سؤال خاص خبرنگار‌آمریکایی از روحانی: آیا آمریکا شیطان‌بزرگ است؟

اشتراک گذاری :

حجت الاسلام حسن روحانی در مصاحبه با شبکه آمریکایی سی بی اس (CBS) تأکید کرد که آمریکا اشتباهات زیادی علیه مردم ایران مرتکب شده است و نبود اعتماد میان ایران و آمریکا به زودی حل نمی‌شود.

 

 

رئیس جمهور کشورمان که با برنامه “۶۰ دقیقه” این شبکه مصاحبه می‌کرد، توافق هسته‌ای را گامی برای کاهش خصومت‌ها خواند: «مهم این است که به کدام سو می رویم؟‌ آیا به سوی تشدید خصومت می رویم یا به سوی کاهش دشمنی ها حرکت می کنیم؟ به عقیده من ما اولین گام ها را برای کاهش خصومت برداشته ایم.»

 

 

شبکه بی بی سی با تمرکز بر این بخش از سخنان رئیس جمهور ایران، در تیتر خود آورد: «روحانی:‌ گام های اول برای کاهش خصومت با آمریکا برداشته شده»

 

 

تیتر رسانه انگلیسی برای این خبر

 

 

دکتر روحانی اما در ادامه گفت که “برای رسیدن به اعتماد میان ایران و آمریکا زمان زیادی لازم است.” و  با وجود این “فاصله ها، اختلاف نظرها، فقدان اعتماد به زودی حل نمی شود.”

 

 

رئیس جمهور کشورمان سخنان بالا درباره رابطه ایران و آمریکا را در پاسخ به این سؤال خبرنگار سی بی اس مطرح کرده بود: «… آیا به باور شما ایالات متحده، “شیطان بزرگ” است”»

 

 

خبرنگار آمریکایی که گویا پاسخ خود را نگرفته بود بار دیگر این سؤال را مطرح کرد: «آیا شما فکر می‌کنید آمریکا، شیطان بزرگ است؟»

 

 

پاسخ دکتر روحانی این بود: «شیطان در اصطلاح دینی ما برای اشاره به نیرویی است که از مکر و حیله استفاده می‌کند و سخنان غیر روشنش با واقعیات سازگار نیست. آنچه می‌توانم بگویم این است که آمریکا در گذشته اشتباهات زیادی در مورد ایران مرتکب شده است و باید این اشتباهات را جبران کند.»

 

 

 

 

 

رسانه‌های غربی تلاش می‌کنند با مقابل هم قرار دادن سخنان مقامات ایرانی، وجود نوعی دوگانگی در میان سران کشور را القا نمایند.

 

 

“استیو کرافت” خبرنگار شبکه آمریکایی سی بی اس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مخالف توافق هسته‌ای معرفی کرد و از آقای روحانی پرسید که چگونه با این مسأله مواجه خواهد شد.

 

 

رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال گفت: «واضح است که برخی با توافق مخالفت می‌کنند و برخی از آن حمایت می‌کنند. آن‌ها نظراتشان را بیان می‌کنند اما هرگاه توافق از سوی نهادهای مسؤول تأیید شد همه از آن پیروی خواهند کرد. سپاه نیز پس از تأیید توافق، آن را محترم خواهد شمرد.»

 

 

حجت الاسلام روحانی در این مصاحبه که در تهران انجام شده، با دیدی مثبت درباره تصویب برجام سخن گفت: «اکثریت مردم ما، در نظرسنجی ها، نظری مثبت به این موافقتنامه دارند. نهادهایی مثل مجلس و شورای عالی امنیت ملی، معمولا از افکار عمومی فاصله زیادی ندارند و در همان جهت حرکت می کنند.»

 

 

 

روحانی در جمع فرماندهان سپاه (هفته گذشته)

 

رئیس جمهور کشورمان قرار است که دوم مهر ماه برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کند.

 

 

آقای روحانی در پاسخ به سوالی در مورد مبادله احتمالی زندانیان میان دو کشور چنین گفت:‌ «من کلمه مبادله را نمی پسندم، اما از نقطه نظر انسان‌دوستانه، اگر بتوانیم گامی برداریم، باید چنین کنیم. طرف آمریکایی باید گام خودش را بردارد.»

 

 

بی بی سی نوشت: حسن قشقاوی، معاون کنسولی و پارلمانی وزارت خارجه ایران، چند هفته قبل گمانه زنی ها در مورد اینکه کشورش مایل به مبادله زندانی با آمریکاست را رد کرد. اما علی لاریجانی رئیس مجلس ایران در سفر ماه جاری – سپتامبر – به نیویورک از ‘امکان’ تبادل زندانیان ایران و آمریکا سخن گفت.

 

 

جیسون رضاییان، امیر حکمتی و سعید عابدینی شهروندان آمریکایی هستند که به دلیل جاسوسی در کشورمان بازداشت شده‌اند. در سال‌های گذشته دولت آمریکا نیز ۱۹ ایرانی را به دلیل “شکستن تحریم‌ها” در شرایط سختی در زندان‌های خود نگه داشته است.

 

 

بخش دیگری از سخنان آقای روحانی به مسائل منطقه‌ای اشاره داشت. وی با طرح این سؤال که “وقتی دولتی نباشد، چطور می‌شود با تروریست‌ها مبارزه کرد؟” تأکید کرد که آقای بشار اسد حداقل تا زمانی که داعش شکست نخورده باید به کار خود ادامه دهد.

 

 

دکتر روحانی همچنین گفت که شعارهای “مرگ بر آمریکا” در ایران “شعاری علیه مردم آمریکا نیست.”

 

 

رییس جمهور اضافه کرد: مردم ایران برای مردم آمریکا احترام قایلند، آنها بدنبال جنگ با هیچ کشوری نبوده اند، ولی درعین حال سیاست های دولت آمریکا علیه منافع ملی مردم ایران بوده و این طبیعی است که مردم ایران در این مسایل حساسیت نشان خواهند داد.

 

 

روحانی با مرور تاریخی کوتاه بر چند نمونه از دشمنی دولت‌های آمریکا با ملت ایران، به حمایت آن ها از رژیم شاه تا آخرین لحظه و حمایت از صدام در طول ۸ سال جنگ تحمیلی علیه ایران اشاره کرد.

 

 

وی در این زمینه اظهار داشت:‌ «سیاست های ایالات متحده علیه منافع ملی مردم ایران بوده است. ما نمی توانیم گذشته را فراموش کنیم، اما در عین حال نگاه ما باید به آینده باشد.»

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 3

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

هماهنگی اسراییل با مسکو درباره سوریه

د سپتامبر 21 , 2015
به نقل از سایت شبکه المیادین؛ سفر ناگهانی و سه ساعته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به مسکو برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گمانه زنی های زیادی را در رسانه‌ها درباره این دیدار برانگیخته است.     بر پایه این گزارش؛ نیروی هوایی رژیم صهیونیستی قصد […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...