درمان‌های طبیعی برای رفع یبوست

اشتراک گذاری :
نودیها:اگر به یبوست مبتلا شده باشید با درد، نفخ و فشار ناشی از ناتوانی در دفع مدفوع و اجابت مزاج راحت آشنا هستید. اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که یبوست یک خطر جدی برای سلامت انسان محسوب می‌شود.

همه ما در برخی مقاطع از زندگی خود کم تحرکی روده و ابتلا به یبوست را تجربه می‌کنیم. یبوست می‌تواند حالتی مزمن به خود گرفته و مواد زائد برای چند هفته و یا حتی چند ماه در روده جمع شوند.
پزشکان در چین اخیراً روده یک مرد را به دلیل وجود ۲۸ پوند (حدود ۱۳ کیلوگرم) مواد زائد در آن خارج کردند. این بیمار نه تنها با درد شدید مواجه بود، بلکه شکم وی به واسطه تورم همانند زنان باردار در آخرین ماه بارداری شده بود. این مرد به بیماری هیرشپرونگ مبتلا بود که به دلیل عدم وجود اعصاب مسئول کنترل روده موجب عدم حرکت مدفوع و تورم آن می‌شود. در شرایطی که این نوعی شدید از یبوست است، دلایل بسیار دیگری وجود دارند که می‌توانند شما را طی زندگی روزمره در معرض خطر این بیماری قرار دهند. در حقیقت، افراد بسیاری در سراسر جهان از یبوست مزمن رنج می‌برند.
اگر به یبوست مبتلا شده باشید با درد، نفخ و فشار ناشی از ناتوانی در دفع مدفوع و اجابت مزاج راحت آشنا هستید. اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید این است که یبوست یک خطر جدی برای سلامت انسان محسوب می‌شود.
زمانی که مدفوع شکل می‌گیرد موجب کشش روده بزرگ می‌شود و این شرایط در نهایت می‌تواند به بروز پارگی‌هایی در پوست مقعد منجر شود و این پارگی‌ها مستعد عفونت هستند.
زمانی که برای مدتی طولانی قادر به دفع مدفوع خود نیستید، احتمال انسداد مدفوعی افزایش می‌یابد که در آن توده‌ای بزرگ و سخت از مدفوع چنان بد در روده بزرگ یا رکتوم گرفتار می‌شود که توانایی تخلیه آن برای فرد وجود ندارد. این مشکل چنان جدی است که می‌تواند موجب بیماری سخت یا حتی در صورت عدم درمان موجب مرگ بیمار شود.

دلایل شایع یبوست

مشکلات مختلفی می‌توانند در پس ابتلا به یبوست مزمن قرار داشته باشند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
کمبود فعالیت جسمانی: زمانی که به میزان کافی تحرک ندارید، مدفوع نیز به خوبی در روده حرکت نمی‌کند.
نوشیدن آب ناکافی: بدون آب کافی در روده بزرگ، مدفوع سفت شده و عبور آن از این اندام فوق‌العاده دشوار می‌شود.
یک رژیم غذایی با محتوای فیبر کم: بدن انسان برای حرکت روان مدفوع در روده بزرگ به فیبر نیاز دارد.
مشکلات هورمونی: دیابت، سطوح پایین تیروئید و مشکلات سلامت دیگر که بر هورمون‌ها اثرگذار هستند می‌توانند شما را با یبوست و درد مواجه سازند.
ضعف عضلات لگن: اگر عضلات شما ضعیف هستند، ممکن است از نیروی کافی برای به حرکت درآوردن مدفوع در روده بزرگ برخوردار نباشید.
مشکلات عصبی: شرایط عصبی مانند مولتیپل اسکلروزیس، بیماری پارکینسون، سکته مغزی و موارد دیگر می‌توانند سیگنال‌هایی که به اعصاب روده ارسال می‌شوند را مسدود کنند و توانایی دفع مدفوع را کاهش دهند.
داروها: فهرست داروهای که می‌توانند موجب یبوست شوند طولانی است که از آن جمله می‌توان به داروهای ضد درد، ضدافسردگی، فشارخون بالا، ضد آلرژی، مکمل‌های کلسیم و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.
مواردی که به آنها اشاره شد از دلایل شایع ابتلا به یبوست هستند و به نوعی می‌توان آنها را نوک کوه یخ شناور روی آب دانست. حال این پرسش مطرح می‌شود که چگونه می‌توان شرایط را به حالت عادی باز گرداند؟

خطرات مسهل‌ها

افراد بسیاری که از یبوست مزمن رنج می‌برند برای تسکین این شرایط از مسهل‌ها استفاده می‌کنند. اما این محصولات می‌توانند بیشتر از آن که مفید باشند موجب ضرر بیشتر شوند.
در حقیقت، مسهل‌ها می‌توانند موجب شرایط مختلفی از معده درد تا کم آبی شدید بدن، عدم تعادل الکترولیت و مواد معدنی، آسیب اندام داخلی، و حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ شوند.
حتی خود مسهل‌ها می‌توانند موجب یبوست مزمن شوند، اگرچه از آنها برای بهبود این شرایط استفاده می‌شود. زمانی که برای درمان یبوست به مسهل‌ها اتکا می‌کنید، وابستگی شما به آنها افزایش یافته و پس از آن بدن ممکن است دیگر به طور طبیعی قادر به دفع مدفوع نباشد.

مکمل‌هایی برای کمک به دفع مدفوع راحت

بهترین روش برای مقابله با یبوست و بهبود این شرایط پشتیبانی امن و طبیعی از روده بزرگ است. در همین راستا می‌توانید مصرف مکمل‌هایی که در ادامه به آنها اشاره شده است را مدنظر قرار دهید.
آلوئه‌ورای باستانی: این گیاه کاکتوس مانند به تحریک طبیعی اجابت مزاج و نرم کردن مدفوع برای دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند.
اینولین: این پروبیوتیک طبیعی در ریشه کاسنی یافت می‌شود و می‌تواند از افزایش جمعیت باکتری‌های مفید در روده بزرگ حمایت کند. اینولین یک سرکوب‌کننده طبیعی اشتها نیز است که با چربی و دیابت مقابله می‌کند.

دیابت، سطوح پایین تیروئید و مشکلات سلامت دیگر که بر هورمون‌ها اثرگذار هستند می‌توانند شما را با یبوست و درد مواجه سازند

پتاسیم: این ماده معدنی کلیدی به آب‌رسانی به مدفوع و بهبود زمان انتقال راحت و سالم آن در دستگاه گوارش کمک می‌کند.
ارجنگ: این گیاه برای قرن‌ها توسط بومیان آمریکا برای کمک به بهبود انقباض‌های روده و اجابت مزاج عادی و راحت استفاده شده است.
برگ سنا: این گیاه متعادل کننده روده بزرگ به اجابت مزاج سالم و ثبات روده برای حرکات منظم و آرام کمک می‌کند.
نارون لغزان: این گیاه دارویی یک ضدالتهاب طبیعی است که به تنظیم تورم بافت مقعد کمک می‌کند.
پوست گردوی سیاه: این درمان باستانی حاوی جوگلون، تانن ها و ید طبیعی است که به همراه هم به از بین بردن ارگانیزم‌های مضر در دستگاه گوارش کمک کرده و از گوارش و اجابت مزاج سالم پشتیبانی می‌کنند.
شما می‌توانید این مکمل‌ها را به صورت جداگانه مصرف کرده یا مکملی را خریداری کنید که حاوی تمام این مواد باشد.

تبیان
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 283

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

غذاهایی که فکر می‌کنید سالم‌اند اما نیستند

چ آگوست 1 , 2018
نودیها:خیلی راحت می‌توان قربانی شعارهای بازاریابی مثل “رژیمی”، “کم‌چرب” و غیره شد. اما در واقع این‌ها تنها، پوششی برای سالم نشان دادن خوراکی‌های ناسالم است. یک محصول می‌تواند کم‌چرب اما پر از قند و سدیم باشد. بنابراین، اگر تصمیم دارید رژیم غذایی سالم را دنبال کنید، توجه به این نکته […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...