راههای ترک وسواسی (۱) – بی اعتنایی

اشتراک گذاری :

پرسش و پاسخ – سوال وسواسی

بسم الله الرحمن الرحیم – یکی از مشکلاتی که امروز گریبان انسان ها را در سراسر جهان گرفته است وسواسی است. تصور ما این است که وسواسی فقط در مسایل دینی است در حالیکه اینگونه نیست و وسواسی می تواند هر کسی را درگیر کند. راهکارهای ترک وسواسی را برای شما عزیزان خواهیم آورد. این بار راهکاری را بررسی میکنیم به نام "بی اعتنایی". این مطلب را در ادامه بخوانید.

راههای ترک وسواسی(۲) – بدان یا بپرس

 

در این راهکار شما از آن فکر وسواسی که شما را وادار به کاری و یا انجام ندادن کاری و یا سخت انجام دادنش میکند ، دوری میکنید و به آن بی اعتنایی میکنید.

در اینجا وسواسی ها موضع می گیرند که "من نمی توانم مثلا دستم را فقط یک بار بشویم" و یا "در وضو به میزان عادی آب بریزم" و یا "برای پاک شدن ادرار یکبار آب لوله کشی بریزم".

در ادامه بگذارید با همین مثال کمی توضیح دهم. شما بعد از این که ادرار کنید و پس از یکبار آب ریختن با آب کر و یا آب وصل یه لوله کشی پاک می شوید. شیطان در فکر وسواسی مدام میخواند که الان که تو آب ریختی نجاست پاک نشد دوباره بریز اگر دوباره نریزی نجس هستی و نمازت باطل است. شما با خیالی آسوده از به ادامه کارهایتان بپردازید و بی اعتنایی کنید.

در اینجا هیچ نیاز نیست وسواسی به آن افکار عمل کند. به این حکم فقهی آقای خامنه ای توجه کنید :

۱. از نظر شرع مقدس، در طهارت و نجاست، اصل بر طهارت اشیاء است. یعنى در هر موردى که کمترین تردیدى در نجس شدن آن براى شما حاصل شد، واجب است حکم به عدم نجاست کنید.
۲. کسانى که داراى حساسیت نفسانى شدیدى در مورد نجاست هستند (به این افراد در اصطلاح فقهى وسواسى گفته مى‏شود)، حتى اگر گاهى یقین به نجاست هم پیدا کردند، باید حکم به عدم نجاست کنند، مگر در مواردى که نجس شدن یک شى‏ء را با چشمان خود ببینند، به‌طورى که اگر فرد دیگرى هم آن را ببیند، یقین به سرایت نجاست پیدا کند، فقط در این موارد باید حکم به نجاست کنند.
استمرار اجراى این حکم در مورد افراد مزبور تا زمانى است که این حساسیت به‌طور کلى از بین برود.
۳. هر شى‏ء یا عضوى که نجس مى‏شود، براى تطهیر آن، یکبار شستن با آب لوله‏کشى بعد از زوال عین نجاست کافى است. تکرار در شستن یا فرو بردن آن در آب لازم نیست، و اگر شى‏ء نجس از قبیل پارچه و مانند آن باشد، باید به مقدار متعارف فشار داده شود تا آب از آن خارج گردد.
۴. از آنجایى که شما به این حساسیت شدید در برابر نجاست مبتلا هستید، باید بدانید که غبار نجس در هیچ صورتى نسبت به شما نجس نیست و نیز مراقبت از دست‏هاى کودک چه پاک باشد یا نجس و همچنین دقت در این که خون از بدن زائل شده یا خیر، لازم نیست. این حکم درباره شما تا زمانى که این حساسیت از بین نرفته، باقى است.
۵. دین اسلام داراى احکام سهل و آسان و منطبق با فطرت بشرى است، لذا آن را بر خود مشکل نکنید و با این کار باعث وارد شدن ضرر و اذیت به جسم و روحتان نگردید. حالت دلهره و اضطراب در این موارد زندگى را بر شما تلخ مى‏کند، و خداوند راضى به رنج و عذاب شما و کسانى که با شما ارتباط دارند، نیست. شکرگزار نعمت دین آسان باشید و شکر این نعمت، عمل بر اساس تعلیمات خداوند تبارک و تعالى است.
۶. این حالت یک وضعیت گذرا و قابل علاجى است. افراد بسیارى بعد از ابتلا به آن، با روش مذکور از آن نجات یافته‏اند. به خداوند توکل نمایید و نفس خود را با همت و اراده آرامش ببخشید. انشاء الله موفق باشید.

لب کلام اینجا این است تا وقتی که شما حساسیت دارید حتی یقین هم کنید که نجس هستید توجه نمی کنید تا این از شما برطرف گردد.

بدانید در دفعه های اول خیلی به شما فشار می آید ولی بعد از یکی دوبار انجام دادن  بی اعتنایی این از شما خارج میشود. به خودتان بگویید بله میخواهم با تن و بدن نجس نماز بخوانم. هیچ اتفاقی نمی افتد بعد از چندین بار خواهید دید که اصلا این افکاری که درون شما میگذشته چقدر دور از عقلانیت بوده و بعد از مدتی شما هم مثل مردم عادی زندگی خواهید کرد.  نه فقها ، نه امامان ، نه پیامبر و از همه مهم تر نه خدا از کسی سختی نمی خواهد در عمل به دین.

 

این روش در مورد دیگر وسواسی ها هم قابل اجراست. آن کسی که چندیدن بار و کرات دستش را می شوید بی اعتنا باشد و یکبار که دستش را شست بی اعتنا به کارهای دیگر بپردازد و به وسوسه های نفس و شیطان توجه نکند. به راحتی پس از مدتی همه چیز عوض میشود.

در این روش فرد فقط کافیست به خود ایمان داشته باشد و بدون هیچ تذلذلی کار خودش را انجام دهد و نگران هیچ چیزی نباشد. هیچ اتفاقی نمی افتد. با اعتماد به نفس و با اراده قوی به لطف خدا به راحتی این مرحله قابل گذشت است. فقط و فقط با یک کار که نام آن بی اعتنایی است.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 2 میانگین: 4.5]

Related Images:

Visits: 211

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود صوت استاد رائفی پور روایت عهد ۲۶ ارض موعود ۳

پ اکتبر 15 , 2015
رادیو بصیرت – استاد رائفی پور بسم الله الرحمن الرحیم – جلسات روایت عهد استاد رائفی پور به جلسه بیست و ششم رسید. این جلسه با عنوان روایت عهد ۲۶ ارض موعود ۳ را در ادامه دانلود کنید. برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 2 […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...