سردار سلامی:نیروهای ایرانی در صحنه‌های نبرد سوریه حضور دارند

اشتراک گذاری :

نودیها :  سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفتگوی ویژه خبری، به تشریح آخرین تحولات جاری منطقه و پیروزی‌های مقاومت اسلامی در مقابله با تروریست‌های تکفیری به خصوص در کشور سوریه پرداخت.

مهمترین محورهای این گفتگو به شرح زیر است:

* ایده اولیه سیاسی آمریکا این بود که در رمضان ۴ سال قبل نظام سیاسی سوریه را ساقط و بعد به سراغ لبنان بروند و این حرکت را به سمت عراق و بعد مابقی جاها ادامه دهند اما هیچ یک از آرزوها و اهداف آنها محقق نشد.

* نظام سوریه در حال بازیابی موقعیت سیاسی خود است.

* راهبرد آمریکا در سوریه، پاتکی بود به انقلاب های ناشی از بیداری اسلامی.

* عربستان در یمن درگیر است، این درگیری و تهاجم کور و نفرت انگیز او علیه ملت یمن بخشی از جغرافیای گسترده نبرد سیاسی آنها با نظام اسلامی است.

* عربستان در یمن با یک جنگ فرسایشی بی‌نتیجه مواجه می‌شود و به تدریج با فرسایش قدرت روبرو خواهد شد که آنها را از تمرکز بر جبهه های دیگر مثل حمایت از تروریستها در عراق و سوریه و فتنه در لبنان و … دور می‌کند.

* کار ما در سوریه این است که استحکام سیاسی، روانی، اقتصادی و نظامی نظام سوریه را که خط مقدم مبارزه با استکبار است تضمین می کنیم. از ابتدای تحولات در سوریه حمایت های سیاسی نیرومندی داشتیم.

* ما در سطح راهبردی یعنی حمایت سیاسی و معنوی از ملت و ارتش سوریه هستم و تجربیات جنگی خود را به آنها منتقل می‌کنیم.

* ارتش سوریه نیازمند مکمل نظامی است مثل بسیج مردمی، که ما این مفهوم را به شکل عملیاتی در سیستم دفاعی سوریه وارد کردیم.

* ما به فرماندهان لشکر و تیپ‌های سوریه در میدان به عنوان مستشاری عملیاتی کمک می کنیم.

* ما برای سوریه یک ارزش استراتژیک قائلیم.

* افزایش تعداد شهدای مدافع حرم به دلیل این است که از چند ماه قبل که نظام سوریه به کمک ما بازسازی ارتش را در دستور کار قرار داد و درخواست کمک مستشاری عمیق تر از ایران کرد، طبیعتا نیازمند توسعه آموزش ها بود. سطح حضور ما از لحاظ کمی و کیفی افزایش یافت. دوستان ما برای ارائه بهتر خدمات، در صحنه ها حضور دارند و باید با واقعیات میدان آشنا بشوند. این فرهنگ ماست که تا میدان را از نزدیک نبینیم قضاوتهایمان واقعی نخواهد بود، برای همین مجبوریم در صحنه ها حضور داشته باشیم.

* عملیات وسیع زمینی ارتش سوریه در کنار حضور هوایی ارتش روسیه موجب تحولات تاکتیکی ارزشمندی شده که در روزهای آینده تبدیل به یک نتیجه راهبردی خواهد شد.

* روند پیشروی‌ها در اختیار ارتش سوریه است و آنها جنگ را به شایستگی اداره می کنند.

* محور عملیاتی در صحنه امروز سوریه ارتش این کشور است. وقتی ۲ ارتش در یک صحنه مشترک علیه یک دشمن می جنگند، جبهه زمینی باید با هوایی هماهنگ باشد. این مرکز در سوریه است.

* در عراق، روند مبارزه به دست ارتش و گروههای مقاومت عراق، مثبت است.

* بعد از خاتمه دفاع مقدس ما فرض اساسی توسعه قدرت دفاعی و تهاجمی مان بر اساس جنگ با ائتلافی از قدرتهای جهانی و منطقه ای بوده است. ما همواره با این واقعیت زندگی کردیم که باید یک تضمین عمیق و مطمئن در قدرت دفاعی مان در برابر دشمنان در مقیاس جهانی وجود داشته باشد.

* همه پایگاه‌های ثابت و حتی متحرک در شعاع ۲هزار کیلومتری در برد موشک های ایرانی با دقت ۱۰۰درصد است. هنوز مانده تا انبارهای موشکی مدرن و پیشرفته خود را به نمایش بگذاریم. پایگاهی که نشان داده شد، یکی از قدیمی ترین پایگاههای ما بود.

* ما قطعنامه‌ها را مطالعه نمی‌کنیم. وظیفه ما توسعه قدرت است. کسی نمی‌تواند به ملت ایران موضوعی را دیکته کند.

** مشروح گفتگوی جانشین فرمانده کل سپاه به شرح زیر است:

سلامی درابتدای این گفتگو اظهار داشت: ۴ سال است سوریه در نقطه تمرکز تلاش استراتژیک یک ائتلاف جهانی از جمله آمریکایی‌ها، بخشی از کشورهای اروپایی و تعدادی از کشورها متحد منطقه‌ای آنها از جمله عربستان قرار دارد اینها دست به دست هم دادند تا در یکی از کانونی‌ترین نقاط جبهه مقاومت علیه رژیم صهیونیستی ایده‌ سیاسی خود را پیاده کنند.

وی افزود: امریکا در رمضان ۴ سال پیش می‌خواست نظام سوریه را ساقط کند و بعد حرکت را به سمت لبنان، عراق و نقاط دیگر ادامه دهد. اما آنچه امروز پس از یک جدال تاریخی و راهبردی از جبهه اسلام دیده می‌شود به ما می‌گوید که هیچ‌یک از اهداف و راهبردهای این ائتلاف ویرانگر تحقق پیدا نکرده و نظام سیاسی سوریه با قدرت ایستاده است.

جانشین فرمانده کل سپاه با بیان اینکه نتایج این اقدامات با سرمایه‌گذاری‌ها و تمرکز تلاش‌های استکبار تناسبی با هم ندارد گفت: نظام سوریه درحال بازیابی موقعیت سیاسی خود است.

سلامی تأکید کرد: راهبرد آمریکایی‌ها در سوریه پاتکی به انقلاب‌های ناشی از بیداری اسلامی بود. آمریکایی‌ها با دیدن شرایط منطقه تصمیم گرفتند نقشه جامع سیاسی خود را در قلب تحولات اسلام کلید بزنند.

وی افزود: سوریه منطقه تقابل نظام سلطه با انقلاب اسلامی قلمداد می‌شود. آنچه در سوریه شاهدیم درگیری قدرت‌های بزرگ با نظام سوریه نیست بلکه درگیری بین دو جبهه استکبار و مقاومت است.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت: آمریکا به دنبال اقدامات پلکانی بود تا بعد از سوریه این تحولات را به لبنان و حتی ایران منتقل کند.

وی با اشاره به تهاجم ارتش عربستان به ملت یمن افزود: درگیری عربستان در یمن بخشی از جغرافیای گسترده نظام سلطه با انقلاب اسلامی است. عربستانی‌ها در آنجا در مقابل یک جنگ فرسایشی بی‌نتیجه که دارای منطق معینی نیست مواجه‌اند که منجر به فرسایش قدرت‌شان می‌شود و تمرکزشان از حمایت تروریست‌های تکفیری در سوریه، عراق و فتنه‌انگیزی در لبنان را از دست می‌دهند.

سلامی با اشاره به حضور مستشاری ایران در سوریه گفت: به این دلیل که احساس و برداشت ما نسبت به این صحنه این است که همه مسلمانان جهان اسلام سرنشینان یک سفینه هستند و از لحاظ منافع در یک راستا قرار دارند و استکبار به دنبال این است که خط‌کشی‌های عظیمی را در جهان اسلام صورت دهد از ابتدای تحولات در سوریه در کنارشان بودیم.

وی تأکید کرد: ما استحکام سیاسی، روانی، اقتصادی و نظامی نظام سوریه که خط مقدم مبارزه با رژیم آمریکا و رژیم صهیونیستی است را تضمین می‌کنیم.

سلامی با بیان اینکه نقش ما از لحاظ نظامی در سوریه در ۴ سطح تعریف می‌شود، گفت: سطح اول، سطح راهبردی است. ما در این سطح از مردم، دولت و ارتش سوریه حمایت و تجربیات‌مان را به آنها منتقل می‌کنیم. ما در این سطح در نوسازی و بازسازی ساختار و سازمان ارتش سوریه آنها را یاری می‌کنیم.

وی ادامه داد: ارتش سوریه نیاز به مکمل دفاعی دارد که همان بسیج مردمی است و ما به لحاظ تجربه خود این موضوع را در ارتش سوریه وارد کردیم که این کار براساس مشاوره و حضور مستشاری صورت گرفت.

جانشین فرمانده کل سپاه گفت:‌ سطح، دیگر سطح عملیاتی است ما در این سطح به فرماندهان نظامی ارتش سوریه مشاوره و راهنمایی می‌دهیم و حتی آموزش فرماندهان سطوح میانی آنها را نیز انجام می‌دهیم. لذا یک سری از فرماندهان ما هستند که در آنجا در یافتن راهکارهای عملیاتی به فرماندهان سوری کمک می‌کنند.

سلامی ادامه داد: سطح دیگر، سطح تاکتیکی است که در این سطح فرماندهان ما به فرماندهان عملیاتی ارتش سوریه مشاوره می‌دهند و سطح چهارم، سطح فنی و سطحی است که به آماد رسانی و تأمین تجهیزات و آموزش برای نگهداری و تعمیرات مربوط می‌شود.

وی گفت: این اقدامات براساس درخواست‌ها و تفاهمی است که به شکل رسمی با دولت سوریه داریم.

جانشین فرمانده کل سپاه در پاسخ به این سؤال که به چه دلیل آمار شهدای ما در دفاع از حرم در چند روز اخیر بالا رفته است، گفت: ما برای سوریه یک ارزش استراتژیک و فوق‌العاده قائلیم. امنیت بخش‌های زیادی از جهان اسلام و سوریه و امنیت ملی ما به هم گره خورده است. حضور ما در سوریه علاوه بر جنبه‌های اعتقادی جنبه‌های استراتژیک هم دارد.

وی افزود: اگر ما سوریه را در مقابل تکفیری‌ها تنها بگذاریم باید در نقاط دیگری با تروریست‌ها درگیر شویم لذا از چند ماه پیش که نظام سوریه به کمک ما بازسازی ارتش خود را در دستور کار قرار داد سطوح مستشاری را برای یک عملیات بزرگ از ما درخواست کرد. به همین دلیل آموزش این یگان‌ها نیازمند حضور بیشتر مستشاری ما بود زیرا ارتش سوریه درگیر عملیات‌های خود بود پس حضور ما از لحاظ کمیت و کیفیت افزایش یافت.

سلامی تصریح کرد: به همین دلیل دوستان ما برای کمک مستشاری مؤثر باید از صحنه‌ها بازدید کنند و با واقعیت‌های میدان آشنا شوند تا بتوانند کمک بهتری صورت دهند. آنها نمی‌توانند در اتاق‌ها بنشینند و به ارتش سوریه کمک کنند. البته تعداد شهدای ما زیاد نیست اما نسبت به گذشته بیشتر به چشم می‌آید.

جانشین فرمانده کل سپاه ادامه داد: مستشاران ایران در سوریه برادران صاحب نبوغی هستند که هنرشان نفوذ در قلب‌ها است. از طرفی زمانی که ارتش سوریه به بازسازی خود مشغول شد نیروهایی از عراق، افغانستان و شیعیان پاکستان و لبنان نیز به کمک آنها رفتند.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به ورود نیروی هوایی ارتش روسیه به میدان‌های عملیاتی سوریه گفت: تأثیرات این اقدامات هوایی وقتی مؤثر است که از طرف ارتش زمینی پشتیبانی شود و با توجه به اینکه این کار صورت می‌گیرد در روزهای آینده عملیات‌های تاکتیکی منجر به یک نتیجه راهبردی می‌شود و تا الان هم موازنه میدانی برگشته است و ارتش سوریه به شایستگی جنگ را اداره می‌کند.

جانشین فرمانده کل سپاه افزود: نیروی هوایی ارتش روسیه در ابتدای بدون همراهی عملیات نیروی زمینی سوریه اقدام می‌کرد و بیشتر دیده می‌شد اما الان ارتش سوریه به صورت عظیمی وارد صحنه شده و به خوبی و حتی بدون پشتیبانی جنگنده‌های روسیه عملیات‌های موفقیت‌آمیزی را انجام می‌دهد.

سلامی در خصوص دلیل ورود روسیه به جنگ سوریه گفت: روس‌ها براساس ادراک جدید خود از صحنه وارد شدند. البته آنها دارای پیشینه‌های سنتی مانند هم‌پیمانی با سوریه و مخالفت با آمریکا داشتند اما دلیل اصلی این بود که روس‌ها احساس کردند از دو طریق پاکستان و افغانستان و همچنین سوریه و ترکیه ممکن است مرزهای‌شان در مرز جریان سیال تروریست‌هایی که پیاده‌نظام آمریکا هستند قرار بگیرد.

وی گفت: روس‌ها معتقدند ۲۰ درصد فرماندهان داعش و چند هزار نفر این تروریست‌ها از قفقاز و آسیای میانه هستند و اگر امروز نیایند و نظام سوریه را در برابر تروریست‌ها همراهی نکنند فردا در مرزهای روسیه با تروریست‌ها درگیر خواهند بود.

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین گفت: مرکزی در سوریه برای کنترل عملیاتی ارتش زمینی سوریه و اقدامات هوایی روس‌ها تشکیل شده است.

سلامی همچنین با اشاره به اوضاع عراق اظهار داشت: عراق هم درست در همان نقشه و راهبردی که سوریه قرار گرفته قرار دارد و همان اندازه که ما نسبت به تحولات سوریه حساس هستیم نسبت به تحولات عراق هم حساسیم عراق باید به سمت مهار بیشتر تکفیری‌ها پیش برود و خود را از تروریست‌ها پاک کنند.

وی افزود: امروز شاهد روند معکوس شدن تهاجم علیه تکفیری‌ها در عراق هستیم و ابتکار عمل به دست ارتش و نیروهای حشدالشعبی عراق است و در سوریه هم به همین صورت شاهدیم.

جانشین فرمانده کل سپاه همچنین با اشاره به توان نظامی کشورمان اظهار داشت: از بعداز خاتمه دفاع مقدس ما فرض اساسی و راهبردی توسعه قدرت دفاعی و تهاجمی‌مان براساس جنگ با ائتلافی از قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای بود. ما همواره با این واقعیت زندگی کرده و خودمان را تطبیق داده‌ایم که باید تضمین عمیق و اطمینان‌بخشی از توان خود در برابر دشمن داشته باشیم. با احساس و شعار نمی‌توانیم در برابر قدرت‌های جهانی بایستیم.

سلامی تأکید کرد: وقتی صنایع دفاعی ما موشک‌های ۲۰۰۰ کیلومتری با خطای صفر را تولید می‌کند یعنی در این شعاع عملیاتی هر پایگاه ثابت و متحرکی را می‌توانیم با دقت صدرصدی و خطای صفر مورد هدف قرار دهیم.

وی با اشاره به نمایش اخیر انبار موشکی سپاه در زیر زمین گفت: این یکی از قدیمی‌ترین انبارهای ما بود و حالا مانده است تا انبارهای موشکی با سطوح مقطع بزرگ و مدرن خود را نشان دهیم.

سلامی در پایان اظهار داشت: ما قطعنامه‌ها را مطالعه نمی‌کنیم وظیفه ما توسعه قدرت است و هیچ کس نمی‌تواند برای ما دیکته بگوید ما انشاء مقاومت، و مبارزه با استکبار را می‌کنیم.

منبع : فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود آهنگ باب‌الحوائج علی زند وکیلی - با کیفیت و لینک مستقیم

س اکتبر 27 , 2015
علی زند وکیلی آهنگی را بانام باب الحوائج برای حضرت ابالفضل العباس علیه السلام خوانده است دانلود صوت منبع :‌فارس برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 8

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...