رونمایی از کتاب جدید بدخط ترین شاعر جهان

اشتراک گذاری :

سایت نودیها : آیین رونمایی از کتاب «چشمه صبح»، آثار خوشنویسی ۴۳ هنرمند برجسته و صاحب نام ازغزل‌های محمد علی بهمنی، همزمان با سالروز تولد این شاعر و غزل سرای معاصر با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین جمعی از هنرمندان و اساتید حوزه شعر، ادبیات و خوشنویسی عصر روز جمعه ۲۷ فروردین در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزارشد.

در ابتدای این مراسم فرامرز پالیزان بیانیه خوشنویسان این اثر را قرائت کرد. در بخشی از این بیانه آمده است: درسال ۱۳۹۲ پیشنهاد امیر جلیلوند ما را به فکر برد که سهم شاعران معاصر در خوشنویسی چیست؟ استاد بهمنی یکی ازشاعرانی است که در شعر زبانی ساده و بی‌تکلف دارد وهمچنین نو آوری درغزل سرایی. گرچه در سبک نیمایی و سپید آثاری دارند ولی درغزل سرایی مشهور هستند و این مجموعه نفیس به همت امیر جلیل وند بوجود آمده است.

 سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش‌های نیاوران دیگر سخنران این برنامه نیز ضمن قدردانی از کلیه حاضرین و مدعوین در این مراسم عنوان داشت: در دیداری که با امیر جلیلوند داشتیم ایشان عنوان کردند که گنجینه‌ای از آثار ۴۳ هنرمند خوشنویس که اشعار استاد علی بهمنی را به تحریر در آورده‌اند، زیر چاپ دارند و تصمیم گرفته شد همزمان با سالروز تولد استاد بهمنی درفروردین ماه آئین رونمایی از این کتاب برگزارشود.

این شاعر کشور در ادامه افزود: شعرهای استاد بهمنی سهل است و ممتنع، وی یکی از ۵ غزل سرای مطرح پس ازانقلاب است و یکی از تأثیر گذاران در این سبک به شمار می‌رود و بسیاری از جوانان نوقلم از این آثار تأثیر می‌گیرند. اما این سادگی را می‌توان درآثار سعدی نیز دید. ساده سخن گفتن مشکل است ولی هنر افرادی مثل استاد بهمنی این است که چیزهای پیچیده را ساده می‌نویسند. ساده نویسی، با بازی‌های زبانی رایج در شعر امروز بسیار سخت است. خود ساده نوشتن هنر بزرگی است، چنانکه این ساده نویسی باعث ابتذال در زبان نشود.

سجادی درادامه افزود: استاد بهمنی یکی از کسانی است که اوج خود راحفظ کرده، گاهی فراز و فرودهایی که در پرواز شعرخودش داشته هرگز نگذاشته که آثارش به کج راهه برود برهمین است که برای همه قابل احترام است.

مدیرعامل بنیاد درادامه اظهار داشت: وقتی ۴۳ نفر از هنرمندان خوشنویس صاحب نام کشور تصمیم می‌گیرند شعر یک شاعر را بنگارند این مهر تاییدی است بر آثار خوشنویسانی که اشعار مولانا، سعدی، حافظ و بزرگان دیگر را می‌نگارند و نگارش آثار یک شاعر معاصر نشان می‌دهد که استاد بهمنی شخصیت بزرگ و تاثیرگذاری دارند.

جواد بختیاری رئیس انجمن خوشنویسان ایران دیگر سخنران این برنامه نیز در خصوص اشعار استاد بهمنی گفت: قالب‌های جدیدی در شعر معاصر یافت می‌شود اما باید در این سبک قالب شکنی کرد و قراردادهای جدید را جایگزین نمود که استاد بهمنی چنین کرده است. ایشان ویژگی مشخصی دارند و از معدود شاعران و ادیبان معاصری هستند که شخصیتشان عین شعرشان هست و یا باید گفت آثارشان واگویه شخصیت ایشان است.

حسین آهی شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات نیز پس از قرائت ابیاتی در خصوص شخصیت استاد بهمنی گفت: استاد بهمنی سکان هدایت شورای شعر را پذیرفتند و به عنوان یک شاهد باید بگویم ایشان طوری اشعار را در شورا می‌خوانند که شنونده از آن لذت می‌برد. نحوه خواندن شعر در شورا اهمیت زیادی دارد و روی قضاوت افراد تاثیرگذار است. اما ایشان به گونه‌ای شعر را قرائت می‌کنند که حق کسی ضایع نشود. بنده به طور به ممیزی اعتقاد ندارم و استاد بهمنی هم به جز اشعاری که همراه با توهین به اقوام باشد، تلاش می‌کنند سایر اشعار تایید شود و این موهبت بزرگی است.

استاد یدالله کابلی خوانساری از خوشنویسان مطرح کشور نیز در بخشی از این مراسم پیرامون کتاب «چشمه صبح» گفت: خانواده خوشنویسان از گذشته نقش عظیمی در هنر و شعر داشته و اصولا هنرمندان خوشنویس آثار ماندگاری را به تحریر در آورده‌اند. هنر خوشنویسی از دو هنر سرچشمه می‌گیرد، هنر آوازی و هنر شعر و معنی عشق ر به تصویر می‌کشد. هرچقدر شعر پربار‌تر باشد این هنر نیز پربار‌تر خواهد بود. خوشنویسان اغلب اهل شعر و هنر هستند و هیچ جدایی بین شعر و خوشنویسی نیست. یک اثر خوشنویسی همراه با مفاهیم تاثیرگذار است و همیشه خوشنویسان همراه با بزرگان شعر همراه هستند. خوشنویسان خود را موظف می‌دانند که از شاعران عصر خودشان حمایت کنند و آثاری را ارائه دهند.

علیرضا بدیع شاعر و ترانه سرا که در آلبوم «ماه و ماهی» اشعارو غزلیاتش مورد توجه قرار گرفته نیز با حضور در جایگاه با ذکر این مطلب که بهمنی یکی از تاثیر گذار‌ترین شخصیت‌های زندگی او بوده خاطر نشان کرد: غزل ماه و ماهی را تحت تاثیر یکی از غزل‌های استاد بهمنی نوشتم: احساس تو کافی است چه متن و چه حواشی «کسانی بهتر از شاعرانی چون محمد علی بهمنی را در این روزگار معاصر نمی‌بینیم. باید قدر بودنشان را بدانیم و از حضور آن‌ها ‌‌نهایت استفاده را ببریم.

محمد علی بهمنی در بخش پایانی ضمن قدردانی از کلیه میهمانان و خصوصا سخنرانان اظهار داشت: من بدخط‌ترین شاعر جهان هستم ولی می‌بینم که خوشنویسان اشعار من را به زیبایی نوشته‌اند و چقدر شرمنده هستم که نتوانستم خوشنویس شوم. با این وجود از همه عوامل و همراهانی که در آماده سازی و انتشار این کتاب تلاش کردند خصوصا از امیر جلیلوند تشکر می‌کنم.

گفتنی است در این برنامه شاعرانی چون محمد سلمانی، غلامرضا طریقی و افشین یداللهی نیز به قرائت شعر پرداختند و در پایان لوح یاد بود و تابلو فرش نفیس منقش به تصویر استاد بهمنی از سوی بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران به وی اهدا گردید و با حضور علی مرادخانی از کتاب» چشمه صبح «رونمایی شد.

گفتنی است کتاب «چشمه صبح» به اهتمام انتشارات می‌ردشتی به صورت نفیس در شمارگان ۱۰۰۰ نسخه به چاپ رسیده است.

 

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

وام ازدواج ده میلیونی تصویب شد

د آوریل 18 , 2016
سایت نودیها : نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (شنبه) پارلمان رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌کشور را ادامه دادند و با پیشنهاد مصباحی‌مقدم نماینده تهران برای افزایش تسهیلات ازدواج موافقت کردند. به موجب مصوبه مجلس، به منظور حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی موظف شد […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...