سازگاری همسران قسمت سوم- مقاله و تحقیق

اشتراک گذاری :

ازدواج – سازگاری همسران قسمت سوم

  مشکلات ارتباطی


"دکتر صديق اورعي، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه فردوسي مشهد، روابط آسيب‌زا را آن دسته از روابط ميان زوجين مي‌داند که موجب اختلال عاطفي يا ناسازگاري در رفتار‌هاي بعدي آنان شود و نارضايتي‌هاي مداوم ايجاد کند".

مشروح در ادامه مطلب

2-2-1  مشکلات ارتباطی


"دکتر صديق اورعي، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه فردوسي مشهد، روابط آسيب‌زا را آن دسته از روابط ميان زوجين مي‌داند که موجب اختلال عاطفي يا ناسازگاري در رفتار‌هاي بعدي آنان شود و نارضايتي‌هاي مداوم ايجاد کند".


1-2-2-1 ارتباط کلامی نامناسب


در زندگی زناشویی زوجین به طور طبیعی درگیریهای کلامی اتفاق می افتد ولی آنچه در این جریانات لازم به نظر می رسد مهارت مدیریت کردن این درگیریهاست که تاحد امکان تعداد آنها کاهش یابد؛ بطوری که به استحکام خانواده ضربه وارد نکند. معمولا به دلیل تربیت و فرهنگ متفاوت خانوادهها و یا خستگی یکی از زوجین و گاهی به دلیل نداشتن مهارت ارتباطی مناسب، اختلاف و درگیری کلامی میان زن و شوهر افزایش می یابد. به طور نمونه زن در مقابل همسرش خطاهایش را به رخ او میکشدو یا برای درخواست چیزی نیاز خود را به صورت دستوری بیان میکند و یا با سؤالات متعدد بی موقع احساس بازجویی را ایجاد مینماید، درگیری و اختلاف افزایش می یابد. از طرف دیگر وقتی همسرش میخواهد با او دردودل کند، مدام نصیحتش کند و یا خطاهای او را مدام به رخ او بکشد، درگیری کلامی افزایش می یابد و افزایش این درگیریها ناسازگاری زوجین را به همراه خواهد داشت. لذا یادگیری مهارتهای ارتباطی مناسب جهت داشتن یک زندگی موفق ضروری به نظر می رسد.


2-2-2-1 محدودیت توسط همسر


گاهی اوقات مردها به دلیل کنترل ورود و خروج خانمها از منزل، از این فرصت سوء استفاده می کنند و در بسیاری از مواقع که رفتن خانم به بیرون از منزل بهجاست، مانع او می شوند و به همین سبب اختلاف و درگیری ایجاد می شود و بعضاً در بعضی موارد زمینههای لجاجت در زن ایجاد میگردد. ناآگاهی از حدود دقیق وظایف و حقوق زن و مرد ، معمولا سبب ایجاد چنین اختلافاتی میشود.

3-2-2-1 ارتباط زیاد با دوستان


حتی در زمینه محدوده ارتباط با دوستان همیشه باید با کسانی نشست و برخاست کرد و ارتباط داشت که در رشد و تعالی و پیشرفت در زندگی کمک کنند؛ نه اینکه با تشویق به امور ناصواب زمینه دوری از خداوند را فراهم کنند. بنابراین در انتخاب دوست مناسب که در جهت رسیدن به هدف بندگی و خوشبختی انسان را یاری کند، توجه کافی باید نمود. نکته دیگری که لازم است توجه گردد حدود ارتباط با دوستان است. گاهی ارتباط بیش از اندازه، سبب آسیب بر روابط زوجیت و خانوادگی خواهد شدريال لذا رعایت حدود ارتباطات، ضروری و لازم می باشد.


4-2-2-1 عدم رازداری و وفاداری


زن و مرد در زندگی مسائل و اموری دارند که خصوصی است و نباید دیگران از آن مطلع شوند که از آنها به عنوان راز تلقی می شود. اگر هریک از زوجین اموری که مربوط به زندگی مشترکشان است در جایی خارج از محیط خانواده مطرح کنند، که مصلحت خانوادهشان به خطر بیافتد و یا با انجام این کار موجب ناراحتی همسرشان شوند؛ در واقع با این عمل خود رازدار و وفادار به همسرشان نبوده و انجام این امور سبب دوری زن و شوهر از یکدیگر و کمرنگ شدن اعتماد متقابل در آنان نسبت به همدیگر خواهد شد. جهت جلوگیری از این مورد هریک از زن و شوهر باید زمانیکه میخواهند مسئله را در خارج از محیط خانه و خانواده و در جایی بیان کنند ابتدا باید تفکر کنند و مصلحت را بسنجند و سپس صحبت کنند. همانطور که "امام علی (علیه السلام) می فرمایند: زبان عاقل پشت قلب اوست و قلب نادان پشت زبان اوست".


5-2-2-1 نداشتن اعتماد و اطمینان به یکدیگر


"دکتر عذرا اعتمادي بر اساس يک تحقيق زمينه‌يابي، با نمونه آماري 100 نفر مراجعه‌کننده به مرکز مشاوره، نداشتن اعتماد و اطمينان به يکديگر را بيشترين دليل مراجعه زوجين معرفي مي‌کند؛ همچنین در بين عوامل ارتباطي، نداشتن اعتماد متقابل، بيشترين عامل مراجعه به مرکز مشاوره به شمار مي‌آيد".

به کوشش : سرکار خانم ها سمانه شیرماهی، معصومه نیکخواه

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 6

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی با موضوع خانواده اسلامی

ش آوریل 11 , 2015
رادیو بصیرت – استاد رحیم پور ازغدی     ترویج سبک زندگی اسلامی – ویژگی های خانواده در منظر اسلام و قرآن   دانلود با حجم 4 مگابایت از لینک مستقیم برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 6

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...