راهکار‌هایی برای افزایش نشاط در زندگی

اشتراک گذاری :

نودیها:بی‌حوصلگی احساسی است که همه ما در طول زندگی کم و بیش با آن روبرو شده‌ایم.

بی‌حوصلگی یک حالت تنفر یا ناسازگاری با هر نوع فعالیت تکراری مانند کار روزانه یا برخورد با افراد کسل‌کننده و ملال‌آور است؛ این احساس می‌تواند با بی‌قراری زیاد در شرایطی که رهایی از یکنواختی امکان‌پذیر نیست، همراه باشد.

بی‌حوصلگی پیامد‌های منفی زیادی مانند اضطراب، افسردگی، کاهش عملکرد شغلی و پیشرفت تحصیلی، تنهایی و حتی استفاده از مواد مخدر را به دنبال دارد؛ بنابراین در این مطلب قصد داریم راهکار‌هایی را که سبب رهایی از بی‌حوصلگی می‌شوند، بیان کنیم.

چه عواملی موجب ایجاد بی‌حوصلگی در افراد می‌شوند؟

لاله شهیدی دکترای روان شناسی عمومی و مشاور نوجوان و خانواده  درباره عواملی که موجب ایجاد بی‌حوصلگی در افراد می‌شوند، اظهار کرد: عواملی مانند بی‌هدفی و بی‌معنایی در زندگی، مشکلات هیجانی، انجام دادن کار‌های تکراری، افسردگی و وسواس عملی در ایجاد بی‌حوصلگی  افراد نقش موثری دارند.

موثرترین راهکار‌ها برای کاهش بی‌حوصلگی

وی درباره موثرترین راهکار‌ها برای کاهش بی‌حوصلگی بیان کرد: افراد برای کاهش بی‌حوصلگی باید نخست کار‌های مورد علاقه‌ خود را انجام بدهند؛ تغییر دکوراسیون محیط کار یا خانه هم افراد را از بی‌حوصلگی خارج می‌کند.

این دکترای روانشناسی عمومی افزود: اشخاصی که دچار بی‌حوصلگی هستند نسبت به ظاهر خودشان بی‌تفاوت می‌شوند بنابراین این افراد باید به آرایشگاه بروند، لباسشان را عوض کنند یا حتی مدل موهایشان را تغییر بدهند تا از یکنواختی خارج شوند.

خرید کردن؛ درمانی برای دوری از بی‌حوصلگی

شهیدی با اشاره به تاثیر چشمگیر خرید کردن در کاهش بی‌حوصلگی تاکید کرد: خرید کردن یکی از کار‌هایی است که موجب تغییر روحیه افراد می‌شود البته لازم نیست که اشخاص وسایل گران‌قیمت را خریداری کنند؛ بلکه حتی دیدن وسایل متنوع موجود در بازار و خرید کردن جزئی هم می‌تواند افراد را از بی‌حوصلگی خارج کند.

 

 

تاثیر رژیم غذایی در کاهش بی‌حوصلگی

وی درباره تاثیر رژیم غذایی در کاهش بی‌حوصلگی تصریح کرد: مواد غذایی که سبب ترشح هورمون سروتونین در بدن می‌شوند در کاهش بی‌حوصلگی و ایجاد شادی و نشاط در افراد موثر هستند که از جمله این مواد می‌توان به بستنی اشاره کرد.

این دکترای روانشناسی عمومی گفت: مطالعه کتب مختلف به افراد کمک می‌کند تا از بی‌حوصلگی خارج شوند؛ مسافرت‌های کوتاه زیارتی و سیاحتی هم نقش موثری در کاهش بی‌حوصلگی دارند.

شهیدی افزود: انجام دادن کار‌های تعمیراتی خانه و دوخت و دوز هم سبب کاهش بی‌حوصلگی می‌شوند؛ افراد بی‌حوصله هم برای رفع مشکلشان می‌توانند به دوستان قدیمی خود که مدت‌ها از حال آنها بی‌خبر هستند، زنگ بزنند یا حتی به دیدارشان بروند.

وی برخی عادات غذایی بد مانند مصرف غذا‌های فرآوری شده و نوشابه‌های گازدار را در ایجاد بی‌حوصلگی موثر دانست و اظهار کرد: افراد برای رهایی از بی‌حوصلگی باید عادات غذایی و رفتاری بد را از خود دور و به بهداشت فردی و خوراک بیشتر توجه کنند.

این دکترای روانشناسی عمومی داشتن هدف در زندگی را برای رهایی از بی‌حوصلگی ضروری دانست و بیان کرد: رسیدگی کردن به اهداف و موضوعاتی که فرد تمایل داشته است آنها را دنبال کند، ولی تاکنون انجام نداده است، شخص را از بی‌حوصلگی خارج می‌کند.

 

شهیدی افزود: پرورش دادن گل و گیاه و رفتن به دامان طبیعت هم در کاهش بی‌حوصلگی افراد موثر هستند؛ افراد بی‌حوصله برای برطرف شدن مشکلشان باید دفتر یادداشتی برای خود تهیه سپس فعالیت‌های روزانه‌شان را در آن ثبت و آنها را اولویت‌بندی کنند و به ترتیب اولویت کارهایشان را مشخص کنند.

وی تاکید کرد: ورزش کردن و انجام فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی هم به اشخاص کمک می‌کند تا از بی‌حوصلگی خارج شوند؛ نگاه کردن به آلبوم‌های قدیمی که برای افراد خاطرات خوب را تداعی می‌کند و تهیه کردن آلبوم‌های جدید هم در کاهش بی‌حوصلگی اشخاص موثر هستند.

این دکترای روانشناسی عمومی تصریح کرد: انجام دادن کار‌های خانه مثل اتو کردن لباس‌ها و نظافت خانه هم افراد را از بی‌حوصلگی خارج می‌کند؛ گوش دادن آهنگ‌های شاد و پرانرژی هم یکی از راهکار‌های کاهش بی‌حوصلگی است.

شهیدی یادآور شد: بی‌حوصلگی بیشتر از یکنواختی محیط برمی‌انگیزد بنابراین برای رفع این مشکل افراد باید در زندگیشان تنوع ایجاد کنند و هر بار که کاری را انجام می‌دهند و به هدفی هر چند کوچک می‌رسند خود را تشویق کلامی بکنند و به خود پاداش بدهند.

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 45

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

اما و اگرهای لیست بلندبالای همراهان بی‌ربط کاروان ایران در جام جهانی

ش ژوئن 9 , 2018
نودیها:حمایت از تیم ملی فوتبال وظیفه هر ایرانی است و موفقیت آن در آوردگاهی بزرگ به نام جام جهانی، افتخاری است وصف ناشدنی که امید و آرزوی تک تک مردم کشور عزیزمان است. به‌طور قطع صعود از گروهی که اسپانیا قهرمان جهان، پرتغال قهرمان اروپا و مراکش قهرمان آفریقا در […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...