دانلود صوت با حجم ۸۳ مگابایت از لینک مستقیم ۲ ساعت و ۲۶ دقیقه
منبع : جنبش مصاف
چهل و نهمین همایش روایت عهد با موضوع ” عروس زهرا(س)” با حضور مهدی یاوران و در مسجد بقیه الله اعظم برگزار گردید.
استاد رائفی پور در این جلسه به تبارشناسی و بررسی سرگذشت مادر بزرگوار حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعلی فرجه الشریف)؛ بانو نرجس خاتون پرداختند.
ایشان در ابتدای بحث به این نکته اشاره کردند که برای شیعه مسائل اعتقادی و دینی در الویت قرار دارد ولی از حقایق تاریخی نیز برای تأیید روایات مستدل استفاده میگردد.در همین راستا ایشان روایات مشهور مربوط به حضرت نرجس را با تکیه بر کتب و اشخاص مورد تأیید تشیع از نظر استناد و دقت بررسی کردند.
در ادامه برخی از نقلهای مستند و غیر مستند در رابطه با بانو نرجس ذکر میگردد:
– – ایشان کنیز و سیاه پوست بوده اند (مستند نیست)
– – در خانواده امام حسن عسکری و نزد عمه ایشان بزرگ شد.( مستند نیست)
– – حبشی بودن بانو (این نقل طبق برداشت اشتباه جاسم حسین از روایات اشتباه است)
– – همسرامام حسن عسکری زودتر از ایشان فوت شدند.(قابل استناد نیست)
– – ایشان ایرانی هستند.( قابل استناد نیست)
– – رومی بودن نرجس خاتون( سند قوی)
– – ایشان از نسل بنی اسرائیل و شمعون یکی از حواریون حضرت عیسی (ع) هستند (سند قوی)
در یکی از مهمترین بخشهای سخنان استاد رائفی پور و در رابطه با نسب بنی اسرائیلی حضرت نرجس ایشان به مسئله ذوالقرنین (با توجه به ارتباطش با منجی آخرالزمان) اشاره و آیه بیستم از باب ۸ کتاب دانیال نبی را قرائت کردند: « قوچی که تو میبینی صاحب دو شاخ است، پادشاه مادها و پارس ها.»
با توجه به لغت “قرن” در این آیه، ذوالقرنین هم به معنی صاحب دو شاخ هم به معنی دو شاخه( مادها و پارسها یا به عبارتی آریایی ها) تفسیر میگردد که با وجود با تأییدیه قرآن منظور از ذوالقرنین در این آیه کوروش است، ناجی یهودیانی که خداوند هنوز امید به اصلاحشان داشت. ولی با عهد شکنی دوباره یهودیان خداوند انتظار برای ظهور ماشیح بن داوود و صاحب دو شاخه ابراهیمی (که از طرفی بنی اسرائیلی و از طرف دیگر نسب بنی اسماعیلی دارد) را برای آنها مقدر ساخت.
استاد در ادامه روایتی مفصل از ابوالحسین بن محمد بن یحیی شیبانی( کمال الدین ترجمه کمری جلد ۲صفحه ۹۰ ) به نقل از “بشر بن سلیمان” را بیان کردند که از سوی امام هادی(ع) مأمور به خرید کنیزی با شرح دقیق جزئیات و نشانهها از بغداد شد.
نکات قابل توجه در این روایت به شرح ذیل میباشد:
– – با وجود ۷ امام دارای مادر کنیز شیعه اصراری ندارد که مادران امامان(علیهما السلام) الزاما شاهزاده هستند.
– – با توجه به توضیحات علامه مجلسی در صفحه ۲۱۲جلد ۵۸ بحار مسئله خوابهای بانو نرجس بی اشکال است.
– – طبیعی بودن عمرطولانی بشر ابن سلیمان که مفتخر به دیدار دو امام در طول زندگی اش شده بود.
– – در این روایت بشر با تواضع و به دور از فضل تراشی سخن میگوید.
– – فردی که این روایت را از بشر نقل میکند قابل اعتماد است.
– – طرز برخورد حضرت نرجس خاتون متعلق به نجیب زادگان و شاهزادگان است.
– – نام حضرت، مُلَیکِه(به معنی شاهزاده خانم) است.هرچند که به اقتضای زمان اسامی مختلفی ذکر گردیده است.
– – ایشان از عبارات رومی ولی به زبان عربی استفاده میکنند.
در پایان جلسه استاد رائفی پور به بررسی اسناد و اطلاعات تاریخی مربوط به امپراطوری بیزانس با ذکر دقیق سالها ، وقایع (تطابق زلزله تاریخی استانبول، جنگهای بین اعراب و روم شرقی، جنگ عموریه با فرار حضرت نرجس) و شجره نامه بانو نرجس همراه با نمایش تصاویری از نقاشیهای تاریخی مربوط به آن دوران پرداختند