چنانچه پیامبر اکرم (صلی الله و علیه وآله) می فرمایند: “بعثت لاتمم مکارم الاخلاق” “من مبعوث شدهام برای تکمیل مکارم اخلاقی”(بحارالانوار، ج ۶، ص ۱۶۴)
و در قرآن کریم در آیه ۱۰۷ از سوره انبیاء می فرماید: «وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَهً لِّلْعَالَمِینَ – و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستادیم».
بنابر این اگر دیدید از در و دیوار جامعه ای خشم، خشونت، انتقام و کینه توزی می بارد، در فاصله داشتن آن جامعه از یک جامعه ی اسلامی واقعی باید تردید کرد. چنان جامعهای با اسلام فاصله دارد. اسلام دین رأفت و عفو است.
خداوند مظهر رحمت است و اسلام، آیینی است مبتنی بر رحمت. حتی برخی احکامی را که امروز خشن معرفی می شود با بررسی های بیشتر، دیده شده که در دل این احکام هم چیزی جز رحمت نهفته نیست.
خداوند از میان اسماء حسنی اش بیش از هر چیز، بر رحمت، یعنی بر رحمان بودن و رحیم بودنش تأکید می کند و این معنی را در وجوه و ابعاد متفاوت متذکر می شود.
در همهی جنبه های اسلام رحمانیت خداوند موج می زند. پیروان اسلام هم سرشار از مهر و رحمتند.
خداوندی که ما می شناسیم در طلیعه ی همهی سوره های قرآن خود را با صفت رحمانیت معرفی می کند. یعنی می خواهد اولین چیزی که از او در ذهن مسلمانان نقش می بندد، صفت رحمت باشد.
در هفده رکعت نمازهای روزانه، هفتاد بار بر رحمت خدا تأکید می شود. خداوند در آیه های ۱۱۸ و ۱۱۹سوره ی هود می فرماید که آفرینش، ایجاب و اقتضای رحمت الهی است.
پس قیامت برای چیست؟
قرآن به صراحت می گوید آخرت برای رحمت است. متأسفانه کسانی در جامعهی ما تا بحث قیامت و آخرت مطرح می شود، شروع به ترساندن و مضطرب کردن مردم می کنند.
با کمی دقت و توجه بیشتر خواهیم دید که بیشترین آیه هایی که از دهشتناکی آخرت سخن می گویند کسانی را هدف قرار می دهند که به حقوق مردم تجاوز کردهاند و حریم و ناموس مردم را نادیده گرفته اند.
در روایت معتبر دیگری داریم که وقتی در قیامت خداوند بسط بساط رحمت کند، این رحمت به قدری گسترده است که ابلیس نیز به کسب رحمت خداوندی طمع خواهد ورزید. (بحارالانوار، جلد۷، صفحه ۲۸۷، حدیث ۱)
آیات امید بخش
تعداد آیه های امید بخش یا آیه های نوید بخش قرآن کم نیست. مثلاً خداوند در سوره ی نساء می فرماید که خدا شرک را نمی آمرزد، اما غیر شرک را می آمرزد.
مفسرانی مثل علامه طباطبایی فرموده اند: در این آیه بحث توبه مطرح نیست؛ زیرا خداوند با توبه شرک را نیز می آمرزد.
رحمت در دل قصاص
در مورد حکم قصاص و اینکه برخی آن را خشونت بار می دانند، باید به تاریخچهی حکم دقت کرد.
در گذشته ـ و حتی امروز هم در جاهایی ـ اگر کسی، دیگری را می کشت یا به او تعددی می کرد، قبیله یا خانوادهی قربانی به طرفداری از وی با قبیله یا خانوادهی فرد مقابل وارد جنگ می شد.
قصاص می گوید شمشیرها را غلاف کنید، لشکر کشی نکنید، وقتی کسی، کسی را کشت، با قبایل و طوایف هم کاری نداشته باشید و فقط فرد کشنده را بکشید.
در واقع حکم قصاص دعوت جامعه به آرامش است، متوقف کردن انتقام کشی های سلسله وار است.
قرآن میگوید اگر به آن کسی که قرار است قصاص شود و مثل برادر شماست، اگر جایی برای عفو او هست، عفوت را شاملش کن که این، تبعیت از معروف است.
حکم قصاص می گوید وقتی مقصر را شناختید، سراغ خانواده و قبیلهی او نروید، فقط با مقصر برخورد کنید.
نتیجه:
در اسلام سراغ هر حکمی و قاعدهای که رفتیم، در دل آن گوهر رحمت را می بینیم. از همین رو اسلام دین رحمت و رأفت است. پس پیروان اسلام نیز باید سرشار از رحمت و رأفت باشند.
منبع:تبیان