در باره نابغه جراحی جهان الزهراوی چرا در مدارس و دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی ما و جهان در باره این جراح بزرگ مسلمان درسی داده نمی شود؟

اشتراک گذاری :

الزهراوی بزرگترین جراح جهان و اسلام.

نودیها:زهراوی در شمار مشهورترین اطبای عرب است، اما وی نه در میان معاصرانش در اندلس و نه در سده‌های بعد در میان اعراب، بلکه تنها پس از آنکه ژراردو کرمونایی کتاب او را (التصریف) در سده ۱۲ م به لاتین ترجمه و چاپ کرد، در مغرب زمین به عنوان جراح آوازه یافت.
گفته می‌شود که زهراوی پس از رازی و ابن سینا سومین نابغه علم طب است.
به گفته نصر «ابوالقاسم الزهراوی… بزرگ‌ ترین چهره اسلامی در جراحی بود.
زهراوی برای درمان بسیاری از بیماری‌ هایی که به عمل جراحی نیاز داشت راه‌های جدیدی ابداع نمود.
از جمله دمل‌ های کبد که از مواردی بود که بسیاری از پزشکان زمان خود را دچار حیرت کرد. او همیشه به شکافتن دمل‌ های کبد و داغ کردن آن در همان لحظه روی می‌آورد.
زهراوی به جراحی کشکک زانو، بیرون آوردن سنگ مثانه، برش نای، بازکردن دهانه رحم، عملیات قطع عضو و خارج کردن پولیپ بینی اقدام نمود.
او به فن کالبد شکافی متکی بود و آن را یکی از شاخه‌های ضروری پزشکی می‌دانست.
او حتی به جراحی ترمیمی (پلاستیک) نیز اقدام کرد. او نخستین کسی بود که برای جلوگیری از خونریزی اقدام به بستن سرخرگ‌ها کرد. زهراوی نزد تاریخ نویسان پزشکی اولین کسی است که بیماری هموفیلی را شناخت و راه درمان مبتلایان به آن را ارائه کرد.
او همچنین طریقه بخیه زدن زخم‌ها را به صورت داخلی به طوری که چیزی از آن دیده نشود و بخیه هشت تایی را در جراحی شکم به شاگردان خود آموخت. او در جراحی از نخی که از روده گربه بدست آورد استفاده نمود که امروزه به نام cat gut معروف است و استفاده زیادی در اعمال جراحی دارد.
او کسی بود که از ابریشم به صورت نخ جهت بستن در عمل جراحی استفاده کرد و امروزه این نخ به نام Silk معروف است.
زهراوی برای تمام عملیات جراحی در نیم‌ تنه پائین انسان توصیه کرده است که پیش از هر کاری لگن خاصره و پاها را بالا نگه داشته شود و این طریقه‌ای است که غرب مستقیماً آن را از این جراح عرب اقتباس کرده و این طریقه به نام جراح آلمانی فدریک ترندلنبرگ معروف شده است و خود آنها معترفند که ما طریقه بازگذاشتن شکافی در نوار گچ‌گیری در شکستگی‌های باز را نیز از زهراوی فرا گرفته‌ایم. زهراوی به جراحان چشم‌ پزشکان، دندان‌پزشکان اروپائی از نظر ابزار و آلات لازم برای انجام عملیات با شکل‌های جدیدی که آنها را توصیف نموده کمک کرده است.

وی مخترع ابزار جراحی و بزرگ‌ترین جراح زمان خود بود

کانال تلگرامی پرفسور کرمی

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سالادهایی مقوی برای خنک ماندن در گرمای طاقت فرسای تابستان+دستورالعمل

ش جولای 29 , 2017
نودیها:در روز‌های گرم تابستانی اکثر افراد تمایل چندانی به خوردن غذا‌های بسیار داغ ندارند، زیرا باعث افزایش احساس گرما در آن‌ها می‌شود، به همین دلیل می‌توانید با انتخاب خوراکی‌هایی مخصوص فصل تابستان وعده‌های غذایی سالمی تهیه کنید که باعث افزایش انر‍ژی و در عین حال احساس خنکی می‌شود. خوراک رنگین […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...