بود. شکوری راد در مصاحبه ای که در ۱۱ مرداد در روزنامه اعتماد منتشر شده است اگرچه به طور صریح به مساله ورود نمی کند اما سخنانی را مطرح می کند که از اختلافات درونی اصلاحات پرده برداشته بود. شکوری راد در این باره گفته بود:

«وقتی دیدم ظاهرا آقای عارف کاندیدای ما است و کنار نخواهد رفت، درصدد بر آمدیم او را تقویت کنیم. مثل حالتی که در سال ٩٢ در مورد آقای روحانی رخ داده بود. ما به لحاظ شخص از آقای عارف حمایت نمی‌کردیم به لحاظ استراتژی کلی اصلاح‌طلبان حمایت می‌کردیم. در سال ٩٢ بخشی از اصلاح‌طلبان حتی در انتخابات شرکت نکردند. موضع دوستان سازمان مجاهدین انقلاب این نبود که در انتخابات شرکت کنند ولی مغایر نظر جمعی اصلاح‌طلبان هم اظهارنظر نکردند. در انتخاب ریاست مجلس هم با همان استدلالی که در انتخابات ریاست‌جمهوری از آقای روحانی حمایت کردیم از آقای عارف حمایت کردیم».

این سخن نشان می دهد که در جلسه ای که شورای اصلاحات برگزار کرده بود بار دیگر کناره گیری عارف از انتخابات ریاست مجلس مطرح شده بوده است ولی این بار محمد رضا عارف حاضر نشده که از انتخابات کناره‌گیری نماید. در واقع ائتلاف امید اگرچه تصور می شد بتواند مرکزی باشد که بار دیگر جریانات مختلف اصلاحات را به دور هم جمع کند، اما این بار هم نتوانست نظر طیف های مختلف اصلاح‌طلبان را به هم نزدیک کند و مساله دیگری شد تا اختلافات گذشته دوباره مطرح شود.

عارف در ادامه این جلسه در پاسخ به سوالی درباره سکوت خود، تصریح کرد: «سکوت آگاهانه مشکل‌تر از فریاد زدن است. ائتلاف امید دستاورد ارزشمندی برای ما بود و این دستاورد باید حفظ شود». با این وجود عارف نسبت به درخواست مطرح کردن صریح گلایه ها عنوان داشته است: «البته ممکن است بعضی بگویند برای حفظ این دستاوردها باید از تریبونها با صداقت با مردم سخن گفت و مشکلات را مطرح کرد. مواضع و برخوردهای ما باید در چارچوب شعار محوری ائتلاف یعنی امید، آرامش و رونق اقتصادی باشد و حرکت و رفتاری مغایر آن انجام ندهیم».

محمد رضا عارف درچهار سال گذشته تمام تلاش خود را کرده بود تا  برچسب «تک‌رویی» را از سوی تندروهای جریان اصلاحات و حامیان دولت نخورد بنابراین ترجیح داده بود که در این چهار سال سکوت کند تا چهره ای که برای خود ساخته بود از دست ندهد. با این وجود شکوری راد  انگشتش را بر نقطه ضعف عارف گذاشت و او را متهم به تک روی کرد. شکوری راد در این باره چندی پیش گفته بود:

«آقای عارف به سختی کنار رفت و حاضر نشد که گفت‌وگویی انجام دهد. حتی حاضر نشد در اعلام انصرافش از آقای روحانی حمایت کند…نمی‌خواهم کالبدشکافی کنم. لازم است بگویم حتی رفتار دکتر عارف هم در زمانی که انصراف داد رفتار تعاملی نبود. ایشان اخلاقا به توصیه عمل کرد و کنار کشید و البته کنار کشیدن او هم تاثیر بسزایی در نتیجه انتخابات گذاشت. ولی ایشان حاضر نشد تعامل کند».

انتساب چنین سخنانی به عارف و متهم شدن او به تک روی و وحدت شکنی باعث شده است که این روزها صبر عارف تمام شود و لب به گلایه گویی باز کند. اگرچه هنوز عارف تمام حرف های خود را بر زبان نیاورده است و هنوز نسبت به برخی از مسائل معتقد است که نباید بیش از اندازه باز شود اما لحن صریح او در این دیدار و بیان انتقاداتی به حسن روحانی و برخی از یاران اصلاحات نشان می دهد که عارف تصمیم گرفته است که محافظه کاری را کنار گذارد و به نظر می رسد در روز های پیش رو و با نزدیک تر شدن به انتخابات سال آینده سخنان جدید از عارف بشنویم.

 رجانیوز
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عکس بسیار مشکوک از پشت صحنه نامردی در حق بهداد سلیمی!

چ آگوست 17 , 2016
سایت نودیها : لحظاتی پیش از آغاز تلاش بهداد در حرکت دو ضرب، تاماش آیان رئیس فدراسیون جهانی وزنه برداری پشت میز داوران ایستاد و با آنها صحبت کرد فارس برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 13

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...