درمان کم مویی

اشتراک گذاری :

نودیها:مو درآوردن افراد کوسه

به عنوان درمان باید مقداری فندق را با پوست در تنور یا به طریق دیگری بسوزانید بعد پوست و مغز سوخته شده را بسیار نرم بسایید، بعد با پیه آب کرده‌ی گراز مخلوط کرده و هر شب بر موضع بی مو بمالید و ماساژ دهید و بخوابید.
• دنبلان را بسیار نرم بکوبید و مدت زیادی، هر روز بر موضع بمالید. یک تا دو ساعت بعد آن را بشویید.

رویاندن مو در ابرو

برای اینکه در ابرو مو روییده شود یا تعداد موها فزونی یابد، ۲ عدد گردوی کامل با پوست سبز و سخت آن و ۱۰ عدد هسته‌ی خرما را کاملاً بسوزانید. سوزانده‌ی آن‌ها را بسیار نرم بسایید سپس با روغن زرده‌ی تخم مرغ مخلوط کرده و هر شب بمالید.
• بادام تلخ و فندق را خوب بسوزانید و سوخته‌ی آن را نرم بسایید و با روغن زیتون مخلوط کرده و هر شب بمالید.
• فندق را خوب بسوزانید و سوخته‌ی آن را نرم ساییده شب‌ها بمالید.
• بوره‌ی ارمنی و نشادر را بسوزانید و بعد سوخته‌ی آن‌ها را با کمی سرکه‌ی کهنه مخلوط، شب‌ها بمالید.

پرپشت کردن ریش و سبیل

به عنوان درمان دنبلان را بسیار نرم بکوبید و مدت زیادی هر روز بر پوست صورت بمالید و ماساژ دهید و پس از یک تا دو ساعت صورت را بشویید.
• کمی کندش ساییده شده را با روغن و زرده‌ی تخم مرغ مخلوط کرده و شب‌ها بر پوست مالش دهید و بخوابید.
• اگر پوست صورت چرب است فشرده‌ی رزماری را هر شب به صورت بمالید.

تقویت پوست سر

به منظور تقویت پوست سر هر بار ۳۰ گرم کلپوره را در یک لیتر آب بجوشانید و با آب صاف کرده‌ی آن سر را بشویید و کمی صبر کنید تا روی سر بماند بعد دوش بگیرید. علت چربی سر مصرف زیاد چربی‌جات در غذاهای مختلف است که چربی خون افزایش یافته و یکی از عوارضی که توسط چربی خون ایجاد می‌شود همین چربی پوست سر است. در صورتی که پوست سر شما چرب است قبل از هر حمام آب لیموترش یا سرکه بر سر بمالید و مدتی صبر کنید بعد به حمام بروید.

چربی پوست سر

غدد ترشح کننده‌ی چربی در پوست از لایه‌ی خارجی فولیکول‌های مو (۱) منشاء می‌گیرند. غدد ترشح کننده‌ی چربی قبل از بلوغ بدون فعالیت هستند در موقع بلوغ و بعد از آن فعال می‌شوند و ترشحات روغنی خود را که سبوم (۲) نامیده می‌شود به داخل مجرای فولیکول مو می‌ریزند. تعداد این غده‌ها در نواحی صورت، سر، خط وسطی پشت و فاصله‌ی بین عضو تناسلی و مقعد بیشتر از نواحی دیگر است. هر یک از غده‌های بزرگ ترشح کننده‌ی چربی همراه با مو از نوع کرک یا ولوس (۳) تشکیل یک واحد غده‌ی چربی- مویی (۴) را می‌دهند. ترشحات غدد چربی به صورت دوره‌ای انجام می‌گیرد و هورمون استروژن (۵) آن را مهار می‌کند. بنابراین در مردها غدد ترشح کننده‌ی چربی بزرگتر و از نظر عملکرد فعال‌تر از خانم‌ها می‌باشند.
باید دانست که استروژن جزء هورمون‌های جنسی زنانه به حساب می‌آید. اندازه‌ی این غدد و فعالیت های ترشحی آن‌ها تحت تأثیر آندروژن (۶)، یعنی ماده‌ای که ترشحات جنسی مرد را تحریک می‌کند قرار دارد. در نوزادان این نوع غدد به علت تأثیر هورمون‌های مادری، بزرگ هستند ولی در عرض چند ماه بعد از تولد، کوچک، چروکیده و غیرفعال می‌شوند. غدد مزبور، مجدداً قبل از بلوغ بزرگ می‌گردند و در دوران بلوغ که هورمون محرک غدد جنسی از بیضه‌ها یا تخمدان‌ها (۷) ‌ترشح می‌شوند، به اندازه‌ی کامل خود می‌رسند. در این رابطه به نظر می‌رسد که هورمون دی هیدروتستوسترون (۸) بیشترین نقش را داشته باشد. این هورمون تحت تأثیر یک نوع آنزیم به نام ۵-آلفا- ردوکتاز که به وسیله‌ی سلول‌های فولیکول مو ترشح می‌شوند، بر روی هورمون مردانه یا تستوسترون (۹) حاصل می‌شود.
غدد ترشح کننده‌ی چربی تولید یک ماده‌ی روغنی به نام سبوم (۱۰) می‌نماید که فایده‌ی آن را احتمالاً نرم نگهداشتن پوست می‌دانند. اما اهمیت این عمل یا سایر اعمال آن به اثبات نرسیده است. واقعیت این است که پوست اطفال و خردسالان و همچنین پوست کف دست و کف پای بزرگسالان نیز بدون اینکه ترشح سبوم یا ماده‌ای روغنی داشته باشند، نرم و لطیف است.
علت چربی سر مصرف زیاد چربی‌جات در غذاهای مختلف است که چربی خون افزایش یافته و یکی از عوارضی که توسط چربی خون ایجاد می‌شود همین چربی پوست سر است. در صورتی که پوست سر شما چرب است قبل از هر حمام آب لیموترش یا سرکه بر سر بمالید و مدتی صبر کنید بعد به حمام بروید.
گل ختمی، گل ریواس، کتیرا، مورد و بابونه‌ی شیرازی از هرکدام ۱۰۰گرم. پوست لیموترش خشک شده ۵۰۰ گرم همه را مخلوط کرده و بسیار نرم بسایید بعد با یک کیلو سدر مخلوط کنید و هرگاه به حمام می‌روید مقداری از آن را با آب گرم خمیر کنید و پس از ۱۰ دقیقه خمیر را به سر بمالید. ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید تا دارو روی سر بماند بعد دوش بگیرید.
• گل ریواس، مورد، گل بنفشه، شنبلیله‌ی خشک، پوست لیموترش و صدر را به نسبت مساوی مخلوط کرده و بسیار نرم بسایید. در حمام با آب گرم خمیر کنید و سر را بشویید، مدتی صبر کرده سپس دوش بگیرید.
• رب نارنج را قبل از حمام بر سر بمالید و پس از حدود ۲ تا ۳ ساعت به حمام بروید.
• در حمام سر را با آب جوشانده‌ی برگ چغندر بشویید و مدتی صبر کنید بعد دوش بگیرید.
• مورد نرم و نشادر را در آب جوشانده‌ی میوه‌ی کاج مخلوط کنید و در حمام سر را با آن بشویید، بگذارید مدتی روی سر بماند. سپس دوش بگیرید.
• میوه‌ی کاج خرد شده و سبوس برنج، از هرکدام یک کیلو مخلوط کرده و بجوشانید بعد مقداری مورد نرم و نشادر را در آب صاف کرده‌ی آن حل کنید و هر بار به حمام می‌روید سر را با آن بشویید، پس از مدتی صبر کردن دوش بگیرید.

پی‌نوشت‌ها:

۱.Hair Follicle
۲.Sebum
۳.Vellus
۴.Pilosebaceous
۵.Estrogen
۶.Androgen
۷.Gonads
۸.Dihydrotsetosteron
۹.Testosteron
۱۰.Sebum

منبع مقاله :
حاجی شریفی، احمد، (۱۳۹۵)، دائرهالمعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پانزدهم.

راسخون
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 38

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

۱۰۰ مسئول کشور "دو تابعیتی" یا دارای "گرین کارت" هستند

چ ژانویه 17 , 2018
نودیها:حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت تحقیق و تفحص از افراد دو تابعیتی و دارای گرین کارت در حوزه مدیران ارشد کشوری از آماده شدن گزارش این هیئت خبر داد و گفت: این گزارش روز گذشته تقدیم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد.   وی با بیان اینکه به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...