ظریف: نباید تمدیدی باشد، اما می‌توانیم تا جایی که لازم باشد به کار ادامه دهیم/ عراقچی: قول حل موضوعات برای امشب یا فردا شب را نمی‌دهم/ آسوشیتدپرس: سه موضوع اختلافی همچنان باقی است

اشتراک گذاری :

 در ادامه هشتمین دور رایزنی‌های هسته‌ای در وین که در سطح معاونان و در راستای نگارش برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ۲۷ خرداد ماه در شهر وین در جریان بود، جان کری وزیر خارجه آمریکا جمعه (پنجم تیر ماه) به وین آمد و یک روز بعد (ششم تیر) هم محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران راهی این شهر شد و البته یکشنبه شب وین را ترک و به تهران بازگشت و از روز سه‌شنبه (نهم تیرماه) و پایان ضرب الاجل تمدید هفت ماهه توافق ژنو به همراه علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و حسین فریدون دستیار ویژه رئیس جمهور در وین حضور دارد.

امروز از زمانی که وزرای خارجه ایران و آمریکا به مذاکرات معاونان پیوستند ۱۶ روز می‌گذرد و این مذاکرات در سطوح مختلف در هتل پله کوبورگ شهر وین در جریان است.

در این مدت شهر وین بارها شاهد رفت و آمد وزرای خارجه عضو ۱+۵ و موگرینی بود. حضور چند باره یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در هتل محل مذاکرات و دیدارهایش با وزرای خارجه از جمله ظریف از دیگر تحولات این روزها بود. آمانو هم ۱۱ تیر ماه سفری یک روزه به تهران داشت و با حسن روحانی رئیس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از چند روز نیز یک هیأت از آژانس به ریاست معاون آمانو راهی تهران شد.

در این مدت برنامه اقدام مشترک (توافقنامه ژنو) برای دو بار تمدید شد، یک بار تمدید یک هفته‌ای و بار دوم هم تا روز دوشنبه (فردا ۲۲ تیر ماه).

در این روزها پیام یوتیوبی ظریف خطاب به ۱+۵ که به آنها توصیه کرد دست از دشمنی بدارند و رویکردی معقولانه در پیش گیرند، واکنش جان کری را به همراه داشت و به میانه خبرنگاران آمد.

از دیگر تحولات این روزها برگزاری دو دور نشست عمومی وزرای خارجه ایران و ۱+۵ بود.

پیام توئیتری ظریف که به طرف مقابل عنوان کرد نمی‌توانند در میانه راه مواضعشان را تغییر دهند و پس از آن بیانیه‌ای که کری قرائت کرد و گفت که اگر تصمیمات سختی اتخاد نشود حاضریم بازگردیم از دیگر رویدادهایی بود که وین در این مدت شاهدش بود.

در روز پانزدهم نیز رایزنی‌های کری و ظریف، صالحی و مونیز ادامه یافت.

روز شانزدهم با دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا، ورود وزیر خارجه روسیه به وین و ترک وزیر خارجه انگلیس و همچنین نشست‌های داخلی ۱+۵ همراه بود.

اخبار روزهای گذشته مذاکرات وین را می‌توانید در این بخش مشاهده کنید.

همچنین برای عضویت در خبرنامه ایران در جهان می‌توانید در اینجا کلیک کنید.

****

۱۶:۱۵ شبکه بی بی سی گزارش داد که طرف آمریکایی در حال اعمال فشار به ایران برای کاهش تعداد سانتریفیوژهای خود در سایت فردو است.

۱۵:۴۰ وزیر خارجه انگلیس وارد محل مذاکرات شد

۱۵:۳۰ وزرای خارجه آلمان و فرانسه به جمع خبرنگاران آمدند.

۱۵:۲۲ یکی از منابع نزدیک به طرف‌ غربی مذاکره‌کننده اعلام کرد که امکان ندارد بتوان مذاکرات هسته‌ای را پس از دوشنبه ادامه داد.

۱۵:۲۰ معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور گفت:رئیس‌جمهور کشورمان پس از مذاکرات جاری در وین به طور مستقیم با مردم سخن خواهد گفت.

۱۵:۱۹ شبکه خبری آلمانی ضمن اینکه نوشت که مذاکرات به لحظات آخر رسیده است در عین حال گفت که تا آخرین لحظات نمی‌توان درباره هیچ‌چیز مطمئن بود.

۱۵:۱۷ آسوشیتدپرس: سه موضوع اختلافی همچنان در مذاکرات هسته‌ای ایران باقی است

۱۵:۰۰ اشتاین مایر و فابیوس ساعت ۱۳ به وقت وین(۱۵:۳۰ به وقت تهران) مقابل خبرنگاران درباره یونان بیانیه می‌دهند
۱۵:۰۰ نشست عراقچی و روانچی با اشمیت شب گذشته تا ساعت ۴ بامداد(۶:۳۰ به وقت تهران) به طول انجامید. از صبح امروز نیز طرفین در تماس مداوم هستند.
۱۴:۰۱ خبرنگار خبرگزاری فرانسه به نقل از منبع خبری خود در نشست وزرای خارجه ۱+۵ می‌گوید که هیچ نشانه‌ای از اینکه توافق در دسترس باشد وجود ندارد.

۱۳:۴۲ یک خبرگزاری آمریکایی گزارش داد اگرچه مذاکرات هسته‌ای امروز دوشنبه به مرحله نهایی رسیده اما برخی می‌گویند احتمال کشیده شدن گفتگوها به روز سه شنبه هم وجود دارد.

۱۳:۴۰ عضو تیم مذاکره کننده ایرانی می‌گوید که هیچ کس به فکر تمدید نیست و داریم سخت کار می‌کنیم تا به «بله» برسیم.

۱۳:۳۰ پایان دیدار یک ساعته ظریف با وانگ یی. آغاز نشست وزرای خارجه ۱+۵ با یکدیگر.
۱۳:۳۲ حصول توافق هسته­‌ای با ایران برای اوباما موفقیت بیشتری به حساب می‌­آید و شانس پیروزی حزب اوباما در انتخابات سال آینده این کشور را افزایش می­‌دهد. به همین دلیل کنگره این روزها عزم راسخی برای رد توافق هسته­‌ای با ایران دارد.

۱۳:۲۹ وزیر امور خارجه ایران در دیدار همتای چینی خود گفت: معتقدیم نباید تمدیدی باشد اما می توانیم تا جایی که لازم باشد به کار ادامه دهیم.

۱۳:۱۲ فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت ایران و گروه ۱+۵ به توافق هسته‌ای نزدیک شده‌اند، اما هنوز نمی‌توان در مورد حصول توافق اظهار نظر کرد.

۱۲:۳۵ یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد که وجود برخی دشواری‌ها کار اعلام توافق نهایی هسته‌ای میان ایران و مجموعه «۱+۵» تا امشب را سخت کرده است.

۱۲:۴۷ «وانگ یی» وزیر خارجه چین که به وین آمده در اظهاراتی گفت که «ما معتقدیم نباید بیش از این در توافق هسته‌ای تاخیر ایجاد شود».

۱۲:۰۹ ظریف و وانگ یی ساعت١٠:٣٠ به وقت وین (ساعت ۱۳:۰۰ به وقت تهران) با یکدیگر دیدار می‌کنند
۱۲:۰۰ عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه مذاکرات به لحظات نفس گیر آخر رسیده، گفت: هنوز برخی مشکلات وجود دارد و تا این مشکلات حل نشود، نمی‌توان گفت به توافق رسیده‌ایم.

۱۱:۵۸ آسوشیتدپرس گزارش داد، دیپلمات‌های غربی می‌گویند که قصد دارند متن را تکمیل و توافق را تا آخر امروز دوشنبه اعلام کنند.

۱۱:۵۵ پایگاه دنور پست در گزارشی به نقل از اساتید دوران تحصیل وزیر خارجه ایران نوشت که از نظر آنها ظریف فردی با قابلیتهای علمی و اخلاقی بالا و در عین حال خوشبین و امیدوار برای ایفای نقش وزارت خارجه می‌دانند و به او افتخار می‌کنند.

۱۰:۳۷ در حالی که رایزنی‌های هسته‌ای کشورمان با ۶ کشور غربی در جریان است، یک روزنامه انگلیسی، زمان کنونی را در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، بهترین فرصت برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی جهت ورود به بازار ایران عنوان کرد.

۱۰:۲۴ یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که اروپاییها در حال فشار برای توافق هسته‌ای نهایی با ایران در روز دوشنبه(امروز) هستند اما آمریکا می‌گوید که عجله‌ای برای این کار ندارد.

۰۱:۳۰ رئیس کمیته روابط خارجی سنا روز یکشنبه بار دیگر مدعی شد که ایران چه با توافق و چه بی‌توافق هسته‌ای، در پی ساختن بمب اتم خواهد بود و همه بندهای توافق احتمالی را نیز زیر پا خواهد گذاشت.

۰۰:۵۴ یک منبع آلمانی با بیان اینکه ایران و گروه موسوم به ۱+۵ به توافق بسیار نزدیک شده‌اند، گفت با این وجود هنوز امکان شکست مذاکرات وجود دارد.

۰۰:۵۲ نشست معاونان فعلاً خاتمه یافت. امشب جلسات کارشناسی و معاونان ادامه دارد.
۰۰:۱۰ پایگاه خبری بلومبرگ به نقل از یک منبع آگاه مدعی توافق بر سر نحوه رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران شده و نوشته است که این تحریم‌ها به مرور زمان برداشته می‌شوند.

۲ نشست معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا ادامه دارد

۲۳:۱۵ مبنی بر اینکه آیا فردا به تهران برمی‌گردید؟ با بیان اینکه فردا هم کار داریم، عنوان کرد که تمدیدی در کار نیست.

۲۱:۵۰ نشست معاونان وزیر خارجه با اشمیت خاتمه یافت. از ساعت ۲۲:۳۰ دقیقه مجدداً نشست معاونان ظریف با وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی مشاور اوباما برگزار می‌شود.

۲۱:۳۳ «موشه یعلون» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در اظهاراتی درباره مذاکرات هسته‌ای ایران نوشت: «غرب آماده امضای توافق پر از سازش بی سابقه با ایران است».

۲۱:۲۸ با توجه به قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران، به دنبال حصول هر نوع توافق با ۱+۵، متن این توافق باید برای بررسی در اختیار نهادهای قانون گذار و نظارتی ایران نظیر مجلس و شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.

۲۰:۳۰ نشست ظریف و کری که ساعت ۶:۱۹ (به وقت وین) شروع شده بود، پس از نیم ساعت در ساعت ۶:۵۶ به پایان رسید
۲۱:۱۸ هر چه به ساعات پایانی مذاکرات در وین نزدیک‌تر می‌شویم اخبار جعلی و نادرست درباره روند مذاکرات بیشتر و بیشتر منتشر می‌شود و برخی نیز به جعل اخبار و توئیت‌های خبرنگاران و رسانه‌های حاضر در وین اقدام کرده‌اند.

۲۱:۱۰ دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا که اعلام شده بود قرار است ساعت ۸ صبح به وقت محلی در پله کوبورگ وین برگزار شود، بالاخره برگزار شد.

انتهای پیام/

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 36

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آمریکا در مذاکرات اخیر قاعده بازی را بر هم زد/ با توجه به غیرقابل اعتماد بودن آمریکا مقاومت تیم هسته‌ای اجتناب‌ناپذیر است

د جولای 13 , 2015
علاءالدین بروجردی نماینده مردم بروجرد و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی  با اشاره به روند مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵، گفت: آمریکا برای چندمین بار نشان داده که غیرقابل اعتماد است و در توافق صورت گرفته اخیر نیز یک بار […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...