صوت پاسخ ساده تاریخی حشمت‌الله قنبری به اظهارات تازه روحانی؛ چگونه نگاه علی(ع) درباره «انتخاب و نظر مردم» تحریف شد؟

اشتراک گذاری :

نودیها:حسن روحانی چهارشنبه هفته گذشته در ضیافت افطار با اساتید و پزشکان در اظهاراتی حاشیه دار مبنای ولایت و حکومت امام علی(ع) را انتخاب و نظر مردم دانست.

روحانی با بیان اینکه حضرت علی(ع) به دست فردی به شهادت رسید که بیشترین احسان را از دستان امیرالمؤمنین دیده و عظمت او را حس کرده بود، اظهارداشت:حکومت علی(ع) با خواست و اصرار مردم تشکیل شد و این در حالی بود که ایشان در برابر اصرار مردم به آنها فرمودند که حکومت عدل من برای شما سنگین است و باید به سراغ فرد دیگری بروید، اما در عین حال این را نیز گفتند که اگر شما مردم فرد دیگری را انتخاب کنید، من در اطاعت از او که شما مردم آن را برگزیدید، اولین نفر خواهم بود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه اهتمام به خواست مردم، متن اسلام است، گفت: مبنای ولایت و حکومت از دیدگاه علی (ع) نیز انتخاب و نظر مردم بود.

روحانی افزود: انتخاباتی که ما امروز در کشور انجام می دهیم و همچنین موضوع آراء مردم، پیروی از تفکر غرب نیست و به دنبال رأی مردم به عنوان هدیه دنیای غرب پس از رنسانس نیستیم، بلکه ما دارای مذهب، مرام و دینی هستیم که امیرالمؤمنین علی(ع) مبنای حکومت را در آن، نظر، خواست و آراء مردم می‌داند.

این اظهارات با واکنش های زیادی طی روزهای گذشته و به خصوص در شب های قدر و فضای مجازی همراه بود.

حشمت الله قنبری از اساتید دانشگاهی در مراسم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در هیات مکتب الرضا در بخشی از سخنرانی خود با اشاره به این موضوع گفت: “عده ای می گویند بخاطر حرف و اقبال مردم امرالمومنین دستشان از حکومت کوتاه ماند، این حرف و این برداشت غلط است، نه مردم به طرف دیگران رفتند و نه امیرالمومنین میدان را برای بقیه خالی کرد؛ هرگز اجماعی که شما در کتاب های تاریخی گاهی اوقات مشاهده می کنید که گفته می شود به وجود آمد، مطلقا ما به ازای تاریخی ندارد. خبر آورده شد در مسجد نبوی که آقا یک عده ای از انصار در سقیفه بنی ساعده اجتماع کرده اند؛ برای چه اجتماع کرده اند؟ برای اینکه نگرانند بعد از پیامبر(ص) قریش حکومت را به دست گرفته و امنیت انصار به مخاطره انداخته شود؛ منشا اتفاق سقیفه بنی ساعده این بوده است.

حال حرف این است آیا دربین انصار کسی علی بن ابی طالب را تهدید می دانست؟ ابدا، هرگز امیرالمومنین در جامعه دینی و در بین اهل ایمان تهدید که به حساب نمی آمد هیچ، بلکه منطق و امن و امان مردم بود. پس نگرانی از علی بن ابی طالب نبود. به خاطر چه کسانی بود؟ همان کسانی که در ادامه معادلات قدرت را تعریف کردند. جمع کسانی که از مهاجرین به سقیفه بنی ساعده رفتند ۳ تا ۵ نفر بودند؛ هیچ کتاب معتبر تاریخی این نیامده که ۷ نفر بودند؛ اگر ما مجموع این ها را بر صحت مورخین اسلامی بگذاریم و همه را در در بست بپذیریم، ۵ نفر از مهاجرین و ۲۰۰ تا ۳۰ نفر از انصار در سقیفه بنی ساعده اجتماع کردند و ۴ دلیل هم آوردند و گفتند و بردند.

به نتیجه رسیدند که زمامداری بر مسلمان ها مصلحت در آن است بر عهده فلانی باشد، ما نیز در مقام نقد و انتقاد نیستیم. ۴ دلیل خلافت بعد از پیامبر(ص) این بود: ۱-گفتند سن علی بن ابی طالب کمتر از بقیه است ۲-سابقه علی بن ابی طالب پایین تر از دیگران است(دیگران زودتر ایمان آوردند). ۳-زمانی که پیامبر(ص) ماموریت اجرای نماز با فلانی و نه علی بن ابی طالب بوده است. ۴-سیادت در بنی هاشم و ریاست در قریش باشد. هر ۴ علت بیان شده را اگر ما بپذیریم و دلایلی درست و اقناع کننده باشد، برپایه مصلحت و نه حقیقت بوده است.

در حالی که اشکال وارد است: اولا: حکومت از شعون عقلی بوده که در شعون عقلی سن نفوذی ندارد، در احکام شرعیه است که سن و سال نفوذ دارد(مثلا در ۹ سالگی دخر مکلف شده که نماز بخواند، در ۱۵ سالگی عبادت بر پسر واجب می شود). ثانیا: که گفتند سابقه علی بن ابی طالب کمتر است به اعتبار همین سن و یال بوده است وگرنه فضیلت امیرالمومنین را انکار نمی کنند(امام علی قبل از بعثت پیامبر حقایق نبوت و رسالت را فهمیده بود، از سوی دیگر بین عامه مورد قبول است که بین زنان حضرت خدیجه(س) و بین مردم علی اولین ایمان آورندگان بودند، اما گفتند سن ایشان ۱۳ بود در حالی که باید ۱۵ باشد) ثالثا: گفتند برای نماز فلانی انتخاب شده بود؛ نماز که شان حاکم اسلامی نیست، نماز جمعه شان حاکم اسلامی است؛ بعد به صرف برگزاری جماعت که برای کسی امامت برای شخصی ایجاد نمی شود؛ رابعا: همان نکته اساسی که ریاست در قریش و سیادت در بنی هاشم باشد؛ این مبنای زندگی برپایه پلورالیزم و سکولاریزه کردن جامعه است؛ ریشه و اصل این جاست؛ یعنی دین از سیاست جداست. حرف این بود امام علی مقدس است، داماد و نفس پیامبر(ص) است اما بماند و دختر- پسرها را عقد کند ریاست را ما انجام می دهیم که امری نجس است. خوب چرا نجس فکر می کنید که زندگی بی علی داشته باشید. این قبلا در اختیار پیامبر اکرم بوده است.

صوت کامل صحبت های حشمت الله قنبری در ادامه آمده است:

دانلود صوت

خبرنامه دانشجویان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 1]

Related Images:

Visits: 71

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

کلیپ ردپای متعدد ۲۰۳۰ در کتاب مطالعات اجتماعی پایه نهم سال ۱۳۹۵ حتما ببینید.

ش ژوئن 17 , 2017
دانلود کانال تلگرامی پرفسور کرمی برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 1 میانگین: 1]Related Images:Visits: 71

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...