روزنامه گاردین:«اقتصاد» دغدغه انتخاباتی اصلاح‌طلبان نیست

اشتراک گذاری :

به گزارش سایت نودیها، در آستانه انتخابات هفتم اسفند روزنامه گاردین (the guardian) در راستای سیاست‌های مداخله جویانه انگلیس و تلاش برای مهندسی آرا در ایران در دو مقاله مفصل به بررسی چند جانبه انتخابات پیش‌رو پرداخت.

در یکی از این مقاله‌ها تحت عنوان “چرا انتخابات ایران مهم است و چه کسانی در آن شرکت می‌کنند” با طرح چند سوال به معرفی آنها پرداخته شده و در پاسخ به اهمیت دو انتخابات پیش‌رو می‌گوید: «حسن روحانی قدرت را بعد از ده سال در اختیار اصولگرایان بودن، بدست آورد اما هنوز مجلس در دست آنهاست. انتخابات روز جمعه صحنه مبارزه اصلاح‌طلبان برای در دست گرفتن قدرت است.»

گاردین در جواب عادلانه بودن انتخابات در ایران با تکرار ادعای دروغین و پوچ دنیای استکبار درخصوص وظایف شورای نگهبان اما انتخابات را شدیدا رقابتی توصیف می‌کند: «انتخاب شدن روحانی لحظه فوق‌العاده‌ای برای تغییر ایجاد کرد. اما نامزدهای این دو انتخابات هنوز هم باید از شورای نگهبان تاییده می‌گرفتند.»

این روزنامه انگلیسی با طرح سوال مضحکی در خصوص تحریم انتخابات از سوی اصلاح‌طلبان بدلیل رد صلاحیت‌ها می‌نویسد: «چنین چیزی نیست و آنها اکنون بیش از هر موقعی با یکدیگر متحد شده و بطور فعال هم تبلیغات می‌کنند. در تهران ائتلاف اصلاح‌طلبان از سوی محمدرضا عارف کاندیدای سابق ریاست جمهوری [که مجبور به کناره‌گیری بنفع روحانی شد!] رهبری می‌شود.»

گاردین با ظاهر شدن در نقش تریبون سران فتنه و زندانیان خاص از جانب آنها مردم را برای شرکت در انتخابات اما رای دادن به اصلاح‌طلبان دعوت کرد و با ادعای انتخاب رهبری بعدی از سوی این مجلس خبرگان نوشت: «کاندیدای مورد نظر اصلاح‌طلبان هاشمی رفسنجانی است [که باوجود تایید صلاحیت شدن اما بارها و بشدت به شورای نگهبان حمله کرد!]»

این روزنامه هدف اصلاح‌طلبان را ممانعت از رای آوردن سه نامزد اصولگرا یعنی احمد جنتی، محمد یزدی و محمدتقی مصباح یزدی عنوان کرد و افزود: «آیت‌الله مصباح درسال‌های اولیه مسئولیت احمدی نژاد از وی حمایت می‌کرد و بشدت هم مخالف رئیس جمهور قبل از وی بود. اما رفسنجانی که بخاطر مصلحت‌انگاری‌هایش مشهور است؛ اکنون بخش زیادی از قدرتش را از دست داده است و دو نفر از فرزندانش زندانی هستند. رفسنجانی با اصلاح‌طلبان متحد شده است.»

گاردین این انتخابات را رای اعتماد دیگری به دولت حسن روحانی توصیف کرده و تاکید کرد: «نتیجه هر دو انتخابات مطمئنا تاثیر مهمی روی قدرت روحانی در دو سال آتی و امکان انتخاب شدن مجدد او خواهد داشت. این دو انتخابات حتی می‌تواند چشم‌انداز سیاسی ایران برای نسل بعد را تغییر دهد.»

این روزنامه در مقاله دیگر با عنوان “وقتی انتخابات ایران سبز می‌شود” ضمن تلاش برای ربط دادن این واقعه مهم با مسایلی مانند قطع درختان و محیط زیست و القای این ذهنیت که دغدغه و انتظار مردم ایران از نامزدهای مجلس حل مشکل کم‌آبی و آلودگی هواست؛ نوشت: «با نزدیک شدن روز رای گیری مردم ایران انتظار دارند که نامزدها مشکل کم شدن منابع آبی و زیاد شدن آلودگی هوا را حل کنند.»

گاردین با اشاره به اینکه گروهی از کاندیداها با رهبری علیرضا محجوب طوماری را برای حمایت از محیط زیست امضا کرده، دغدغه اصلاح‌طلبان و خانه کارگری‌ها را فقط محیط زیست عنوان می‌کند و این در حالی است که کشور در ورطه مشکلات اقتصادی غوطه‌ور می‌باشد.

این روزنامه با تکیه بر اظهارات عارف [که از دانشگاه استنفورد دکترا گرفته است و انتظار‌ها از او بیش‌تر از این حرف‌هاست] درخصوص اینکه “مشکلات محیط زیست تهدید ملی است” گریزی به توافق هسته‌ای و وعده‌های برداشته شدن تحریم‌ها زده و خاطر نشان کرد: «با توجه به توافق اجلاس اقلیم پاریس، تسهیل محدودیت‌های ایران فقط درصورتی انجام می‌شود که این کشور تا سال ۲۰۳۰ میزان گازهای گلخانه‌ای‌اش را ۴ درصد کاهش دهد.»

جام نیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 12

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چرا اصلاح‌طلبان از ریاست عارف می ترسند؟

پ فوریه 25 , 2016
گروه سیاسی مشرق – اصلاح‌طلبان تا پیش از تشکیل شورای سیاست‌گذاری این جریان تلاش‌های عمده‌ای کردند تا محمدرضا عارف به‌عنوان سر لیست این جریان معرفی نشود. در این طریق نام و اسامی افرادی خارج از جریان اصلاحات مطرح شد. حجت‌الاسلام ناطق‌نوری یکی از این شخصیت‌ها بود که حزب کارگزاران حساب […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...