خوشبختی در زندگی مشترک

اشتراک گذاری :

خانواده

یک کارشناس مسایل دینی ایجاد آرامش در وجود انسان را یکی از کارکردهای مهم خواندن نماز دانست و گفت: پول شاید آسایش را برای انسان به دنبال داشته باشد اما به یقیین آرامش نمی‌آورد بلکه معنویت و عمل به احکام و دستورات الهی است که آرامش را برای انسان رقم می‌زند.

حجت‌الاسلام حسین دهنوی کارشناس مسائل خانواده با اشاره به خصوصیت‌های دختران و پسران، به مقایسه اولویت‌ها و تفاوت‌های آنان پرداخت و در ادامه طرح تقویت مبانی اعتقادی حجاب را نیز مایه آرامش دانست و با تاکید بر این‌که «رعایت حجاب نیز هم برای مردان و هم زنان است»، تصریح کرد: البته محدوده و خطوط قرمز حفظ حجاب بین زنان و مردان متفاوت است به گونه‌ای که خانم‌ها باید تمام بدن آن‌ها به جز صورت و دستان به شرط هیچ‌گونه زینت و آرایش، پوشیده باشد اما برای مردان متفاوت‌تر است.

وی با طرح این سوال که چرا حجاب به این شکل برای آقایان وجود ندارد؟ اظهارکرد: زیرا خانم‌ها به خاطر جذابیت، لطافت روح و جسم و زیبایی‌های که خدای متعال در وجود آن‌ها قرار داده، بیشتر در معرض تهدید هوس‌بازان، عیاشان و ناپاکان قرار دارند بر همین اساس خدای متعال حجاب را برای مصنویت و امنیت آن‌ها قرار داده است.

وی با تشبیه کردن زنان به گوهر و طلا و آقایان به تیرآهن، این سوال را مطرح کرد که دزدان کدام یک از این اشیاء را سرقت می‌کنند؟ تصریح کرد: به طور قطع هیچ دزد عاقلی وقت خودش را برای سرقت تیرآهن پر هزینه و پرخطر که دزدیدن آن سخت و پر سروصداست، تلف نمی‌کند بلکه به سراغ طلا و جواهر ارزشمند، گران قیمت که سرقتش بدون دردسر کمتر و سرو صدا است، خواهد رفت.

این کارشناس مسائل دینی و خانواده جایگاه دختران در جامعه را همانند جایگاه قلب و مغز در جسم دانست و گفت: اگر قلب و مغز آسیب ببیند به طور قطع انسان جان خود را از دست خواهد داد؛ بنابراین اگر دختران جامعه ما نیز فدای هوس بازی عیشان و هوس بازان بشوند به یقیین جامعه از بین خواهد رفت.

وی خطاب به دختران جوان گفت: بدانید که شهوت پرستان، عیاشان، هوس بازان و چشم ناپاکان جامعه در کمین نشسته‌اند که دختران را سرقت و طعمه هواهای نفسانی خود کنند؛ بنابراین بسیار مراقب باشید.

وی رعایت نکردن حجاب و خودنمایی کردن در خیابان‌ها با انواع و اقسام آرایش‌ها به بهانه جذب خواستگار را یکی از نگرش‎ها و القائات غلط و منفی در بین دختران مجرد به ویژه قشر متدین دانست و گفت: یکی از مشکلات مملکت ما آن است که کسی و یا نهاد مشخصی وجود ندارد که دختران محجب، متدین و باوقار را با پسران لایق و شایسته آشنا و ارتباط بدهد.

دهنوی در ادامه به احکام و شروط دین مبین اسلام برای استفاده از موسیقی اشاره کرد و گفت: موسیقی اگر مطرب و با آهنگ تند همراه نباشد و انسان را به هیجان کاذب نکشد و از طرفی دیگر محتوای لهوی و تحریک کننده نداشته باشد، حلال است.

وی در ادامه به آفت‌های روابط نزدیک و حتی تنهایی دختر و پسر و دلایل حرام شمرده شدن آن از منظر دین اسلام اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‎ترین آفت‌های ارتباط دختر و پسر نامحرم با هم آن است که گوهر عفت دختران به خاطر این ارتباط از بین می‎رود.

وی با اشاره به توجیه‌های غیرمنطقی و شرعی برخی دختران که می‌گویند مراقب نوع ارتباط خودمان با جنس مخالف هستیم اظهارکرد: زمانی که دو جنس مخالف در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند هورمون‌هایی در درون بدن آن‌ها ترشح می‌شود که به طور غیر ارادی آن‌ها را از خود بی‌خود می‌کند و در حالت خواب و بیدار و گیجی و منگی قرار می‌دهد و به یقیین آن کسی که در این میان خسارتی بزرگ و جبران ناپذیر متحمل می‌شود، دختر است که گوهر عفت خود را از دست داده است.

دهنوی به روابط خیابانی دختران و پسران که به قصد ازدواج ایجاد می‌شود اشاره و خطاب به دختران گفت: تجربه نشان داده که رابطه‌های خیابانی به ازدواج ختم نخواهد شد؛ زیرا موانعی همچون خانواده بر سر راه ایجاد خواهد شد؛ حال اگر این روابط خیابانی هم به ازدواج منجر شود باز دوامی نخواهد داشت؛ چراکه با یک دیر آمدن شوهر و یا همسر به منزل سوء ظن و بدگمانی ایجاد خواهد کرد و در نهایت به طلاق ختم خواهد شد.

وی گفت: ۸۰ درصد دخترها با هدف ازدواج با آقایان ارتباط برقرار می‌کنند در حالی که بر خلاف آن ۸۰ درصد آقایان به قصد لذت و سوءاستفاده با دختران در خیابان اقدام به برقراری ارتباط می‌کنند.

وی با یادآوری این‌که «نیاز غریزی برای مردان در اولویت و نیاز عاطفی برای دختران مهم‌تر است»، تصریح کرد: بیشتر دختران عشق‌ورز و بیشتر پسران عشق‌باز هستند برای همین است که دختران به آسانی فریب عشق‌ورزی‌های کاذب پسران را می‌خورند و به دام هوس‌رانی آن‌ها می‌افتند.

این کارشناس مسایل خانواده خطاب به آقایان متأهل نیز گفت: از آن جا که نیازهای غریزی مردان از طریق چشم ارضاء می‌شود مراقب باشید به زنان نامحرم به قصد لذت نگاه نکنید؛ چراکه این نگاه شما را از همسرتان دور خواهد کرد و وقتی به خانه رفتید نسبت به او بی‌تفاوت خواهید شد و عاطفه خرج او نخواهید کرد و در نهایت کانون گرم خانواده سرد خواهد شد.

وی به باید و نبایدهای که می‌طلبد در زندگی خانوادگی برای رسیدن به خوشبختی به آن توجه کرد نیز اشاره کرد و با تشریح چگونگی رعایت اخلاق اسلامی در خانواده و نقش آن در تحکیم این نهاد مقدس افزود: صداقت، وفاداری، فداکاری و احترام محور اخلاق در خانواده است.

وی با تاکید بر «لزوم نقش‌پذیری از الگوهای اسلامی در زمینه زندگی خانوادگی»، گفت: حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) بعد از گذشت قرن‌ها همچنان از نمونه‌های یک زندگی عاشقانه و متعالی هستند که با الگو قرار دادن این دو بزرگوار می­توان زندگی شاد و پر برکتی را رقم زد.

دهنوی عاطفه را کلید گشاینده قفل‎ها دانست و به وجود جملات درخشانی که اثر شگفت‌انگیزی بر ایجاد عشق و علاقه بین همسران دارند اشاره و تصریح کرد: شنیدن جمله «دوستت دارم» برای بانوان و «به تو افتخار می‌کنم» برای مردان اثر ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که حضرت محمد(ص) نیز در این زمینه فرموده‎اند« جمله دوستت دارم مرد به زنش اثرش مثل نقشی است که بر سنگ حک شده و فراموش نمی‌شود و تا ابد از دلش بیرون نمی‌رود».

وی همچنین به اثرات لقمه حرام اشاره کرد و گفت: لقمه حرام نابودی زندگی خانوادگی را به دنبال دارد.

وی توقع زیاد داشتن از همسر را نیز از دیگر عوامل نابودی زندگی خانوادگی برشمرد و افزود: بانوان باید توجه داشته باشند که با سرزنش و غر زدن سبب دلسردی همسران‌شان از خانه و خانواده نشوند؛ چراکه گاهی رفتارها باعث تداعی معانی می‌شود و مرد با ورود به خانه در صورت وجود چنین شرایطی مسائل و مشکلات زندگی برایش تازه می‌شود.

دهنوی همچنین خاطرنشان کرد: دروغ گفتن حرام است اما راست گفتن واجب نیست؛ بنابراین همسران نباید حرف‌هایی را که موجب بدگمانی و زمینه بحث و دعوا می‌شوند را به یکدیگر منتقل کنند.

وی تاکید کرد: مردان باید مردشناسی خود را تقویت کنند و بدانند زنان حس تعلق نسبت به مردان دارند و مردان نباید رفتارهایی از خود نشان دهند که همسرشان حس کند این تملک در خطر است، از سوی دیگر زنان نیز باید برای همسرانشان اقتدار قائل شوند زیرا که این مهم‌ترین نیاز مردان است.

وی با بیان این‌که «مردان و زنان نباید قیاس به نفس کنند»، تصریح کرد: زنان و مردان تفاوت‌های اساسی دارند و نباید خود را با همسرشان مقایسه کنند. همسران به یکدیگر احترام بگذارند و حتی طرف مقابل را با احترام صدا بزنند.

 

ایسنا

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 10

محمد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

هشت سنت غلط ازدواج از نگاه رهبر انقلاب

چ سپتامبر 16 , 2015
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی‌ها و مناسبت‌های مختلف به آسیب‌شناسی مشکلات فراروی جوانان برای ازدواج پرداخته‌اند. ایشان معتقدند موانع «فرهنگی»، بخش قابل توجهی از این مشکل اجتماعی را به خود اختصاص داده است و جوانان، خانواده‌ها و مسئولان مربوط باید در جهت رفع این موانع تلاش کنند. ایشان در آخرین […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...