خیال گردی های کودکانه

اشتراک گذاری :

نودیها:شقایق دختر هشت ساله ای است که مادرش دایما از حواس پرتی ها و خیال پردازی های وی شکایت دارد.

 

مادر شقایق معتقد است که او دختری ببسیار باهوش است اما رویایی بودن وی باعث شده که دایما در خانه تنش ایجاد شود چرا که او ساعتها در اتاقش می ماند و بدون اینکه به تکالیفش رسیدگی کند مشغول خیال بافی و صحبت با خود است.

خیال پردازی در هر سنی، ممکن است وجود داشته باشد اما معمولا از خردسالی و سنین قبل از دبستان آغاز می شود و عمدتا داشتن این رفتار تا سن ۸-۱۰ سالگی طبیعی به نظر می رسد. حتی برخی از کودکان در این دوره دارای دوست خیالی هم هستند که این مساله هم غیر عادی نیست. تنها زمانی باید نگران خیال پردازی و یا دوستان خیالی کودک شد که عملکرد طبیعی او اعم ازعملکرد تحصیلی وی مختل شود و ضمنا کودک نتواند بین خیال و واقعیت تمایز قایل شود مثلا در موقعیتهای نامناسب شروع به خیال پردازی و بازی بادوست خیالی اش کند و حتی دوستش را واقعی بپندارد.

با توضیحاتی که ارایه شد و اینکه او هنوز از دامنه سنی مذکور فراتر نرفته است پس وجود رویاپردازی در شقایق طبیعی به نظر می رسد و ما تصور میکنیم چیزی که به شدت مادر شقایق را نگران کرده است حواس پرتی زیاد او برای کارهای روزمره و گاه تکالیف مدرسه اش است. 

ارایه راهکار به والدین 

عمدتا به نظر رسید که چند مساله در مورد شقایق نیازمند رسیدگی جدی است:

اگر کودک زیاد جنب و جوش می کند و انرژی زیادی دارد، اول به او فرصت بازی بدهید تا آرام شود و مقداری از انرژی اش با بالا و پایین پریدن و قایم باشک بسوزد، بعد از او بخواهید کارش را انجام بدهد و پیش از پایان یافتن مقداری از تکالیف که مشخص کرده اید از جایش بلند نشود.

– خستگی و برنامه نامنظم خواب 

– محیط خشک و رسمی خانواده

– وقت گذاشتن کم والدین 

– تغذیه نامناسب 

برای کاهش خستگی  شقایق لازم بود که برنامه خواب وی بسیار منظم شود. مادر شقایق متعهد شد که ساعت نه شب او را به رختخواب ببرد تا او حداقل هشت ساعت در شبانه روز خواب کافی داشته باشد ضمن اینکه اگر ملاحظه می کند که کلاس زبان برای او  بسیار خسته کننده است، رفتن به این کلاس را متوقف کند.

ضمنا مقرر شد که والدین شقایق مسایل کاری  و تماس های تلفنی و .. را تا حد زیادی محدود کنند و وقت بیشتری را صرف صحبت و رسیدگی به امورات وی کنند به نظر تنهایی او باعث شده بود که تا این حد با وسایل و عروسک هایش صحبت کند چون همزبان دیگری در خانه نداشت. 

ضمن اینکه پدر شقایق موظف شد که حداقل هفته ای یکبار شقایق را به پارک یا یک گردش یک ساعته ببرد همچنین حتما هر شب نیم ساعت برای کتاب خواندن برای او وقت بگذارد و در مورد اتفاقات روز با او صحبت کند. 

و مساله آخر تغذیه بسیار نامناسب شقایق بود. مادر شقایق نیز موظف شد تا برای تامین تغذیه وی قدری با سلیقه تر و با حوصله عمل کند و انواع کیک ها و شیرینی های خانگی را برای تغذیه شقایق مهیا کند. از طرف دیگر، میوه های خرد شده به اشکال زیبا همچنین میوه های خشک مانند سیب و آلو و زرد آلو هم برای او می تواند مفید باشد. 

گنجاندن ریز مغزهایی مثل پسته و بادام، مویز وگردو و .. نیز در برنامه هر روزه شقایق باید گنجانده شود. 

نقش بازی ها را از قلم نیندازید

در اغلب موارد بازی ها برای کودکان فقط جنبه سرگرمی نداشته و عمدتا یک راه مناسب درمانی هستند. اگر کودک زیاد جنب و جوش می کند و انرژی زیادی دارد، اول به او فرصت بازی بدهید تا آرام شود و مقداری از انرژی اش با بالا و پایین پریدن و قایم باشک بسوزد، بعد از او بخواهید کارش را انجام بدهد و پیش از پایان یافتن مقداری از تکالیف که مشخص کرده اید از جایش بلند نشود.

این بازی ها نیز در افزایش تمرکز کودک کمک می کند:

پازل ها 

پازل ها یکی از بهترین ابزارهای افزایش تمرکز در کودکان هستند. در پازل های تصویری، که برای پیدا کردن هر تکه مناسب باید توجه و تمرکز زیادی به خرج داد، تمرکز و توجه کودک افزایش می یابد.

بازی با مکعبها

با مکعب های رنگی شکل های ساده ای به عنوان الگو بسازید و از فرزندتان بخواهید پس از مشاهده مانند الگوی شما

 بسازد. پس از چند بار موفقیت، در مراحل بعدی، پس از ساختن الگوی مورد نظر، از کودک بخواهید بادقت آن را مشاهده کند، سپس روی آن را بپوشانید و از کودک بخواهید مانند شما آن را بسازد. 

پیدا کردن تصاویر اشتباه

این تصاویر شامل یک نقاشی شلوغ است که دارای اشتباهاتی است و کودک باید این اشتباهات را شناسایی کند. 

مازها

حل کردن مازها نیز نیازمند تمرکز زیادی است. این مازها را یا خودتان طراحی کنید و یا به صورت آماده از کتابفروشی ها تهیه نمایید.

حل جداول سودوکو

حل این جدولها جز برنامه های آموزشی برخی از مدارس است. اما این جدولها در افزایش تمرکز کودکان هم بسیار نقش

 دارد .

معلم چه می تواند بکند؟

–  نحوه‌ نشستن دانش‌آموز در کلاس درس، بر تمرکز وی موثّر است؛ بنابراین مراقب باشید که دانش‌آموز در هنگام ارائه درس

پازل ها یکی از بهترین ابزارهای افزایش تمرکز در کودکان هستند. در پازل های تصویری، که برای پیدا کردن هر تکه مناسب باید توجه و تمرکز زیادی به خرج داد، تمرکز و توجه کودک افزایش می یابد.

 و … سرش را به حالت خوابیده روی میز نگذارد و صاف و درست بنشیند.

–  اگر مطالب به‌صورت شعر و یا ریتمیک باشد، موجب تقویت دقّت دانش‌آموزان می‌شود.

–  به دانش‌آموز کم‌دقّت، مسئولیّت داده و او را در کارهای گروهی شرکت دهید تا بدین وسیله، برخی مطالب را از دوستان خود فرا بگیرد.

–  اگر مطالبی که تدریس می‌شوند، همراه با تصویر باشند، بر میزان یادگیری دانش‌آموزان تأثیر بیشتری خواهند داشت.

–  معلّم با طرح سؤال‌های مختلف، بر قدرت تفکّر و افزایش دقّت دانش‌آموزان، نقش بسزایی خواهد داشت. 

–  از دانش‌آموزان بخواهید در هنگام خواندن مطالب، زیر آن خط بکشند و یا انگشت خود را زیر کلمات بگذارند و شمرده شمرده بخوانند.

تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 5]

Related Images:

Visits: 47

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

این ۵ قسمت را ماساژ دهید

ی مه 7 , 2017
نودیها:فواید ماساژ بر کسی پوشیده نیست. اما بسیاری از افراد، ماساژ را مختص کمر و شانه ها می دانند. لازم به ذکر است که ماساژ، عملی پرفایده است و باید برای دیگر نقاط بدن از جمله سر، صورت و غیره نیز انجام شود. در این صورت می توانید اطمینان داشته […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...