خاطرات خواندنی ۴ گردشگر خارجی از سفر به ایران

اشتراک گذاری :

نودیها: مریوان عناوین بسیاری را در کارنامه خود دارد، پایتخت تئاتر خیابانی، شهر جهانی کلاش، دارالایمان، شهر زریبار و هزاران عنوانی که در سایه مهربانی و خونگرمی مردم خود به دست آورده است.

این شهر در روزهای آتش و خون، شاهد مجاهدت‌های خاموش کرد و ترک و لر و … ایرانی بود تا یک وجب از خاک پاکش زیر چکمه دشمن نرود و همین غیرت، باعث شد تا این نقطه مرزی روز به روز بالنده‌تر شود.

مریوان دیروز میزبان جشنواره‌ای متفاوت بود، جشنواره بین‌المللی ماهیگیری این جشنواره را اگرچه لطف باران کمی به هم ریخت، اما همدلی مردم و مدیریت مسؤولان نگذاشت از صفای این جشنواره که رویدادی فرهنگی، هنری و ورزشی بود، کاسته شود.

پیش از باران عده‌ای به زریبار آمدند که لباس محلی کردها را به تن داشتند اما نژاد و زبانشان کردی نبود و حتی به ایرانی هم نمی‌خوردند رنگ و روی بورشان ‌داد می‌زد که خارجی هستند.

براساس اطلاعاتی که فرماندار مریوان در آغاز مراسم اعلام کرده بود، نمایندگان ۹ کشور خارجی در جشنواره شرکت داشتند و راحت می‌شد حدس زد اینها همان گردشگران خارجی هستند که آمده‌اند ماهی صید کنند.

سه مرد و چند زن که وقتی از آنان خواستم مصاحبه‌ای کوتاه با چند نفرشان داشته باشم، همه داوطلب شدند.

«آنا» خانمی فرانسوی است که لباس کردی آبی به تن دارد و می‌گوید لباسش را خیلی دوست دارد.

اولین باری است که به ایران آمده و از نگاهش می‌شود دید که همه چیز برایش تازگی دارد.

«جسیکا» و «تم» اهل نیوزیلند هستند، «بنجامین» از آرژانتین و «جولیا» هم از استرالیا به مریوان آمده‌اند.

دورم که حلقه می‌زنند در سؤال اول از آنان می‌پرسم ایران چطور بود که جواب گرفتم، ایران و کردستان بسیار زیباست، مریوان و کردستان مردم خونگرم و مهربانی دارد که در کنار طبعیت زیبایش بر زیبایی آن افزوده می‌شود.

آقای «تم» می‌گوید: طبیعت مریوان شبیه نیوزیلند است و برای همین احساس غریبی نمی‌کنم.

آنها جشنواره ماهیگیری را سرگرم‌کننده عنوان کردند و وقتی از آنان می‌پرسم که پس از برگشت به کشورشان، ایران را برای دوستان و خانواده خود چگونه توصیف می‌کنند، گفتند: باید بیایند و ببینند، این مردم را باید دید.

پایان مراسم امروز با اهدای کلاش به میهمانان خارجی همراه بود و این پای‌افزار جهانی‌، سؤال دیگر من را از گردشگران به همراه داشت و آن نظرشان درباره کلاش بود.

«تم» این هدیه را سخاوتمندانه دانست و گفت: از این کفش خیلی خوشم می‌آید و به نظر می‌رسد که کیفیت خوبی داشته باشد.

می‌رسیم به تصمیمشان درباره سفر به ایران؛ «جسیکا» جواب داد: ما در اخبار می‌شنیدیم که ایران کشوری ناامن است اما مسافرانی که از کشورمان به ایران می‌آمدند، آن اخبار را رد می‌کردند و برایمان از ایران حرف‌های زیادی می‌گفتند، برای همین این اخبار را جدی نگرفتیم و به ایران آمدیم.

«جولیا» در تکمیل سخنان «جسیکا» می‌گوید: فکر می‌کردم ایران خوب باشد اما حقیقت این است که ایرانی خیلی خوب است.

«آنا» می‌گوید: با مطالعه و بررسی به ایران آمده و حالا از این تصمیم خود راضی است.

«تم» هم می‌گوید: احساس امنیتی را که در ایران و کردستان داشتم، حتی در برخی شهرهای نیوزیلند، وطنم ندارم.

وی با خنده ادامه می‌دهد: تنها خطری که در مریوان داشتیم گرفتن سلفی‌های زیاد مردم با ما بود و باز هم می‌خندد، جواب می‌دهم آن هم ناشی از مهمان‌نوازی ماست و بلافاصله جواب می‌شنوم البته.

رویکرد این جشنواره اگرچه فرهنگی، هنری و گردشی بود اما تأثیر سیاسی آن بر دیدگاه گردشگران خارجی را نباید نادیده گرفت، تأثیری که به رونق گردشگری کمک می‌کند.

فارس

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 1]

Related Images:

Visits: 30

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

شیوع پدیده نوظهور معاینه پزشکی در پیام رسان‌ها!

ش مه 12 , 2018
نودیها:مهم نیست که بیماران بد حال‌اند، خون بالا می‌آورند یا خود را از شدت درد به در و دیوار می‌کوبانند. مهم این است که برخی پزشکان استراحتشان زمان مشخصی ندارد. هرگاه بخواهند یا در حال استراحت هستند یا در حال رسیدگی به امور شخصی‌شان. اصلا برایشان فرقی ندارد چه بر […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...