سالانه ۲ میلیون نفر با موادغذایی ناسالم می‌میرند

اشتراک گذاری :

به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایران مهدی فرزاد کیا گفت: سلامتی موهبتی الهی است که در سایه آن زندگی شیرین و پر نشاط می شود.
فرزادکیا، رئیس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران و استاد گروه مهندسی بهداشت محیط به مناسبت هفته سلامت اظهار داشت: سلامتی موهبتی الهی است که در سایه آن زندگی شیرین و پر نشاط می شود. بی شک حق تمام آحاد جامعه است که از زندگی سالم و رفاه اجتماعی برخوردار شوند. سلامتی از ابعاد گوناگون و گسترده ای نظیر سلامت روان، سلامت محیط، سلامت غذا و … تشکیل شده است که دستیابی به هر یک از این مقوله ها نیازمند اقدامات اساسی همچون: سیاستگذاری، برنامه ریزی، عملیات اجرایی، کنترل و نظارت توسط دستگاه های ذیربط می باشد.
فرزادکیا افزود: سازمان جهانی بهداشت همه ساله با توجه به مسایل و مشکلات عمده مبتلابه بهداشت عمومی در دنیا، محورهای خاصی از سلامت را مورد تاکید قرار داده و توجه مسئولان و مردم را به اهمیت و اجرای آن معطوف می‌دارد.

وی ادامه داد: این سازمان با توجه به بروز بیش از ۲۰۰ نوع بیماری از اسهال تا سرطان و وقوع سالانه حدود ۲ میلیون مورد مرگ ناشی از مواد غذایی ناسالم خصوصاً در بین کودکان، در سال ۲۰۱۵ شعار “ایمنی غذا از مزرعه تا سفره” را انتخاب کرده است.

استاد گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: زنجیره تولید مواد غذایی از گستردگی و پیچیدگی زیادی برخوردار است. صنایع کشاورزی، دامداری، پرورش طیور و آبزیان، بسته بندی و حمل و نقل، نگهداری و ذخیره سازی، توزیع، عرضه و فروش و در نهایت مصرف مواد غذایی، امروزه حلقه‌های اصلی این زنجیره را تشکیل می دهند.
وی تصریح کرد: متأسفانه در بسیاری از موارد انگیزه دستیابی به مواد غذایی بیشتر، مدیریت این صنعت را با چالش های بزرگی نظیر کاربرد گسترده کودهای شیمیایی، سموم آفت کش، هورمون ها، آنتی بیوتیک ها، مواد نگهدارنده و افزودنی های غیر مجاز مواجه کرده است.

وی گفت: یافته های علمی موید این واقعیت است که این موارد در سال های اخیر به شدت سلامت مصرف کنندگان مواد غذایی را به خطر انداخته، مسمومیت ها و مرگ و میرهای زیادی را در پی داشته است.

فرزادکیا خاطرنشان کرد: نامگذاری هفته سلامت در سال ۹۴ از یکم تا هفتم اردیبهشت ماه با شعار«ایمنی غذا؛ از مزرعه تا سفره» با هدف کنترل و نظارت هر چه بیشتر دستگاه های اجرایی و نظارتی بر کیفیت مواد غذایی از تولید تا مصرف و به منظور تامین و ارتقا سطح سلامت مردم انجام شده است.

لزوم همکاری بین بخشی در حوزه سلامت

احمد جنیدی جعفری با اشاره به هفته سلامت، گفت: بخش سلامت، طی چندین دهه، دریافته است که سهم مهمی از تامین سلامت وابسته به سیاست‌‌ها و فرآیند‌هایی است که از بیرون حوزه سلامت سرچشمه می‌گیرند و تاریخچه مهمترین پیشرفت‌های حوزه سلامت نیز این نظر را تایید می‌کند.

وی افزود: رویکرد مطلوب به سلامت را به شیوه‌های متعددی توضیح داده‌اند، از جمله اینکه اقدامات بین‌بخشی برای سلامت، سیاست بهداشت همگانی و به‌تازگی، سلامت در تمام سیاست‌‌ها، حکمرانی برای سلامت و در راستای عوامل موثر بر سلامت. حکمرانی برای سلامت، همکاری بین بخش سلامت و سایر بخش‌ها (از بخش‌های خصوصی و دولتی گرفته تا شهروندان) را ترویج می‌کند. این امر مستلزم مجموعه‌ای از سیاستگذاری‌ها است که بتوانند هم‌افزایی داشته باشند.

وی افزود: سیاست‌هایی که بسیاری از آنها به سایر بخش‌ها (جز بخش سلامت) و بخش‌های بیرون از حکومت مربوط می‌شود و باید از طریق ساختارها و ساز و کارهای مناسب حمایت شود تا زمینه را برای مشارکت فراهم کند.

.
جنیدی همچنین در خصوص سلامت و سبک زندگی ایرانی- اسلامی(عنوان دومین روز هفته سلامت) اظهار داشت: سبک زندگی مجموعه ای از عادات و رفتارهای زندگی است که مسیرحرکت انسان را به سمت پیشرفت و تعالی مشخص می کند و از آنجا که دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین و جامع ترین دستورات زندگی با سعادت برای انسان از طرف پیامبر گرامی اسلام (ص) ابلاغ شده است، شامل آموزه‌های بسیاری در زمینه سلامت جسمی،‌ روانی و اجتماعی و معنوی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: این اصول در کشور ما ‌با فرهنگ غنی ایرانی و تجارب ارزشمند نیاکان ما آمیخته شده و یک سلسله اصولی را رقم زده است که با استفاده از آنها می‌توان سلامت جسمی و روانی را تضمین کرد. از آنجا که انسان سالم، محور توسعه پایدار و جامعه سالم است رعایت اصول سبک زندگی سالم از طرف آحاد جامعه بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: رعایت اصول بهداشت فردی،‌ توجه ویژه به سلامت معنوی و ارتباط مناسب با ایزد یکتا،‌ رعایت اصول سلامت تغذیه ای و استفاده مناسب از شیوه‌های تغذیه سالم در زندگی،‌ پرهیز از رفتارهای پرخطر و پرهیز از مصرف دخانیات و مواد مخدر،‌ توجه ویژه به تحرک بدنی و فعالیت های فیزیکی در جامعه، ‌ایجاد فضای آرام و سلامت روانی و پرهیز از گسترش استرس، هیجان و عصبانیت در جامعه،‌ توجه  ویژه به بنیان و کیان خانواده و تأکید بر سلامت روانی خانوادها و ترویج فرهنگ مناسب ایرانی، ‌اسلامی در امر ترغیب و تشویق جوانان به ازدواج مناسب و تاکید بر فرزند آوری، از جمله مواردی هستند که می توانند نقش اساسی در گسترش فرهنگ سلامت مبتنی بر آموزه های ایرانی و اسلامی داشته باشند.

جنیدی ادامه داد: برنامه ریزی برای ترویج فرهنگ اسلامی در آموزش سلامت به خانواده‌ها با استفاده مناسب از رسانه های ارتباط جمعی از جمله اینترنت، ‌ماهواره،‌ موبایل و …، جلوگیری از گسترش فرهنگ تجمل گرائی و مصرف گرائی و همین طور جلوگیری از فرهنگ بی بند و باری و گسترش ابتذال در جامعه،‌ برنامه ریزی مناسب برای پر کردن اوقات فراغت جوانان با آموزش مناسب سبک زندگی سالم ایرانی، اسلامی با استفاده از روشهای نوین آموزش سلامت و نرم افزارهای مرتبط با این موضوع ازدیگر عواملی است که می توانند نقش اساسی در گسترش فرهنگ سلامت مبتنی بر آموزه های ایرانی و اسلامی داشته باشند.

منبع:فارس

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 14

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

هشدار: یک ماده خطرناک در سس‌های سالاد و لوازم آرایشی

د آوریل 27 , 2015
صمغ زانتان یک ماده قوام‌دهنده و پایدارکننده است که به طور گسترده‌ای در غذاهای آماده و سایر فراورده‌ها (منند بستنی، سس سالاد، مواد آرایشی و داروها) به کار می‌رود. این ماده باعث می‌شود که سس سالاد به راحتی از بطری بیرون بیاید، بستنی مزه خامه‌ای‌تر بدهد و اجزای مواد آرایشی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...