سفر نوروزی برای مادران باردار، مجاز یا ممنوع؟

اشتراک گذاری :

نودیها:دکتر مهرداد بهلولی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی عروق خطاب به مسافران نوروزی بویژه افراد پرخطر و مسن می‌گوید: مسافرت‌های طولانی مدت و بی‌حرکتی در سفر باعث کاهش حرکت خون در اندام‌ها و ایجاد لخته در آنها می‌شود که به آن DVT یا ترمبوز وریدهای عمقی گفته می‌شود. این بیماری به دلیل ایجاد عوارضی ازجمله ایجاد تورم، ریسک آمبولی ریه و مرگ و میر بسیار قابل توجه است. این مطلب را به نقل از سایت جام جم آنلاین می‌خوانیم.
 
 
وی ادامه می‌دهد: مسافران پرخطر و مسن، حتی‌الامکان از صندلی‌های راحت و جوراب‌های مخصوص ضدآمبولی استفاده کنند.
 
هر یک ساعت قدم بزنید

مهم‌ترین راهکار پیشگیری از بروز بیماری ترمبوز وریدهای عمقی تحرک است. این متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی عروق تأکید می‌کند: در سفرهای هوایی و زمینی افراد در معرض خطر، هر یک یا دو ساعت باید چند قدم راه بروند.
 
دکتر بهلولی تأکید می‌کند: در صورت بروز تورم، تغییر رنگ و درد در اندام‌ها به رغم رعایت مراتب فوق، به سرعت به یک مرکز درمانی مراجعه شود.
 
سه ماهه دوم بارداری بهترین زمان سفر

زنان باردار از دیگر گروه‌هایی هستند که سفر آنها شرایط ویژه‌ای می‌طلبد تا سفری کم‌خطر و بی‌دغدغه داشته باشند.
 
دکتر آمنه لاهوتی اشکوری، فوق تخصص زنان و زایمان با تأکید بر این که معمولا سفر مادران باردار بدون مشکل انجام می‌شود و اثر منفی بر بارداری نمی‌گذارد، می‌گوید: بهترین زمان سفر برای این افراد، سه ماهه دوم بارداری بین ۱۴ تا ۲۸ هفته است. چون مادر خیلی سنگین نیست. از نشستن در وسیله نقلیه خسته نمی‌شود و خطر سقط جنین و ویار سه ماه اول نیز برطرف شده است.
 
وی ادامه می‌دهد: با توجه به خطر زایمان زودرس در سه ماهه سوم بارداری، بهتر است مادران در این دوره مسافرت نروند مگر با موافقت پزشکی که تحت نظر آن قرار دارند و نسبت به امکانات پزشکی مقصدی که سفر می‌کنند، اطمینان داشته باشند.
 
سفر راحت با قطار

نوع وسیله‌ای که مادران برای مسافرت انتخاب می‌کنند در راحتی آنان بسیار موثر است. دکتر لاهوتی بهترین وسیله سفر برای زنان باردار را قطار می‌داند و می‌گوید: با توجه به این که شرایط قدم زدن در قطار راحت‌تر است، توصیه می‌کنیم در صورت امکان از این وسیله استفاده شود.
وی درباره سفر با اتومبیل تأکید می‌کند: بهتر است مادر در صندلی جلو بنشیند و برای پیشگیری از هرگونه آسیب احتمالی ناشی از ترمز شدید، حتما کمربند را ببندند و مطمئن باشند بستن کمربند هیچ آسیبی به جنین نمی‌زند. کمربند روی شکم، قسمت بالای ران، بین شانه و سینه بسته شود. صندلی را عقب ببرند و پایشان را دراز کنند.
 
بالای ۳۵ هفته سفر هوایی ممنوع

فوق‌تخصص زنان و نازایی در ارتباط با مسافرت هوایی می‌گوید: مسافرت هوایی خطر خاصی ندارد، اما بهتر است بارداران بالای ۳۵ هفته از سفر با این وسیله پرهیز کنند. بهترین صندلی در قسمت وسط هواپیما است. ضمن آن که بهتر است فضای جلوی صندلی باز باشد تا مادر پاهای خود را بتواند دراز کند.
 
وی بار دیگر بر ضرورت قدم زدن پنج تا ده دقیقه مادران باردار داخل هواپیما به دلیل پیشگیری از خطر لخته شدن خون تأکید می‌کند و می‌گوید: بی‌حرکتی طولانی نه‌تنها باعث بروز این تهدید بلکه ورم پا و گرفتگی عضلات را در پی دارد. برخی مادران هنگام سفر هوایی نگران اشعه گیت‌ها هستند که باید گفت این اشعه هیچ خطری برای جنین ندارند.
 
بارداران پرخطر مسافرت نروند

برخی بارداری‌ها متاثر از عوامل مختلف همچون فشارخون بالا، دیابت، موقعیت نامناسب جفت و سایر عوامل، پرخطر نامیده می‌شوند و متخصصان بر انجام مراقبت‌های ویژه تأکید دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود این افراد مسافرت نروند. وی با تأکید بر این که مدت زمان سفر برای زنان باردار بیشتر از چهار تا پنج ساعت نباشد، می‌گوید: این مادران از سفر طولانی‌مدت و خسته‌کننده پرهیز کنند.
 
مصرف غذای رستوران ممنوع

مصرف غذاهای فست‌فودی، مانده و بی‌کیفیت در زمان بارداری بیش از سایر زمان‌ها ممنوع است؛ نکته‌ای که دکتر لاهوتی بسیار بر آن تأکید دارد.
 
وی می‌گوید: این افراد به هیچ عنوان از غذاهای محلی، نیم‌پز، غذای رستوران‌ها و نوشابه‌های گازدار استفاده نکنند و همیشه ساندویچ یا غذای خانگی به همراه داشته باشند. مادران میوه و سبزی مصرفی خود را حتما با آب لوله‌کشی بشورند. معمولا پزشکان به افرادی که در شرایط خاص جسمی و روحی قرار دارند، توصیه می‌کنند اطلاعات پزشکی خود را همراه داشته باشند تا در مواقع اورژانس، تیم پزشکی بتواند با کمک آن، اقدامات لازم را انجام دهد.
  باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 16

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

روایتی از لطف بی بی حضرت فاطمه(س)

د فوریه 20 , 2017
دانلود روشنگری برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 16

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...