دولت و علی لاریجانی تمایلی به تصویب برجام در مجلس ندارند

اشتراک گذاری :

احمد بخشایش عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای‌ اسلامی درباره انتخابات کمیسیون ویژه بررسی «برجام» در جلسه این هفته مجلس، گفت: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی ابعاد جمع‌بندی مذاکرات را در دست داشت و از افراد عضو تیم مذاکره کننده هم دعوت کرده بود، اما عده‌ای پافشاری داشتند تا یک کمیسیون ویژه تحت عنوان کمیسیون ویژه برجام ایجاد و انتخاب اعضای آن هر چه زود‌تر انجام شود.

وی ادامه داد: جمعی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس تشکیل کمیسیون ویژه برجام را بیهوده دانسته و به همین دلیل اکثریت اعضای کمیسیون امینت، نامه‌ای اعتراضی به ریاست مجلس ارسال کردند و در آن خواستار لغو کمیسیون ویژه برجام شدند. تشکیل کمیسیون ویژه امری بیهوده است سوالاتی پیرامون این کمیسیون مطرح است، مثلا  چه کسانی باید عضو آن شوند، دو فراکسیون می‌خواهند اعضا تعیین کنند؟ اگر فراکسیون‌ها از ابتدا علاقه‌مند به این موضوعات بودند اعضایشان را به کمیسیون امنیت می‌فرستادند، نامه اعتراضی به رئیس مجلس بر این مبانست که ما تصمیم آقای لاریجانی را مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه قبول نداریم بلکه کمیسیون امنیت باید برجام را مورد بررسی قرار دهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص ارسال برجام به صورت لایحه به مجلس گفت: آقای لاریجانی دوست ندارد برجام به صورت لایحه در مجلس بررسی شود بلکه می‌خواهد وی با دولت برای آینده انتخابات در کنار هم باشند. این‌ها می‌خواهند که برجام در شورای عالی امنیت ملی تایید شود و پس از امضای رهبری به قانون بدل شده و مانند قطعنامه ۵۹۸ این اقدام را به نوعی جام زهر تعبیر کنند، در این راه مجلس تنها وظیفه بررسی را بر عهده خواهد داشت و نمی‌تواند برای برجام رای گیری کند.

بخشایش اضافه کرد: آقای لاریجانی طرفدار این راه است و می‌خواهد برجام به مجلس نیاید البته خودش این مسئله را نگفته اما رفتار وی نشان می‌دهد که نمی‌خواهد برجام در مجلس بررسی شود.

وی در خصوص راه دیگر بررسی برجام گفت: راه دیگر در بررسی برجام این است که در شورای عالی امنیت ملی بررسی می‌شود، تصویب می‌شود اما نهایتا باید به مجلس بیاید و مجلس آن را تصویب کند. اگر مجلس قرار است که برجام را تصویب کند یکی از کمیسیون‌ها متن برجام را بررسی می‌کند بعد در صحن بررسی و تصویب می‌شود.

این نماینده مجلس در خصوص ارائه برجام به صورت گزارش هسته‌ای خاطر نشان کرد: اینکه وزارت خارجه برجام را به صورت گزارش ارائه داد و بر خلاف ارتباط دولت و مجلس رفتار کرد نشات گرفته از همین مسئله است که دولت تمایل ندارد برجام در مجلس تصویب شود. یک مسئله یا به صورت طرح به مجلس ارائه می‌شود یا به صورت لایحه، عملا راه سومی وجود ندارد، دولت بایستی این توافق را در هیئت دولت تصویب کند و در قالب یک لایحه به مجلس بفرستد و مجلس پس از بررسی و رای گیری آن را تصویب کند.

بخشایش تصریح کرد: وقتی دولت به صورت لایحه یک موضوعی را طبق ماده ۲۴ آیین نامه داخلی به مجلس ارائه می‌دهد یعنی تصویب یا عدم تصویب آن بر عهده مجلس است، ظاهرا دولت اصرار دارد که بگوید برجام تعهد‌نامه بین المللی نیست و یک اقدام مشترک و یا یک گزارش است.

منبع : تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 6

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

خبر و خبرنگاری ازدیدگاه آیت‌آلله جوادی آملی

ی آگوست 9 , 2015
به‌گزارش گروه “رسانه‌ها” خبرگزاری تسنیم،  به مناسبت روز خبرنگار و تجلیل از جایگاه فعالان حوزه رسانه، گزیده ای از بیانات ارزنده آیت الله جوادی آملی در جمع اصحاب رسانه و خبرنگاران که در سالهای گذشته ایراد گردیده را مرور می کنیم؛ آیت الله جوادی آملی با تأکید بر لزوم وجود روح ملکوتی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...