دلایلی که به شما می‌گویند سینوزیت دارید!

اشتراک گذاری :

نودیها:سردرد، سرگیجه، احساس سنگینی و…، با آمدن فصل سرد، در مبتلایان به سینوزیت تشدید می‌شود و گاهی آن‌قدر شدت این علائم زیاد است که زندگی روزانه فرد را مختل می‌کند. چاردیواری نوشت: دکتر اصغر عزیزی، متخصص گوش و حلق و بینی، مدیر گروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی البرز و رئیس انجمن گوش و حلق و بینی استان البرز، درباره این بیماری می‌گوید.

سینوزیت چیست؟
سینوس‌ها در واقع حفره‌های خالی و پر شده از هوا هستند و در استخوان صورت و جمجمه همه افراد قرار دارند. چنانچه این سینوس‌ها دچار التهاب یا عفونت شوند، در اصطلاح سینوزیت به وجود می‌آید. شاید برخی از افراد تصور کنند که سرماخوردگی می‌تواند تبدیل به سینوزیت شود در حالی‌که سرماخوردگی، همیشه نمی‌تواند منجر به سینوزیت شود و تنها برخی از سرماخوردگی‌ها، بدن را مستعد ابتلا به سینوزیت خواهند کرد. دلایل زیادی می‌تواند در ابتلا به سینوزیت نقش داشته باشد، ولی برخی از عوامل، در ابتلا به سینوزیت نقش بیشتری دارند. برای مثال، آن دسته از افرادی که مقاومت بدنشان پایین است یا از دارو‌های شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند، بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به سینوزیت هستند. تضعیف سیستم ایمنی بدن، انحراف تیغه میانی بینی، پولیپ بینی، حساسیت، آلرژی و…، برخی دیگر از عوامل ابتلا به سینوزیت محسوب می‌شوند. آن دسته از افرادی که با محلول‌های شیمیایی کار می‌کنند یا در معادن و کارخانه‌ها مشغول به کار هستند نیز می‌توانند به سینوزیت دچار شوند.

سینوزیت فصلی نیست!
شاید خیلی از افراد تصور کنند که سینوزیت به صورت فصلی ایجاد می‌شود، در حالی‌که این باور نادرست است و سینوزیت وابسته به فصل نیست، ولی به طور کلی، در فصول سرد به دلیل فعالیت بیشتر ویروس‌ها و پایین آمدن مقاومت بدن، احتمال ابتلا به سینوزیت حاد و تشدید علائم سینوزیت مزمن، وجود دارد.

خطری در کمین است؟
ابتلا به سینوزیت می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد و علائم آن برای بیمار آزاردهنده باشد، به همین دلیل درمان باید انجام شود، ولی در موارد نادر، به دلیل نزدیک بودن سینوس‌ها به چشم، می‌تواند باعث ابتلا به التهاب چشم و مننژیت شود.

وقتی هوا آلوده است
یکی از عوامل مهمی که می‌تواند افراد را مستعد ابتلا به سینوزیت کند، آلودگی هواست. هنگام نفس کشیدن، هوا با فشار وارد دستگاه تنفسی می‌شود و در آلودگی هوا، حجم زیادی از آلاینده‌ها وارد دستگاه تنفسی خواهد شد که همین مساله می‌تواند باعث بروز مشکل و بیماری در قسمت‌های مختلف دستگاه تنفسی شود و فرد را مستعد ابتلا به سینوزیت حاد یا مزمن کند. علاوه بر این، آن دسته از افرادی که به اندازه کافی آب و مایعات نمی‌نوشند، با افزایش غلظت بزاق و ترشحات سینوس‌های خود، باعث ابتلا به سینوزیت می‌شوند.

هوای خانه را لطیف کنید
گذاشتن بخور آب در منزل، به بهبود سیستم تنفسی کمک می‌کند و می‌تواند مفید باشد، ولی در نقطه مقابل، هر نوع دود برای سیستم تنفسی مضر است و در عملکرد آن اختلال ایجاد می‌کند. برخی از خانم‌ها برای بهبود هوای منزل و از بین بردن میکروب‌ها، از اسپند یا عنبرالنساء که در برخی از عطاری‌ها خیلی تبلیغ می‌شود، کمک می‌گیرند که انجام این کار‌ها نادرست است و می‌تواند باعث ایجاد مشکلات تنفسی شود.

حاد و مزمن چه فرقی دارند؟
سینوزیت حاد معمولا در اثر سرماخوردگی یا یک بیماری ویروسی در سیستم تنفسی ایجاد می‌شود. ابتلا به این نوع سینوزیت با علائمی، چون درد در ناحیه جلوی سینوس، پیشانی و پشت سر و درد در چشم‌ها و گونه‌ها همراه است. افراد مبتلا به این نوع سینوزیت، دچار گرفتگی بینی و ترشحات حلق و بینی می‌شوند. سینوزیت حاد گاهی همراه با تب خود را بروز می‌دهد و در موارد شدید، احتمال تهوع و استفراغ نیز وجود دارد. کسالت شدید، بی‌حالی و خستگی بعد از بیدار شدن از خواب، در افراد مبتلا به سینوزیت حاد دیده می‌شود. چنانچه سینوزیت حاد بخوبی درمان نشده باشد یا عامل به وجود آورنده آن، باقی بماند (مثل پولیپ و انحراف بینی و…) این نوع سینوزیت تبدیل به سینوزیت مزمن می‌شود. فرد در چنین شرایطی ممکن است برای مدتی احساس کند خوب شده، ولی مجددا علائم بروز خواهد کرد. افرادی که به سینوزیت مزمن مبتلا هستند، با مشکلاتی، چون احساس سنگینی در سر، کسل شدن و ترشح پشت حلق مواجه می‌شوند.

سرم به کمک شما می‌آید
افرادی که در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنند به دلیل آلودگی هوا بیش از سایر افراد مستعد ابتلا به سینوزیت هستند به همین دلیل باید از سرم‌های مخصوص شست و شوی بینی که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند، استفاده کنند که انجام این کار می‌تواند بسیار مفید باشد. برخی از افراد، به جای تهیه این نوع سرم‌ها، اقدام به ساخت سرم‌های خانگی می‌کنند که استفاده از این نوع سرم‌ها توصیه نمی‌شود، چون مخاط بینی بسیار حساس است و میزان نمک باید در حد استاندارد باشد و سرم‌های خانگی که با آن می‌توان حلق را شست و شو داد، می‌تواند برای مخاط بینی مشکل به وجود بیاورد.

خوددرمانی را فراموش کن
سینوزیت حاد، ممکن است بدون درمان خاص و به صورت خود به خود خوب شود، ولی افراد با بروز علائم سینوزیت، چه از نوع حاد و چه از نوع مزمن باید برای بررسی و درمان حتما به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنند. تشخیص این بیماری از طریق گرفتن یک شرح حال خوب از بیمار و معاینه است و برای تشخیص قطعی باید حتما سی. تی اسکن (CT Scan) انجام شود. بعد از تشخیص، درمان برای بیمار انجام خواهد شد که به طور معمول، درمان با تجویز دارو صورت می‌گیرد و بیمار باید طبق دستور پزشک و سر وقت، داروی خود را مصرف کند. درمان سینوزیت حاد حداقل دو هفته زمان می‌برد و برای اطمینان از بهبود کامل باید دوباره پس از درمان، سی. تی. اسکن انجام شود. درمان سینوزیت مزمن نیز حدود یک ماه زمان می‌برد و در صورتی که عامل به وجود آورنده بیماری درمان نشده باشد، بعد از مدتی دوباره باز می‌گردد. برخی از افراد با بروز علائم سینوزیت اقدام به مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک می‌کنند که انجام این کار می‌تواند میکروب‌ها را مقاوم کند و اثر دارو از بین برود و درمان صورت نگیرد.

دانشجو

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 28

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

جایگاه پاسپورت ایران از نظر مجمع جهانی اقتصاد

چ ژانویه 17 , 2018
نودیها:۲۰ کشور برتری که در این رتبه‌بندی ذکر شده‌اند و می‌توانند بدون ویزا از کشورهای دیگر بازدید کنند، عبارتند از: آلمان با ۱۷۷ کشور، سنگاپور با ۱۷۶ کشور، دانمارک، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، نروژ، سوئد و بریتانیا با ۱۷۵ کشور، اتریش، بلژیک، لوکزامبورگ، هلند، اسپانیا و سوئیس با ۱۷۴ کشور، […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...