دلیل یخ بودن دست و پاها چیست؟

اشتراک گذاری :

نودیها:وقتی در یک روز سرد اقدام به بیرون رفتن می‌کنید، احتمال دارد بیشترین سرما را در انگشتان خود احساس کنید. این طبیعی است. دیوید ای. فریدمن، ام دی، متخصص قلب در سیستم بهداشت و درمان می‌گوید، اندام‌های پایانی بدن تمایل دارند کمی سردتر شوند زیرا بدن ابتدا بیشتر خون و گرما را به اندام‌های حیاتی بدن (قلب، مغز و ریه) می‌فرستد.

با این حال، حتی اگر در دماهای گرمتر انگشتانتان احساسی مانند کوه یخ داشته باشد، ممکن است نشانه‌ی چیز دیگری باشد. چند دلیل رایج برای انگشتان یخی عبارتند از:

پدیده رینود

این اختلال یکی از علل شایع انگشتان سرد است. اورین تروم، ام دی، روماتولوژیست در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، CA می‌گوید: “پدیده رینود شرایطی است که در آن تنگی عروق خون در انگشتان دست (و گاهی اوقات پا، گوش و بینی) در واکنش به سرما یا استرس‌های عاطفی به وجود می‌آید.” در بخشی انگشتان سفید و پس از آن آبی می‌شوند، چون هیچ خون یا خون کمی در این منطقه جریان دارد؛ پس از آن آن‌ها قرمز می‌شوند و یک بار دیگر عروق باز می‌شود و جریان خون باز می‌گردد.

به‌گفته‌ی تروم، اغلب اوقات انگشتان در طی یک حمله سرد، بی‌حس، سوزش‌دار یا دردناک هستند. در بیشتر موارد پدیده‌ی رینولد دلیل شناخته‌شده‌ای ندارد. خبر خوب این است که پدیده رینود عمدتا پردردسر است به جای مضر بودن. شیوه زندگی تغییر کرده است، مانند گرم لباس پوشیدن، در محیط‌های سرد دستکش پوشیدن (حتی زمانی که مواد غذایی خارج از یخچال را مصرف می‌کنید، بستگی دارد واکنش‌های شما تا چه اندازه شدید است)، و اجتناب از استرس‌های عاطفی معمولا به برای مدیریت این اختلال کافی است.

بیماری‌های خود ایمنی

گاهی اوقات یک بیماری زمینه‌ای می‌تواند باعث پدیده رینودز شود. لوپوس، یک ناهنجاری که سیستم ایمنی به بافت‌های خودش حمله می‌کند، اسکلرودرمی، یک بیماری که منجر به سخت و زخم شدن پوست و بافت‌های مرتبط می‌شود، آرتریت روماتوئید و دیگر اختلالات خود ایمنی می‌تواند به پدیده رینودز منجر شود.

تروم می‌گوید، اگر چه پزشکان دقیقا مطمئن نیستند که چرا یک اتصال وجود دارد. این به عنوان پدیده‌ی رینود ثانویه شناخته شده است. معمولا، سایر نشانه‌ها زمانی که دلیل زمینه‌ای وجود داشته باشد بوجود می‌آید. زمانی که شرایط اصلی تشخیص داده شود و تحت کنترل باشد، علائم رینود تمایل به بهبودی دارند.

کم کاری تیروئید

اگر غده تیروئید شما به درستی کار نکند داشتن انگشتان یخ زده غیر معمول نیست. علی عجم، ام دی، روماتولوژیست در مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو Wexner می‌گوید:”تیروئید در اصل ترموستات بدن است.” او می‌گوید که، هنگامی که کم کار است، بیشتر فعالیت‌های بدن آرام انجام می‌شوند و می‌توانید علائمی مانند خستگی، یبوست، افزایش وزن، و احساس همیشه سرد بودن شامل انگشتان را داشته باشید.کم کاری تیروئید در زنان و افراد بالای ۴۰ سال بسیار رایج است.

مشکلات گردش خون

این چیزی است که اکثر مردم احتمالا فکر می‌کنند انگشتان سرد نشان می‌دهد. فریدمن می‌گوید:”گردش خون ضعیف زمانی‌که مواد مغذی و اکسیژن جریان خون کاهش یابد در گردش از طریق بدن، رخ می دهد، علت می‌تواند یا توانایی ضعیف پمپاژ قلب باشد (در شرایط نارسایی قلبی)، گرفتگی‌های فیزیکی جریان خون (مانند انسداد کلسترول در عروق خونی بزرگ و یا مویرگ‌های کوچک‌تر) یا سایر دلایل باشد.”

وقتی که قلب نمی‌تواند آن گونه که باید خون کافی به سراسر بدن برساند، شما آن را در دست و پای خود را احساس می‌کنید- به شکل سردی، بی حسی یا سوزش- هرچند که آنها در فاصله دورتری از قلب هستند. این ۲۱ غذا که به طور طبیعی کلسترول را کم می‌کند را بخورید.

کم خونی

کم خونی زمانی‌که گلبول‌های قرمز خون کافی نباشد یا میزان میزان هموگلوبین در خون شما پایین باشد، رخ می دهد. Nesochi Okeke-Igbokwe، متخصص طب داخلی در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک در نیویورک می‌گوید: “کم‌خونی نتیجه کاهش اکسیژن ذخیره در بدن است، چیزی که ممکن است موجب دستانی سرد شود.”

برخی از علل احتمالی عبارتند از دریافت نکردن آهن کافی در رژیم غذایی، از دست دادن خون (با توجه به دوره های سنگین قاعدگی، زخم معده، خونریزی از دستگاه گوارش) ، برخی سرطان‌ها و اختلالات گوارشی (مانند سلیاک یا بیماری کرون). علاوه بر دستان سرد، کم خونی می‌تواند موجب خستگی، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، و پوست رنگ پریده شود. در بیشتر موارد، کم خونی فقر آهن و علائم آن می‌تواند با مکمل آهن درمان شود.

کمبود ویتامین B۱۲

ویتامین B۱۲ موجود در گوشت، مرغ، تخم مرغ، شیر و دیگر مواد غذایی لبنی، در تشکیل سلول‌های قرمز خون مهم هستند. Okeke-Igbokwe می‌گوید: “کمبود در این ویتامین می‌تواند به کاهش تولید سلول‌های قرمز خون (و کم خونی پس از آن) منجر شود.” کمبود B۱۲ در میان کسانی که گیاه‌خوار هستند یا رژیم گیاه‌خواری دارند رایج است، و بسیاری از مردم بیش از ۵۰ سال ممکن است توانایی جذب این ویتامین از مواد غذایی را از دست دهند.

همچنین برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند کرون و یا بیماری سلیاک نیز این‌طور است. Arielle Levitan ، ام دی، دکتر طب داخلی و نویسنده راه حل ویتامین می‌گوید که، یک آزمایش خون ساده می‌تواند تشخیص دهد آیا کمبود B۱۲ دلیل سردی انگشتان است. اگر باشد، مکمل‌ها معمولا کمک می‌کنند، و علائم تمایل به رفع شدن در چند هفته یا یک ماه را دارند. (در اینجا ۹ نشانه‌ای که ویتامین B۱۲ کافی نمی‌گیرید آمده است.)

فشار خون پایین

Okeke-Igbokwe می‌گوید:”فشار خون پایین، می‌تواند با توجه به طیف وسیعی از دلایل، از جمله کم آبی بدن، از دست دادن خون، برخی داروها، اختلالات غدد درون ریز رخ دهد.” زمانی که فشار خون شما کم است، رگ‌های خونی خون را از اندام‌های انتهایی به سمت اندام‌های حیاتی می‌فرستد، که می‌تواند انگشتان دست شما را سرد کند. اگر دلایل فشار خون کم را مانند سرگیجه، تاری دید، خستگی، تهوع، ضعف و گیجی را دارید، به یک پزشک مراجعه کنید.

استرس و اضطراب

می‌دانید استرس می‌تواند به بدن شما آسیب برساند، و دست‌های شما استثنا نیستند. زمانی که اضطراب یا استرس مزمنی را تجربه می‌کنید، بدن شما در حالت “گریز یا ستیز” قرار می‌گیرد. فریدمن می‌گوید، آدرنالین به خروش می‌آید و یک نتیجه این است که سلول‌های خونی اندام‌های پایانی منقبض می‌شود، منجر به انگشتان و دستانی سرد می‌شود ( همچنین انگشتان پا و پاها). چک کردن استرس می‌تواند علائم را آسان کند.

داروها

همان‌طور دیوونه کننده است که ممکن است به‌نظر آید، داروهای شما می‌تواند انگشتان شما را سرد کنند. فریدمن می‌گوید: ” داروهای بسیاری وجود دارد که می‌تواند سلول‌های خونی به‌ویژه عروق خونی را منقبض کند، و زمانی که یکی از عوارض جانبی بوجود آید می‌تواند موجب رینولد شود.”

برخی از این داروها شامل بتا بلاکرها (تجویز شده برای تنظیم فشار خون)، برخی داروهای سرطان، داروهای میگرن و ضد احتقان‌های OTC می‌باشد. با پزشک یا داروساز برای دانستن اینکه آیا هریک از این داروهایی که مصرف می‌کنید می‌تواند موجب علائم شود صحبت کنید.

سیگار کشیدن

فریدمن می‌گوید که، اگر دلایل کافی برای ترک سیگار وجود ندارد، یک دلیل دیگر وجود دارد: نیکوتین سیگار موجب انقباض سلول‌های خونی می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد پلاک در عروق خونی شود، که کاهش جریان خون به اندام‌های پایانی را بیشتر می‌کند.

مشرق

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 328

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود مداحی جدید کربلایی سید رضا نریمانی- سالروز تخریب قبور ائمه بقیع۱۳۹۷

پ جولای 19 , 2018
عبا رسید که گرما به پیکرت نرسد (روضه) ارد تمام عرش خدا می خورد زمین (روضه) هستی ما نور دو عین نحن فداء للحسین (زمینه جدید) تپش قلبم که میزنه ذکرش حسنه (شور جدید) – سبک محمدزاده تو حال و هوام می باره چشام (شور جدید) راسخون برای امتیاز دادن […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...