روایتی جدید از کتابخوانی رهبر معظم انقلاب

اشتراک گذاری :

نودیها:رهبر معظم انقلاب همواره یکی از مشوقان به امر کتابخوانی بوده‌اند. جدیدترین روایتی که از مهارت ایشان در کتابخوانی منتشر شده، یادداشتی است از یکی از اساتید دانشگاه از دیداری که با معظم‌له در روزهای اخیر داشته است.

 

 رهبر انقلاب که همواره دغدغه فرهنگ و بویژه کتاب را دارند، ایشان درباره ارزش مطالعه فرموده‌اند: باید خرید کتاب، یکی از مخارج اصلی خانواده محسوب شود. مردم باید بیش از خریدن بعضی از وسایل تزییناتی و تجملاتی… به کتاب اهمیت بدهند؛ کتاب را مثل نان و خوراکی و وسایل معیشتی لازم بخرند. بعد که تأمین شد، به زواید بپردازند.

رهبر معظم انقلاب همواره یکی از مشوقان به امر کتابخوانی بوده‌اند. جدیدترین روایتی که از علاقه ایشان به کتابخوانی منتشر شده، یادداشتی است از یکی از اساتید دانشگاه از دیداری که با ایشان در روزهای اخیر داشته است.

موسی نجفی، عضو سابق هیئت علمی گروه آموزشی علوم سیاسی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، مدیر گروه اندیشه سیاسی دانشکده الهیات و فلسفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، در یادداشتی کوتاه به دیدار اخیر جمعی از اساتید و پژوهشگران با رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و می‌نویسد: روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه توفیق شد تا به اتفاق یکی از دوستان خوبم، خدمت آقای عزیزمان رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی رسیدیم و دقایقی بی‌دغدغه و در فضایی صمیمی و آرام با ایشان سخن گفتیم… .

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از این یادداشت که در کانال تلگرامی منتسب به او منتشر شده، بر مطالعه دقیق رهبر معظم انقلاب تأکید کرده و ادامه می‌دهد: از نکات جالب این جلسه به روز بودن ایشان در زمینه فرهنگ و مطالعه کتاب است؛ در این مورد البته این بار نیز مثل دفعه قبل، جلوی ایشان کم آوردم! چرا که ایشان کتابی را مطالعه کرده بودند که راجع به سقوط امپراطوری عثمانی بود و سوال کردند شما کتاب «صلحی که همه صلح ها را بر باد داد» را خوانده‌اید؟ جواب ما منفی بود!! چون از چاپ کتاب زمان اندکی نگذشته و به اصطلاح تازه از تنور در آمده. در مورد کتاب کمی صحبت نمودند. (کتاب صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد نوشته دیوید فرامکین، انتشارات ماهی ، زمان انتشار پاییز ۱۳۹۶)
خدا را شکر که رهبری داریم که زودتر از همه در جریان نوسانات و کوران کتاب و نشر و فکر قرار دارند. این نکته را هم بگویم من از تأکید ایشان بر خواندن کتاب اخیر(یعنی صلحی که همه صلح ها را بر باد داد) حدس قریب به یقین زدم که بینش سیاسی ایشان باید تا حدود زیادی متأثر از مطالعه زیاد و بالطبع بصیرت تاریخی شان باشد… .

کتاب «صلحی که همه‌ صلح‌ها را بر باد داد»، روایتی است از وقایعی که به فروپاشی امپراتوری عثمانی در طول حنگ جهانی اول انجامید و مایه‌ تغییر اساسی در خاورمیانه شد و، بنا به عقیده‌ نویسنده، به شروع جنگی دامن زد که همچنان ادامه دارد. این کتاب تنها به نقش اروپا در خاورمیانه نمی‌پردازد، بلکه تأثیر این دگرگونی در خود اروپا را نیز دربرمی‌گیرد. گاه خواننده را با خود به دل بیابان‌های شبه‌جزیره‌ی عربستان می‌برد و با ماجراجویی‌های لارنس همگام می‌کند و گاه از اختلافات و مناقشات دولتمردان اروپایی در پایتخت‌هایشان پرده برمی‌دارد. می‌توان تاریخی را که این کتاب بدان پرداخته سِفر پیدایش قرن بیستم و خاورمیانه‌ امروزی دانست. این کتاب در سال ۱۹۸۹ منتشر شد و به فهرست نهایی جایزه‌ پولیتزر هم راه یافت.

خاورمیانه‌ای که امروزه در عنوان‌های خبری نامش را می‌شنویم محصول تصمیمات متفقین در جنگ جهانی اول و پس از آن است. گزارش رسمی روس‌ها و فرانسوی‌ها از عملکردشان در خاورمیانه در آن زمان طبعاً جنبه تبلیغاتی داشت. گزارش‌های رسمی انگلیسی‌ها هم دور از حقیقت بود؛ ولی در چند دهه اخیر حقیقت ذره ذره از پرده بیرون آمده و اینک، با گشایش بایگانی‌های اسناد محرمانه و اوراق خصوصی، سرانجام بسان خورشیدی از پس ابر رخ کرده است.

فرامکین، متولد ۱۹۳۲ در آمریکاست. فرامکین تاکنون ۷ کتاب نوشته، اما شهرت او بیش از همه برای نوشتن کتاب تحسین‌شده‌ «صلحی که همه‌ صلح‌ها را بر باد داد» که آن را در سال ۱۹۸۹ نوشت و نامزد جایزه‌ پولیتزر هم شد

«صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد» در ۱۲ فصل تدوین شده که شامل موارد ذیل است:

بخش اول: در چهار راه تاریخ

بخش دوم: کیچنر؛ نگاه به آینده

بخش سوم: بریتانیا در باتلاق خاورمیانه

بخش چهارم: براندازی

بخش پنجم: متفقین در حضیض اقبال

بخش ششم: دنیاهای تازه و ارض‌های موعود

بخش هفتم: حمله به خاورمیانه

بخش هشتم: غنایم جنگی

بخش نهم: چون آب‌ها از آسیاب افتاد

بخش دهم: طوفان بر فراز آسیا

بخش یازدهم: بازگشت روسیه به خاورمیانه

بخش دوازدهم: توافق ۱۹۲۲ خاورمیانه

کتاب «صلحی که همه صلح‌ها را بر باد داد» از سوی نشر ماهی در ۶۲۴ صفحه و به قیمت ۵۲ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

این برای نخستین‌بار نیست که رهبر معظم انقلاب به اثری اشاره کرده و حاضران را به مطالعه آن دعوت می‌کنند. ایشان در دیدارهای مختلف با اقشار گوناگون، به فراخور زمان و مخاطب، آثار متعددی را معرفی و دیگران را به مطالعه آن تشویق کرده‌اند.

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 31

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

ماجرای تراشیدن محاسن آیت‌الله خامنه‌ای توسط ساواک و واکنش جالب ایشان

ش ژانویه 20 , 2018
نودیها:در دوران طاغوت دستگاه ساواک با روش‌های مختلف اقدام به شکنجه‌های جسمی و روحی انقلابیون و آزادیخواهان می‌کرد تا آنها را از ادامه مبارزه با رژیم طاغوت منصرف کند. یکی از کارهایی که ساواک پس از دستگیری روحانیون مبارز در زندان انجام می‌داد تراشیدن محاسن آنها بود. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...