شیشه های رنگی چند دری های قدیم با سه فایده بهداشتی، مذهبی و زیبایی

اشتراک گذاری :

نودیها:یکی از بخش‌های منحصر‌به‌فرد و زیبای بنای عمارت ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام، ارسی‌ هفت‌لنگه یا هفت‌دری این عمارت است، که از ۴۲ هزار قطعه شیشه رنگی و چوب ساخته شده است و شیشه های رنگی قدیم سه فایده بهداشتی، مذهبی و زیبایی داشتند.

حجاب برای حریم خانه، دوری حشرات و زیبایی؛ سه کاربرد مهم «اُرسی‌ها» بودند که از زمان صفویه در بناهای ایرانی به کار گرفته شدند و در دوره قاجار به شکوفایی خود رسیدند.

 

ارسی‌ با ۴۲ هزار قطعه شیشه و چوب

حال یکی از بخش‌های منحصر‌به‌فرد و زیبای بنای عمارت ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام، ارسی‌ هفت‌لنگه یا هفت‌دری این عمارت است، که از ۴۲هزار قطعه شیشه رنگی و چوب ساخته شده است و شیشه های رنگی قدیم سه فایده بهداشتی، مذهبی و زیبایی داشتند. این موزه از سال ۱۳۵۴ شناسایی و با نام موزه سنندج در بنای عمارت ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام دایر شد.

آثار نگهداری‌شده در موزه سنندج مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ تا دوره معاصر است که بیشتر این آثار در قلعه زیویه و غار کرفتو کشف شده‌اند. ۳ اسکلت مربوط به هزاره اول قبل از میلاد که از کشفیات تپه زاگرس سنندج بود در موزه سنندج نگهداری و در معرض دید عموم مردم قرار گرفته است.

بنابراین در بدو ورود خبرنگاران به استان کردستان در روز اول سفر از موزه سنندج یا عمارت ملالطف‌الله شیخ‌السلام که در دوران قاجاریه توسط ملالطف‌الله شیخ‌الاسلام قاضی‌القضات منطقه کردستان در سه بخش ساخته شد، بازدید کردند.

موزه خانه کُرد 

همچنین موزه خانه کُرد دومین مکانی بود که خبرنگاران آن را برای دیدن انتخاب کردند. عمارت آصف یکی از قدیمی‌ترین بناهای موجود در شهر سنندج است که بر اساس شواهد و شیوه معماری احداث اولیه بنا (که بخش عمده ضلع شمالی عمارت را در بر می‌گیرد) مربوط به دوره صفویه است. قسمت‌های دیگر در دوره قاجار و اوایل پهلوی تکمیل یا به آن الحاق شده است. مجموعه موزه حدود ۴هزار مترمربع عرصه و اعیانی است که علاوه بر سردر ورودی، دارای دالان، اتاق تقسیم آب، حمام شخصی و چهار حیاط است.

این عمارت در سال ۱۳۷۶ توسط اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان تملک شد. پس از انجام مطالعات و تهیه طرح‌های لازم، مرمت و احیای آن از سال ۱۳۷۸ آغاز و تا اردیبهشت سال ۱۳۸۲ به‌طول انجامید.

در این مجموعه می‌توان از فضاها و غرفه‌هایی همچون حمام خانوادگی، اتاق نشیمن شهری و شیوه زندگی مردم شهرهای کردنشین در گذشته، اتاق نشیمن روستایی و شیوه زندگی روستاییان در گذشته، ابزارآلات و وسایل موسیقی سنتی، غرفه طب سنتی، غرفه مربوط به آثار نازک‌کاری هنرمند بزرگ این عرصه مرحوم علی‌اکبر بهزادیان، تالار پوشاک و زیورآلات که نمایشگر لباس‌های زیبا و زیورآلات متنوع و هنرمندانه قوم کرد در ایران است، بازدید کرد.

عمارت  تاریخی خسروآباد

همچنین عمارت  تاریخی خسروآباد شهر سنندج  مقصد بعدی خبرنگاران بود، این عمارت از نمونه‌های شاخص معماری سنتی در کشور است. عمارت خسروآباد کردستان با توجه به شیوه سنتی ساخت در ساختار منحصر‌به‌فرد قرارگیری اتاق‌ها و می‌تواند از جاذبه‌های گردشگری مهم در پذیرش میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی باشد.

مهم‌ترین سند این بنای تاریخی کتیبه سنگی است که اسم فتحعلی‌شاه قاجار و والی کردستان امان‌الله خان در تاریخ ۱۲۲۳ ه.ق بر روی آن حک شده و در قالب یک شعر متعلق به خرم‌کردستانی تمام تاریخچه بنا بر روی آن نگاشته شده است. در سال ۱۳۷۹ بیشترین مرمت و باز سازی این بنا انجام شد. این تور رسانه‌ای سپس از بازار سنتی و بازار صنایع‌دستی کردستان بازدید کردند.

گفتنی است خبرنگاران اعزامی از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در قالب تور رسانه‌ای به استان‌های غربی کشور، با هدف معرفی ظرفیت‌های استان‌های غربی کشور  به سرزمین رنگ، آواز و مهربانی سفر کرده‌اند.

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 38

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

پراید جدید را ببینید!

ش آوریل 22 , 2017
نودیها:تصویر خودروی عجیبی که بر پایه پراید ساخته شده است را مشاهده می‌کنید: جام نیوز برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 38

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...