زخم معده چیست؟

اشتراک گذاری :

یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت: زخم معده در صورت عدم درمان معده را سوراخ می‌کند.

دکتر علیرضا خلیلیان اظهار کرد: زخم معده در واقع ایجاد یک خراش در لایه مخاطی و در زیر مخاط معده است و عوامل زیادی در ایجاد آن نقش دارند.

وی افزود: امروزه وجود هلیکوباکتر پیلوری به واسطه آنزیم قوی باعث شکسته شدن سد مخاطی بافت معده شده و در برخی افراد موجب ایجاد زخم معده می‌شود.

خلیلیان با بیان اینکه مصرف اتفاقی مواد سوزاننده مانند مایعات شست‌وشو و مواد اسیدی موجب ایجاد زخم معده در افراد می‌شود، افزود: استرس نیز از دیگر عوامل ایجاد زخم معده در بیماران شناخته شده است.

این فوق تخصص گوارش عنوان کرد: مقوله زخم معده به دو نوع بدخیم و خوش خیم طبقه‌بندی می‌شود که افتراق آن دو از یکدیگر توسط پزشک بسیار حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: تنها راه تشخیص زخم معده خوش خیم از بدخیم انجام آندوسکوپی است و رادیوگرافی‌های ساده تنها نشان‌دهنده وجود زخم معده در بیماران است و نوع خوش خیم یا بدخیم آن را مشخص نمی‌کند.

خلیلیان با بیان اینکه درمان زخم معده خوش خیم با استفاده از دارو درمانی روند بهبودی را طی می‌کند، افزود: بیش از ۹۰ درصد زخم‌های خوش خیم معده با استفاده از دارو درمانی به بهبودی کامل می‌رسند.

این فوق تخصص گوارش بیان کرد: درمان زخم معده بدخیم با استفاده از اقدامات شیمی درمانی و جراحی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه درد اولین علامت وجود زخم معده در افراد است، ادامه داد: سوزش سر دل، خونریزی معده و درد ناحیه معده که با خوردن غذا و ترشح اسید معده تشدید می‌شود از نشانه‌های دیگر ابتلا به زخم معده است.

خلیلیان درباره عوارض ناشی از زخم معده تصریح کرد: خونریزی معده، سوراخ شدن معده و در صورت انجام جراحی، انسداد راه خروجی معده از عوارض زخم معده به شمار می‌رود. میزان شیوع زخم معده میان آقایان و خانم‌ها برابر است و معمولا سنین ۳۰ تا ۵۰ سالگی را درگیر می‌کند.

خلیلیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: متاسفانه میکروب هلیکوباکتر پیلوری موجب ایجاد رعب و وحشت در میان بیماران شده است. در میان بسیاری از مردم شایع شده است که میکروب هلیکوباکتر پیلوری سرطان‌زا است و این امر موجب ترس بیماران شده، اما باید دانست که هلیکوباکتر در کمتر از یک درصد بیماران موجب ایجاد سرطان می‌شود.

خلیلیان با بیان اینکه در کمتر از پنج درصد بیماران هلیکوباکتر موجب ایجاد زخم‌های اثنی عشر و معده می‌شود، اعلام کرد: در بیش از ۹۹ درصد موارد هلیکوباکتر بوجود آورنده بیماری‌های خوش خیم است و مردم نباید از هلیکوباکتر پیلوری وحشت داشته باشند. بیش از ۸۵ درصد مبتلایان به میکروب هلیکوباکتر پیلوری نیاز به درمان‌های پزشکی و دارویی ندارند.

وی افزود: گاهی اشتباهات پزشکان جوان و کم تجربه موجب اقدام نابجا در جهت درمان هلیکوباکترپیلوری در افراد می‌شود که علاوه بر عوارض دارو درمانی بار روانی سنگینی را متحمل بیمار می‌ کند.

خلیلیان توصیه کرد: بیمارانی که از زخم معده رنج می‌برند، بهتر است از خوردن غذاهای محرک، تند و شور بپرهیزند. همچنین بیماران مبتلا به میکروب معده هلیکوباکتر پیلوری نیز در صورتی که نیازی به درمان ندارند، اقدام به درمان این میکروب نکنند.

ایسنا

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 18

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

کاریکاتور-صدایت را دنیا شنید؟؟!!

س سپتامبر 8 , 2015
برای بزرگ دیدن تصوی ذخیره کنید برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 18

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...