زنگ خطری که باید جدی گرفته شود/ غفلت خانواده‌ها از حجاب فرزندان

اشتراک گذاری :
نودیها:خانواده‌ها به دلیل نقش مهمی که در تربیت فرزندان دارند باید سعی کنند با رعایت درست حجاب به‌عنوان الگو، به فرزندان نیز حجاب را آموزش دهند و آن‌ها را از انحرافات نجات دهند.

 یکی از تاثیرگذارترین روش‌های تبلیغ حجاب الگو گیری است، لذا خانواده به دلیل نقش مهمی که در تربیت فرزندان دارند باید سعی کنند با رعایت درست حجاب به‌عنوان الگوی فرزندان خود، به آنان نیز حجاب را آموزش دهند و آن‌ها را از انحرافات نجات دهند.

 

تربیت دینی فرزندان باید در جامعه به درستی انجام بگیرد، تربیت دینی باعث می‌شود تا فرزندان با آثار و برکات دین آشنا شوند و این امر از بسیاری از ناهنجاری‌ها جلوگیری می‌کند.

 

حیا و حجاب امری فطری است و آثار و برکات زیادی را برای زن به ارمغان می‌آورد، چرا که وقتی زن حجابش را رعایت می‌کند دست نیافتنی‌تر شده و ارزشش نزد مردان بالاتر می‌رود.

 

پژوهش‌های زیادی ثابت کرده است که بدحجابی باعث ایجاد بیماری‌های روانی در افراد می‌شود و مشکلات زیادی را برای آنها به وجود می‌آورد.

 

بعضی از والدین تصور می‎کنند بچه‎ها چیزی نمی‎فهمند، لذا با پوشش نامناسب در مقابل فرزندان خود ظاهر می‎شوند. غافل از این که کودک آن چه را می‎بیند، در حافظه خود ضبط کرده، روزی نمونه آن را از خود بروز خواهد داد. به تحقیق نخستین و مؤثرترین محیط آموزشی و تربیتی انسان، محیط خانوادگی است و اولین مربیان و معلمان او پدر و مادر هستند.

 

خانواده به مثابه هسته‌ اصلی و اولیه‌ جامعه بوده، حالات فکری و روانی انسان را شکل می‌دهد. کودک از زمان تولّد تا سالیانی چند، در تماسی مستقیم و انحصاری با خانواده است.

 

کودک در محیط خانواده طریقه‌ی خوردن، سخن گفتن، لباس پوشیدن و راه رفتن را می‌آموزد. سلسله اعصاب و مغز و ذهن حساس و ظریف کودک از همان آغاز ولادت مانند دستگاهی دقیق از صحنه ها، حوادث، رفتار و اعمال، حالات پدر و مادر فیلم برداری نموده، شخصیت خود را شکل می‌دهد.

 

عدم رعایت پوشش اسلامی از سوی مادر و ارتباط پدر و مادر با نامحرم بدون عنایت به موازین اخلاقی و اسلامی، در کاهش حساسیت‌های اعضای خانواده به ویژه فرزندان نسبت به هنجارها و ارزش‌های دینی کاملا تأثیرگذار خواهد بود و در این بین مادر نقشی پر رنگ تر و موثرتری خواهد داشت. 

 

نقش مادر در تحکیم حجاب فرزندان 

حجت الاسلام رضا کاظمی یک کارشناس مذهبی در استان در گفت و گو با ایکنا گفت: شناخت صحیح احکام الهى عنصری مهم، در تربیت دینى فرزندان مان محسوب مى‌شود، اگر بخواهیم فرزندان خود را طورى تربیت کنیم که احکام الهى را رعایت کنند باید از همان کودکى بر طبق دستورات دینى عمل کنیم.

 

وی افزود: مادر به عنوان الگوی عملی و تأثیر‌گذار، بروی شخصیت و طرز تفکر فرزندان به ویژه دختران نقش نمادین دارد و رفتار، کردار و پندار او مستقیما در فرایند رشد و تکوین، تعیین کننده است.

 

این کارشناس مذهبی اظهار کرد: امام خمینی (ره)، درخصوص میزان نفوذ و تأثیر تربیتی مادران در شخصیت کودکان می‌فرمود: «سعادت بچه ها از دامن مادر شروع می شود. آن قدری که اخلاق مادر در بچه و کودک نورس تأثیر دارد و به او منتقل می شود، از دیگران عملی نیست. مادرها مبداء خیرات هستند و اگر خدای نخواسته مادرانی باشند که بچه ها را بد تربیت کنند، مبدأ شرورند. یک مادر ممکن است یک بچه را خوب تربیت کند و آن بچه، یک امّت را نجات بدهد و ممکن است بد تربیت کند و موجب هلاکت امّت بشود» . 

 

پوشش‎های نامناسب والدین حیا را در کودکان کم اهمیت جلوه می‌دهد

وی با بیان اینکه پایه‎های اساسی رشد شخصیت کودکان و نوجوانان از طریق تقلید نهاده می‎شود، گفت: کودک شکل پوشش مادر را تقلید می‌کند اگر مادر همیشه با پوشش مناسب در مقابل فرزندان خود ظاهر شده باشد. کودک هم سعی می‌کند همان پوشش را از مادر تقلید کند.

 

این کارشناس مذهبی یادآور شد: بنابراین رفتار مادر تأثیر فراوانی بر روی کودکان دارد. آن ها نمی‎توانند در کارهای شان هدف‎گیری درستی داشته باشند، لذا تمام توجه‎اش به پدر و مادر و اطرافیان است، اعمال و حرکات آن‌ها را مشاهده و از آنان تقلید می‎کنند.

 

وی با اشاره به اینکه پوشش‎های نامناسب والدین در مقابل فرزندان، حیاء و عفت را در دید و منظر آن‌ها کم اهمیت جلوه می‌دهد، خاطرنشان کرد: بنابراین لازم است مادر قبل از پنج سالگی در مقابل کودکان پوشش مناسب داشته باشد تا تصویری که در ذهن کودک از مادر باقی می‎ماند، تصویری زیبا و آراسته باشد و الگوی مناسبی از پوشش در ذهن کودک نقش ببندد. 

 

کمرنگ شدن نقش خانواده به عنوان مهم‌ترین رکن ترویج فرهنگ عفاف

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن سیدی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز به ایکنا گفت: نقش خانواده به عنوان مهم‌ترین رکن ترویج فرهنگ عفاف بسیار کمرنگ شده است.

 

وی با بیان اینکه عفت در جامعه چه از ناحیه مرد و چه زن باید مراعات شود، افزود: رعایت مسایل اخلاقی در حوزه عفاف و حجاب امنیت را به دنبال دارد.

 

سرپرست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: متاسفانه امروز نقش مدارس به عنوان نخستین نهاد آموزشی و تربیتی بعد از خانواده در خصوص ترویج فرهنگ عفاف و حجاب کمرنگ شده است.

 

سیدی درخصوص لزوم بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان در ترویج عفاف و حجاب‌ نیز گفت: نخبه اول دراین خصوص پدر و مادر بوده که الگوی موثر برای فرزندان هستند، اما باید گفت نخبگان چه نخبگان سینمایی و چه نخبگان فرهنگی و علمی نیز کوتاهی کرده و رسالت خود را بدرستی انجام نداده‌اند. 

 

وی یادآور شد: نهادینه کردن حجاب و عفاف مستلزم زمینه‌سازی صحیح در ابعاد اجتماعی و فردی و اقدامات همه جانبه، فراگیر، منسجم و نظام‌مند فرهنگی است.

جام

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 5]

Related Images:

Visits: 9

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

زنگ خطر افزایش سن ازدواج در جامعه/ خلا آموزش مهارت زندگی حس می شود

چ جولای 26 , 2017
نودیها:اعظم ذوالفقاری روانشناس خانواده  اظهارداشت: افزایش سن ازدواج باعث نابسامانی وناهنجاری های اجتماعی، اخلاقی وفرهنگی درسطح جامعه می شود. این روانشناس تصریح کرد: افزایش سن ازدواج در بسیاری ازدختران به دلایل مختلفی چون داشتن تحصیلات عالیه،اشتغال و در برخی موارد رابطه نادرست دختر و پسر است که باعث تاخیر در ازدواج […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...