«دانش‌آموزان ایرانی، ترکیه‌ای و ایتالیایی» رکورددار تعطیلات تابستانی

اشتراک گذاری :

نودیها:«تقویم آموزشی» اگر از اولویت‌های یک جامعه نباشد، قطعاً در دسته مهم‌ترین آنها قرار دارد، چرا که آموزش و پرورش بخش اعظم یک کشور را تشکیل می‌دهد و بر همین اساس،‌ شالوده نظام آموزشی هر کشور بر مبنای «تقویم آموزشی» آن کشور پایه‌گذاری و برنامه‌های پیشرفت آن چیده می‌شود.

لزوم توجه به روزهای آموزشی و تعداد روزهای تعطیل از دسته مسائلی است که در تمام کشورهایی که آینده آن برای مسئولانش اهمیت دارد، مورد بحث قرار می‌گیرد و در نهایت با یک منطق درست، تعداد روزهای تعطیل تصویب می‌شود. 

توازن بین روزهای آموزشی و روزهای تعطیلی و همچنین کیفیت آموزش و پرورش از جمله مسائلی است که می‌تواند به تربیت دانش‌آموزان کوشا و خلاق کمک کند. 

با وجود اینکه اکثر کشورهای جهان به تعطیلات تابستانی مدارس پایبند هستند، اما در عین حال نیز معتقدند این دوره از تعطیلات باید هدفمند شود و اگر با برنامه‌ریزی پیش رود، نه تنها مضر نیست، بلکه می‌تواند با آمادگی دوباره دانش‌آموز، به او در تلاش بیشتر در زمینه کسب دانش انگیزه دهد. 

این روند در حالی اتفاق می‌افتد که تعطیلات تابستانی در مدارس اروپا یکسان نیست و هر کشور با صلاحدید مسئولانش، مدت مشخصی را برای تعطیلات دانش‌آموزان تعیین کرده‌اند. 

بر همین اساس، روزهای تعطیلات تابستانی در مدارس اروپا به شرح زیر است: 

ترکیه ۹۸ روز 

ایتالیا ۹۱ روز

روسیه، یونان و پرتغال ۸۴ روز

فنلاند، مجارستان و اسپانیا ۷۷ روز 

سوئد ۷۰ روز

فرانسه، بلژیک و ایرلند ۶۳ روز 

هلند و نروژ ۶۳ روز 

آلمان، دانمارک و انگلیس ۴۲ روز 

البته در این آمار باید به تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان ایرانی به صورت ویژه توجه کنیم؛ دانش‌آموزان متوسطه در خرداد ماه، امتحانات دارند که اگر تمام روزهای خرداد ماه را به عنوان ایام امتحانات در نظر بگیریم، از اول تیر ماه تا پایان شهریور ماه، دانش‌آموزان دوره متوسطه ۹۳ روز تعطیلات تابستانی دارند.

اما وزارت آموزش و پرورش در سال‌ جاری، آخرین روز تحصیلی دانش‌آموزان دوره ابتدایی را ۱۳ خرداد ماه اعلام کرد و با توجه به اینکه دو روز قبل از این روز «پنج‌شنبه و جمعه» بوده و دانش‌آموزان تعطیل هستند، در حقیقت از ۱۱ خرداد ماه، دانش‌آموزان دوره ابتدایی تعطیل بودند که نشان می‌دهد تعطیلات تابستانی دانش‌آموزان دبستانی ایرانی ۱۱۳ روز است.

انگلیس رکورددار روزهای آموزشی

دانش‌آموزان انگلیس، حداقل با ۱۷۰ روز آموزشی جزء دانش‌آموزانی به شمار می‌آیند که بیشترین دوران تحصیلی در یک سال را طی می‌کنند. 

حفظ سلامت آموزشی با تصمیم درست مدیران بالارتبه

طبق داده‌های جدید توسط کمیسیون اروپا، بچه‌های ابتدایی و متوسطه در جنوب اروپا تمایل دارند تابستان طولانی‌تر داشته باشند، اما مسئولان آموزشی با توجه به نیاز آموزشی آنها در این مقطع تحصیلی حاضر به بیشتر کردن روزهای تعطیل نیستند. 

سلامت جسمی و روانی دانش‌آموزان در گروی چگونگی روند تعطیلات

با توجه به اینکه محققان باور دارند تعطیلات تابستانی مدارس به آمادگی دوباره معلم و دانش‌آموز کمک می‌کند و تضمینی برای سلامت روانی آنها می‌شود، اما باید این را نیز در نظر گرفت، آیا تعطیلات برای دانش‌آموز مثبت بوده یا ذهن و روان دانش‌آموز را تخریب کرده و وی آمادگی خود را برای تحصیل از دست داده است. 

کمتر از یک ماه از هشدار کارشناسان اروپایی نسبت به تعطیلی تابستانی مدارس می‌گذرد؛ هشداری که خانواده‌ها را نسبت به واقعیات این روزهای تعطیل آگاه می‌کند. 

شاید هیچ‌کدام از ما به عنوان فردی عادی ندانیم که عدم فعالیت فرزندمان در این تعطیلات چه آسیبی به سلامت جسم و روان او می‌زند و تنها تلنگری از سوی یک آدم آگاه ما را دل‌نگران آینده کودک و نوجوانمان می‌کند. 

با تغییر علائق و سلایق کودکان و نوجوانان، تعطیلات تابستانی اگر برنامه‌ریزی نشود، می‌تواند بیشترین تأثیرات منفی را بر آینده آنها بگذارد. 

تغییر بازی‌های کودکانه

پژوهشگران با باور اینکه بازی‌های کودکان و نوجوانان تغییر کرده است، می‌گویند: «در چند سال اخیر خانواده‌ها و مربیان آموزشی با پدیده‌ای مواجه شدند که کودکان و نوجوانان به جای بیرون رفتن و بازی با دوستانشان، خود را در خانه و پای گوشی هوشمند و تبلت حبس می‌کنند و تمام تعطیلات خود را اینگونه می‌گذرانند»؛ این در حالی است که کوتاه شدن تعطیلات و یا حتی‌المقدور، هدفمند کردن آن توسط نظام آموزشی اینگونه آسیب‌ها را به حداقل می‌رساند. 

 

کاهش تناسب اندام در تعطیلات تابستانی 

از طرفی، نشستن‌های مداوم موجب از بین رفتن تناسب اندام کودکان و نوجوانان می‌شود و چاقی تنها ارمغان این بی‌تحرکی‌هاست. 

افت تحصیلی با اضافه‌شدن وزن

هنگامی که دانش‌آموز با چند کیلو اضافه وزن و روزهایی که همه آنها به پای بازی‌های رایانه‌ای گذشته، به مدرسه باز می‌گردد، یقیناً مثل سابق حوصله درس و مطالعه را ندارد و از هر ترفندی برای فرار از درس خواندن استفاده می‌کند. 

افزایش خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی

موضوع مهم بعدی، بیماری‌های بی‌شماری است که در نتیجه چاقی پدید می‌آیند؛ کارشناسان هشدار می‌دهند که تعطیلات تابستانی در درازمدت میتواند تأثیر سوء بر سلامتی داشته باشد و خطر چاقی، دیابت و بیماری را در کودکان افزایش دهد. 

اضافه‌وزن بیش از ۲۰ درصد کودکان ابتدایی

براساس آمارهای منتشر شده از سوی نظام‌ پزشکی اروپا، بیش از ۲۰ درصد از کودکان ابتدایی دچار اضافه وزن و چاقی هستند و آمار آنها تا پایان تحصیلات دوره راهنمایی به ۳۳ درصد افزایش می‌یابد؛ علاوه بر بی‌تحرکی، تغذیه نامناسب هم عامل مهمی در ایجاد اضافه‌وزن دانش‌آموزان است. 

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 14

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

با محبوبترین شکلک ها در فیس بوک آشنا شوید

س جولای 18 , 2017
نودیها:امروز روز جهانی ایموجی نامگذاری شده است. این تصاویر انیمیشنی به یکی از محبوبترین اشکال ارتباط دیجیتال تبدیل شده اند. در حال حاضر ۲۶۶۶ ایموجی وجود دارد.  ایموجی ها از دهه ۱۹۹۰ ساخته شده اند و اپل نخستین مرتبه در سال ۲۰۱۱ آنها را در کیبورد آیفون به کار برد. […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...