راهکارهای طب سنتی برای جلوگیری از سرماخوردگی در روزهای برفی

اشتراک گذاری :

نودیها:مریم جهانگیر پزشک و دستیار تخصصی طب سنتی گفت: از دیدگاه طب سنتی، برف مزاجی سرد و خشک دارد و مصرف برف چه به صورت خوراکی چه به صورت موضعی دارای اثراتی است که در مجموع می‌توان گفت برای بدن مضر است.

وی با بیان اینکه در گذشته مصرف برف با شیره انگور، باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شد، اظهار کرد: همچنین طبق سنت های قدیمی گذاشتن برف و شیره انگور روی صورت، گلگون شدن پوست را به همراه داشت، اما امروزه با توجه به آلاینده خودروها، ذرات معلق گرد و غبار موجود در هوا، نیترات‌ها و سولفات‌ها و سایر آلاینده‌ها مصرف برف به افراد جامعه توصیه نمی‌شود، بلکه باید به جامعه اطلاع‌رسانی کنیم تا از مصرف خودسرانه آن بپرهیزند.

جهانگیر افزود: خوشبختانه در روزهای برفی، آمار افرادی که برف را به صورت خوراکی مصرف کرده‌اند کم شنیده و دیده شده است، اما باید بدانیم خوردن برف موجب تضعیف و آسیب‌رساندن به سیستم مغزی و عصبی بدن و تشدید بیماری‌های مغزی و عصبی مثل تشنج، انواع بیماری‌های ضعف عضلانی، فلج‌ها، تشدید مشکلات و بیماری‌های دستگاه تنفسی نظیر سینوزیت و ترشحات مزمن بینی و پشت حلق، سرفه‌های مزمن و تنگی نفس فعال خواهد شد.

این پزشک و دستیار طب سنتی اظهار کرد: امروزه در طب سنتی به افرادی که عادت به مصرف  آب و یخ دارند، توصیه می‌شود به مرور این شیوه  را کنار بگذارند تا با گذشت زمان درگیر عوارض متعدد آن  نشوند.

وی افزود: امروزه با توجه با آلودگی هوا و کاهش بارش‌های آسمانی، شاهد آلوده‌ بودن این نزولات هستیم و به هموطنان توصیه می‌کنیم از مصرف برف خودداری کنند و به دیگران نیز عوارض مصرف آن را اطلاع‌سانی کنند.

این پزشک و دستیار طب سنتی در خصوص برخی توصیه ها برای جلوگیری از بیمار شدن در هوای سرد گفت:‌ محل نشستن و خوابیدن باید سطحی گرم بوده و در مسیر تبادل هوای سرد نباشد و هموطنان باید در روزهای سرد مصرف مایعات گرم مثل آب گرم و عسل، چای حاوی مقدار کمی چوب دارچین یا زنجبیل و دمنوش به و سیب را در دستور غذایی خود قرار دهند.

جهانگیر گفت: می‌توان در صورت عدم وجود مشکلات جسمی از غذاهای کمی حجیم‌تر و مقوی‌تر نظیر آبگوشت و حلیم استفاده کرد و غذاهایی نظیر حریر بادام، فرنی و شیربرنج را  قبل خواب از  مصرف کرد.

وی مصرف خوراکی‌هایی نظیر هویج پخته، شلغم پخته، شیره انگور، عسل، انواع مغزها و خشکبار را در روزهای سرد و برفی توصیه کرد.

این پزشک و دستیار طب سنتی گفت: بهتر است در این روزها از خوردن خوراکی‌ها با مزاج سرد و تر نظیر ماست، دوغ، خیار، مواد ترش مزه و غیره پرهیز کرد و جهت جلوگیری از سرمازدگی، روغن‌ مالی بدن با روغن‌هایی نظیر بابونه یا بادام شیرین را مد نظر قرار داد.

جهانگیر گفت: جهت جلوگیری از سرمازدگی پوست، قبل از خروج از منزل باید از کرم‌های حاوی چربی استفاده شود و انجام حرکات ورزشی در روزهای سرد بسیار به افراد جامعه توصیه می‌شود؛ چرا که این حرکات منجر به افزایش گردش خون و گرم‌شدن بدن می‌شود ولی از انجام حرکات بدنی در سرما به خصوص در ابتدای صبح باید به شدت پرهیز کرد.

این پزشک و دستیار طب سنتی افزود: پرهیز از انجام اعمالی نظیر حجامت، زالو درمانی و خوردن مسهل‌های قوی ازموضوعاتی است که در صورت لزوم و با تشخیص پزشک و متخصص طب سنتی توصیه می‌ شود و به طور کلی افراد باید در فصل‌های سرد سال از این اعمال پرهیز کنند.

وی در پایان گفت: طب سنتی، درمانی است که باید در بین افراد جامعه توصیه و فرهنگ‌سازی شود و از آنجایی که نتایج طب سنتی در کشور ثمربخش بوده است، امیدواریم در فصول مختلف سال از راهکارهای این طب استفاده شود تا شاهد ارتقای سلامت افراد جامعه باشیم.

باشگاه خبرنگاران

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 33

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

اسکورت عجیب آقای اسحاق جهانگیری

چ ژانویه 31 , 2018
نودیها:در حالیکه چند وقت پیش علی شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی گفته بود «بساط حفاظت شخصیت‌ها را باید جمع کنیم، ما حفاظت شخصیت‌ها‌ نداریم، تشریفات و پرستیژ شخصیت‌ها داریم» به تازگی ویدئویی منتسب به معاون اول دولت روحانی (اسحاق جهانگیری) در شبکه‌های مجازی مربوط به سفرش به شیراز منتشر شده […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...