سیر و این همه خاصیت

اشتراک گذاری :
نودیها:این ماده غذایی به‌رغم تاثیر بدی که بر بوی عرق و بوی دهان دارد محبوبیت زیادی داشته و شدیدا مورد توجه قرار گرفته است. سیر در تمام نقاط دنیا می‌روید و می‌توان گفت همه مردم آن را به صورت خام، پخته و یا سرخ‌شده مصرف می‌کنند.
 
رژیم‌درمان‌ها و پزشکان معمولا توصیه می‌کنند افراد بزرگسال روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر و کودکان روزانه نصف حبه سیر مصرف کنند؛ اما توجه داشته باشید مصرف مقادیر بیشتر از این، معمولا توصیه نمی‌شود.سیر توانایی‌های جالبی در تامین سلامتی ما دارد.
 
علاوه بر مصرف خوراکی، امروزه سیر در صنایع دارویی نیز جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده؛ اما مساله آنجاست که بوی نامطلوب سیر باعث می‌شود خیلی از افراد مخصوصا افراد جوان علاقه‌ای به مصرف آن نداشته باشند. در اینجا می‌خواهیم با بررسی مهم‌ترین تاثیرات سیر در سلامتی به صورت کاملا منطقی از شما بخواهیم تا خودتان انتخاب کنید که سیر را مصرف کنید یا نه.
 
مصرف سیر توسط مادر باردارمطالعات نشان داده‌اند بیشتر مادرانی که در دوران بارداری سیر را در رژیم غذایی خود داشته‌اند وزن گیری بهتری داشته و نوزادان متولدشده نیز از نظر سلامت در سطح بالاتری بوده‌اند. خب قطعا تحمل بوی بد سیر ارزش سلامتی نوزادتان را دارد!
 
سیر و تقویت سیستم ایمنی
در ماه‌های سرد سال که بدن ما در خطر بیشتری برای سرماخوردگی و ابتلا به عفونت‌ها است، سیر یک غذای عالی برای تقویت سیستم ایمنی است که در مقابل سرماخوردگی، آبریزش بینی، سرفه و عطسه به پا می‌خیزد. یکی از روش‌های سنتی درمان سرماخوردگی هم مصرف سیر مخلوط شده با عسل در روزهای اول بیماری بوده است. این را هم یک بار امتحان کنید! شاید برای شما هم قابل‌قبول‌تر از آمپول‌ها و تزریقات بود!
 
سیر و درمان پرکاری تیروئید
سیر حاوی مقادیر بالایی از ید است. ماده معدنی که کمبود آن از مهم‌ترین علت‌های ابتلا به پرکاری تیروئید است. مصرف سیر توسط بیماران مبتلا به پرکاری تیروئید تاثیر واقعا خوبی در روند درمان آنها ایجاد کرده است.
 
سیر هم ویتامین C دارد
خیلی از افراد وقتی حرف از ویتامین c می‌شود فقط و فقط به پرتقال و نارنگی فکر می‌کنند. درست است که مرکبات از منابع خوب ویتامین C هستند اما از دیگر منابع بسیار غنی این ویتامین می‌توان گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی، فلفل سبز و قرمز و نیز سیر اشاره کرد. به همین خاطر است که مصرف سیر را به مبتلایان به بیماری اسکروی توصیه می‌کنند. اسکروی بیماری ناشی از کمبود ویتامین C است و افراد سیگاری معمولا در بیش‌ترین خطر برای ابتلا به آن قرار دارند.
 
کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی
کلسترول بد یا همان LDL هیچ‌وقت راه دوستی با سیر را پیدا نمی‌کند. چون راهی وجود ندارد! سیر دشمن خط اول کلسترول و پلاک‌های چربی داخل عروق است. همان طور که می‌دانید این پلاک‌ها با تنگ گردن و سفت کردن دیواره عروق باعث کاهش جریان خون به بافت‌ها، افزایش فشارخون و در بیشتر موارد در نهایت منجر به سکته خواهند شد. به همین خاطر است که پزشکان مصرف سیر را به مبتلایان به بیماری‌های قلبی و عروقی و نیز برای پیشگیری از این بیماری‌ها توصیه می‌کنند.
 
سلامت پوست و مو با سیر
سیر با دارا بودن مقادیر بالای آلیسین می‌تواند به ریزش موی شما پایان دهد. آلیسین ترکیب سولفورداری است که در پیاز هم وجود داشته و نقش بسیار مهمی در درمان ریزش مو بر عهده دارد. مصرف سیر برای این منظور هم به طور خوراکی است و هم به صورت موضعی. از طرف دیگر محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در سیر آن را به ترکیبی ضد آکنه تبدیل کرده است. خیلی از محصولات آرایشی بهداشتی و درمانی موجود در داروخانه‌ها نیز حاوی عصاره سیرند؛ اما مصرف خوراکی آن نیز این تاثیرات بر پوست و مو را ایجاد خواهد کرد.
 
درمان سرماخوردگی و تبخال
محتوای بالای آنتی‌اکسیدان‌ها در سیر آن را به یک تقویت‌کننده سیستم ایمنی تبدیل کرده است. این تاثیرات تنها با خوردن روزانه ۲ تا ۳ حبه سیر ایجاد خواهد شد. خیلی از افراد برای این منظور سیر را به صورت پودر سیر، چای جوشانده سیر و مخلوط سیر و عسل یا سیر و زنجبیل برای بهتر کردن مزه آن استفاده می‌کنند. از طرفی یکی از درمان‌های خانگی تبخال چکاندن آب سیر روی تبخال است.
 
این تاثیر سیر به دلیل ترکیبات ضدالتهابی است که به میزان بالا در سیر وجود دارد و باعث کاهش درد و ورم می‌شود. خیلی از مطالعات نیز نظر بر آن دارند که مکمل یاری سیر نقش موثری در تسریع بهبود زخم‌ها بعد از جراحی‌ها داشته است.
 
تاثیر سیر بر فشارخون
آنژیوتانسین ۲ پروتئینی است که به انقباض عروق خونی بدن کمک می‌کند تا در صورت لزوم، فشارخون افزایش یابد؛ اما آلیسین که ترکیب موجود در سیر است با ایجاد ممانعت از فعالیت آنژیوتانسین ۲ باعث کاهش فشارخون می‌شود. از طرفی ترکیبات پلی‌سولفیدی موجود در سیر در بدن به گازهایی به نام هیدروژن سولفید تبدیل می‌شوند که توسط گلبول‌های قرمز بدن حمل می‌شوند.
 
این گازها توسط گردش خون در گلبول‌های قرمز در سراسر بدن به گردش درآمده و باعث بهبود کنترل فشارخون خواهند شد. تاثیرات ضدلخته سیر نیز بر هیچ‌کس پوشیده نیست؛ اما لازم است بدانید که اگر در مصرف سیر نیز افراط شود، مانند سایر ترکیباتی که مانع ایجاد لخته در عروق می‌شوند، منجر به خونریزی خواهد شد. به همین خاطر بعد از اعمال جراحی لازم است در مصرف آن دقت شود.
 
تاثیرات ضد باکتریایی
یکی از شناخته‌شده‌ترین ویژگی‌های سیر ویژگی ضدمیکروبی آن است. سیر به درمان عفونت‌های باکتریایی، ویروسی، قارچی و سایر عفونت‌ها کمک قابل‌توجهی می‌کند. این ویژگی سیر به قدری قوی و قابل‌توجه است که از زمان‌های قدیم از آن به عنوان کشنده میکروب‌ها مخصوصا باکتری اشرشیاکولی و سالمونلا اینتیرتیدیس و در نگهداری غذاها استفاده می‌کردند.
 
کنترل وزن
یک مطالعه جامع که روی موش‌های آزمایشگاهی انجام شد نشان داد که مصرف سیر باعث کاهش وزن و کاهش تجمع چربی در بدن موش‌ها می‌شود. همان‌طور که می‌دانید چاقی نیز یک وضعیت التهابی مزمن خفیف است. بر اساس مطالعات اخیر که روی نمونه‌های انسانی انجام‌ شده است، سیر تجمع چربی در بدن را کنترل می‌کند.
 
تبدیل سلول‌های پیش چربی به سلول‌های چربی طی یک سری واکنش‌های التهابی انجام می‌گیرد؛ بنابراین کنترل این التهاب مانع تبدیل سلول‌های پیش چربی به سلول‌های چربی شده و کنترل وزن صورت می‌گیرد؛ و این همان کاری است که سیر در بدن انجام می‌دهد.
 رجا
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 50

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

پست فرزند شهید همت در سالروز شهادت پدر

پ مارس 9 , 2017
نودیها:محمدمهدی همت در پست اینستاگرامی خود نوشت: «امروز سالگرد شهادت شماست، غربت خونتون هنوز معجزه می‌کند. شهادتتون مبارک آقای پدر، حضرت ماه».   نام محمد ابراهیم همت به نام لشکر ۲۷ محمد رسول الله گره خورده است، او که متولد سال ۱۳۳۴ در شهرضای اصفهان بود فعالیت هایش پیش از […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...