ده نکته برای افزایش باروری مردان

اشتراک گذاری :
نودیها:چه شما اخیراً برای بچه‌دار شدن تلاش کرده باشید یا مدت طولانی است که در تلاش هستید، ضروری است تغییراتی در زندگی‌تان بدهید. در اینجا ده نکته را درباره باروری مردان و ارتقا سلامت اسپرم بیان می‌کنیم.

۱- مقداری آنتی‌اکسیدان به رژیم غذایی‌تان بیفزایید

احتمالاً نام آنتی اکسیدان ها را به عنوان مبارزان علیه سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی شنیده‌اید، حال باید اعلام کنیم که این مواد به باروری مردان نیز کمک می‌کنند. پژوهشگران دریافته‌اند مردانی که آنتی اکسیدان هایی را به عنوان مکمل غذایی مصرف کرده‌اند، تعداد اسپرم‌های کمتری با دی ان ای آسیب دیده تولید می‌کنند نسبت به مردانی که هیچ آنتی‌اکسیدانی مصرف نکرده‌اند. مردانی که آنتی اکسیدان بیشتری استفاده کرده بودند شانس بارداری در آن ها بیشتر بوده است.
سعی کنید غذاهای غنی از روی مصرف کنید. روی ماده معدنی ضروری برای ساخت و رشد اسپرم سالم است. آنتی اکسیدان های بسیاری وجود دارند؛ اما آن مواردی که به طور خاص به حفظ سلامت اسپرم کمک می‌کنند عبارت‌اند از:
* روی: در گوشت قرمز و لوبیاها و مرغ
* ویتامین سی: در بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات و کیوی، مرکبات
* سلنیوم: در ماهی تن و برخی از آجیل‌ها و مرغ
* ویتامین ای: موجود در آجیل‌ها، روغن‌ها و سبزیجات برگ‌دار
* فولیک اسید: در جگر گوسفند، سبزیجات برگ‌دار، میوه‌ها، لوبیاها، نخود
* لیکوپن: در گوجه فرنگی، گریپ فروت، و هندوانه
علاوه بر مصرف این مواد غذایی می‌توانید با مشورت پزشک اگر لازم بود از مکمل‌های غذایی استفاده کنید. زیرا مصرف مکمل غذایی ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد؛ اما در عین حال توصیه می‌کنیم که تعادل در مصرف نیز رعایت شود و مقدار زیادی از این مواد غذایی مصرف نکنید.

۲- داشتن رابطه جنسی منظم

داشتن روابط جنسی مکرر برای سلامت اسپرم مهم است. اگر مایلید بچه‌دار شوید، نیاز است که در زمان تخمک‌گذاری رابطه جنسی داشته باشید. این رابطه باعث افزایش باروری مردان خواهد شد. مطالعات پژوهشگران نشان می‌دهد که سلامت اسپرم زمانی در بهترین حالت آن قرار دارد که رابطه جنسی دو روز پیش از آن رخ داده باشد. مطالعه‌ای دیگر بر روی سه هزار مرد نشان داد که حرکت اسپرم‌ها و شکل آن‌ها با تعداد روزهایی که از رابطه جنسی اجتناب کرده باشند رابطه دارد. به این شکل که، در مردانی با تعداد اسپرم طبیعی، سلامت اسپرم به طور ویژه‌ای بعد از ده روز اجتناب از رابطه جنسی کاهش می‌یابد. پس بهتر است حداقل دو بار در هفته رابطه جنسی داشته باشید و آن هم نه فقط در زمان تخمک گذاری.

۳- مصرف سویا را محدود کنید

مصرف زیاد سویا برای باروری مردان مضر است. خوردن سویا بر تعداد اسپرم‌ها اثر می‌گذارد. دقت کنید که فقط مصرف سویا نیست، در نظر بگیرید در برخی محصولات کارخانه‌ای نیز ممکن است سویا به کار رفته باشد. مصرف سویا تعداد اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد.
نتایج پژوهشی دیگر نشان داد سویا ممکن است به درمان سرطان پروستات کمک کند. پس باید چه کرد؟ آیا بازهم می‌توان سویا مصرف کرد؟ این مطالعه نشان داد که مردانی که اضافه وزن دارند واکنش بیشتری به سویا بروز می‌دهند. در این موارد هرچه میزان مصرف سویا بیشتر شود، غلظت اسپرم‌ها کم‌تر می‌شود. پس بهتر است در مصرف آن حد تعادل را رعایت کنید.

عفونت در دستگاه تناسلی یا ادراری نیز ممکن است بر باروری اثر سوء داشته باشد. باید در نظر داشت که برخی عفونت‌ها هیچ نشانه‌ای ندارند. بیماری‌های تیروئید، کرون، سلیاک، سندروم کوشینگ و کم‌خونی از دیگر بیماری‌های اثرگذار بر باروری هستند

۴- از مواد شیمیایی سمی در محل کار بپرهیزید

کشاورزان، نقاشان و مردانی که با مواد شیمیایی سروکار دارند، ریسک ناباروری در آن‌ها بیشتر است و تعداد اسپرم کمتری نسبت به مردانی دارند که در مکان‌های دیگر کار می‌کنند. مردانی که با فلزات کار می‌کنند، اسپرم‌هایی با حرکت محدودتر تولید می‌کنند. علت چنین مسئله‌ای تاکنون مشخص نشده است. گمانی که وجود دارد این است که مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها و افرادی که با فلزات سروکار دارند و نیز کشاورزان (به دلیل استفاده از مواد آفت زدا) ممکن است به اسپرم‌ها آسیب برسانند. افرادی که با فلزات سروکار دارند، احتمالاً تعداد اسپرم کمتری دارند یک دلیل، حرارت موجود در محل کارشان است. اگر در معرض مواد شیمیایی هستید توصیه می‌شود که تا حد امکان از ماسک و دستکش استفاده کنید و بدنتان را کاملاً بپوشانید.

۵- سیگار نکشید

این هم دلیل دیگری برای اینکه این عادت را کنار بگذارید. حتماً از مضرات سیگار چیزهای زیادی شنیده‌اید، اما اگر هنوز هم قانع نشده‌اید، بدانید که سیگار کشیدن بر باروری شما اثر می‌گذارد. پژوهش‌های انجام شده بر روی مصرف سیگار و کیفیت اسپرم‌ها نشان می‌دهد که سیگار کشیدن بر بسیاری از جنبه‌های سلامت اسپرم اثر می‌گذارد که شامل تعداد اسپرم‌ها، کاهش حرکت اسپرم و شکل اسپرم است. نتیجه پژوهشی دیگر نشان می‌دهد که در لقاح آزمایشگاهی به دو شیوه  ICSI، مصرف سیگار بسیار اثرگذار است.

۶- فضا را خنک نگه دارید

بدانید که حتی گرمای تولیدشده از لپ‌تاپ بر باروری شما اثر می‌گذارد. بهتر است لپ‌تاپ را بر روی میز یا سطح دیگری قرار دهید. ارگان‌های تناسلی مردان به همین دلیل در خارج از بدنشان است تا دما را کمتر از ۹۸.۶ فارنهایت نگه دارد. دمای بالا می‌تواند به اسپرم آسیب برساند. حمام کردن طولانی در آب داغ نیز آسیب رسان است. نشستن طولانی مدت نیز دمای آن منطقه را افزایش می‌دهد. اگر کارتان پشت میزنشینی است، یا اینکه مجبورید مدت زیادی بنشینید؛ توصیه می‌کنیم که هر از چندگاهی برخیزید و چند قدم راه بروید. در زمستان به مدت طولانی از بخاری استفاده نکنید. منظور بخاری‌های خودرو است. لباس زیرهای نخی بپوشید و سعی کنید که تنگ نباشد.

۷- وزن متعادل داشته باشید

اضافه وزن بر باروری مردان اثر می‌گذارد. یکی از راه‌های بارورتر شدن، این است که وزنتان را متعادل نگه دارید. کمبود وزن یا اضافه وزن بر تعادل هورمونی اثر می‌گذارد و بر تعداد اسپرم‌ها مؤثر است.
نتایج پژوهشی نشان داد که شاخص توده بدنی کمتر از بیست، تعداد اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد. مردانی که اضافه وزن دارند، سطح تستوسترون کمتری داشته و تعداد اسپرم‌ها نیز در آن‌ها کاهش می‌یابد.

۸- الکل اینجا هم مقصر است

مصرف الکل، باروری را به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد. نتایج پژوهشی روشن کرد که هرچه میزان مصرف الکل افزایش یابد، تعداد اسپرم‌ها کاهش می‌یابد و شکل طبیعی اسپرم‌ها از بین رفته و حرکت اسپرم‌ها نیز تخریب می‌شود. در لقاح آزمایشگاهی نیز در صورت مصرف الکل، شانس موفقیت کاهش می‌یابد.

۹- بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید

مراقبت منظم و مراجعه به دندانپزشک را فراموش نکنید، زیرا بهداشت دهان و دندان بر باروری مردان اثر می‌گذارد. باکتریواسپرمی، یا حضور باکتری در منی، بر باروری مردان اثر می‌گذارد.

۱۰- درمان بیماری‌های پایه پزشکی

لازم است با پزشکتان درباره سلامت کنونی و پیشینتان صادق باشید. مثلاً دیابت ممکن است بر باروری مؤثر باشد. مشکلاتی در انزال نیز احتمالاً بر باروری اثر بگذارد. یک سوم افرادی که مبتلا به دیابت هستند از آن اطلاع ندارند.
عفونت در دستگاه تناسلی یا ادراری نیز ممکن است بر باروری اثر سوء داشته باشد. باید در نظر داشت که برخی عفونت‌ها هیچ نشانه‌ای ندارند. بیماری‌های تیروئید، کرون، سلیاک، سندروم کوشینگ و کم‌خونی از دیگر بیماری‌های اثرگذار بر باروری هستند.

تبان
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 278

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چه موادی بیشتر از شیر کلسیم دارند

ی ژوئن 24 , 2018
نودیها:هرچند شیر منبع بسیار خوبی از کلسیم برای کودکان و بزرگسالان است، اما شاید تعجب کنید اگر بدانید بسیاری دیگر از مواد غذایی حاوی میزان کلسیم بیشتری نسبت به شیر هستند. اگر میانه خوبی با طعم شیر ندارید، می‌توانید مواد غذایی زیر را جایگزین آن کنید: نخود: یک فنجان نخود علاوه […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...