جواب استاد قرائتی:چرا باید ازدواج کنیم؟

اشتراک گذاری :

نودیها:حجت‌الاسلام محسن قرائتی دلایل ازدواج را در کتاب “دل به دل راه دارد” یکی یکی برشمرده که مشروح آنها در زیر ارائه می‌گردد:

ازدواج امری فطری و طبیعی

شاید از خود بپرسیم که چرا باید ازدواج کنیم و زیر بار مسئولیت‌های سنگین برویم اما باید بدانیم که بیش از همه ازدواج یک امر فطری و طبیعی است و رمز بقا و تداوم هستی زوجیت است. زوجیت به معنای دو تا بودن است که همیشه به جنس نر و ماده اختصاص ندارد بلکه به معنای جفت بودن است مانند شب و روز. بنابراین زوجیت در همه موضوعات عالم اعم از جاندار و بی‌جان وجود دارد و اساس و پایه نظام آفرینش است.

انسان هم از این قاعده مستثنی نیست و بدن او به گونه‌ای ایجاد شده که دارای دو جنس نر و ماده است تا بتواند نسل خود را حفظ کند و در کنار جنس مخالف تکمیل شود و بسیاری از کمالات و ویژگی‌ها را کسب کند.

حتی اگر دین به ازدواج سفارش نکرده بود باز طبیعت بشر به گونه‌ای است که اقتضای ازدواج را دارد. تاریخ بشر نشان می‌دهد که ازدواج همیشه وجود داشته و هیچ‌گاه کسی را به سبب اصل ازدواج سرزنش و توبیخ نکردند این دلیل بر فطری و طبیعی بودن مسئله ازدواج است.

همسر حکم لباس را دارد

اگر کسی بگوید من تشنه هستم و آب می‌خواهم باید او را سرزنش، تنبیه و توبیخ کرد؟ همان گونه که آب و لباس نیاز طبیعی است ازدواج هم نیاز طبیعی است. قرآن می‌گوید “هن لباس لکم” یعنی همسر مانند لباس است و لباس سومین نیاز بشر است.

اگر لباس مایه زینت و آرامش است. همسر خوب هم نیاز انسان به آرامش را فراوان می‌کند همان طور که لباس عیوب انسان را می‌پوشاند انسان هم در طول زندگی به کسی نیاز دارد تا عیوب و نارسایی‌های او را بپوشاند لباس انسان را از خطر سرما و گرما حفظ می‌کند. وجود همسر هم کانون خانواده را از آسیب‌ها حفظ و آن را گرم می‌کند بنابراین بعد از نیاز به اکسیژن و خوراک سومین نیاز، نیاز به همسر است.

لباس حریم انسان است و دوری از لباس مایه رسوایی است، دوری از ازدواج و همسر هم سبب انحراف و رسوایی انسان می‌شود.

ازدواج مانع نفوذ شیطان

ازدواج در اسلام تا زمانی که شخص بر اثر فشار غریزه جنسی به گناه کشیده نشده است، واجب نیست، اما چنان اهمیتی دارد که شخص با ازدواج نیمی از دین خود را به دست می‌آورد. بر جوانانی که بر ار ازدواج نکردن به سمت گناه کشیده می‌شوند ازدواج واجب است.

ازدواج فرد را تا حد زیادی از انحرافات جنسی و اخلاقی حفظ می‌کند. پدران و مادران نباید خودشان را بی‌خیالی بزنند و اگر مشاهده کردند فرزندشان به سمت گناه می‌رود باید برای آنها همسر برگزینند راه نفوذ شیطان غفلت و شهوت است.

غفلت تا آنجا اهمیت دارد که خدا غافلان را از چارپایان منحرف‌تر دانسته است و دوای آن را نماز می‌داند، راه دیگر نفوذ شیطان شهوت است شهوت تاریخ زمان و مکان نمی‌شناسد قدرت شهوت به اندازه‌ای است که همسر پادشاه را نیز اسیر برده‌ای چون یوسف می‌کند شهوت همان است که یوسف نبی از ترس گناه به خدا پناهنده می‌شود لذا خودتان حدیث مفصل بخوانید از این مجمل.

فشار شهوت انفجاری در پی دارد که نباید آن را ساده پنداشت، نماز شب حسابش جدا است، شهوت هم حسابش جداست. اگر فرزند انسان محجبه، با اخلاق یا اهل مسجد و نماز شب است به این معنا نیست که شهوت ندارد حتی در خانه پیامبری چون شعیب وقتی موسی می‌خواهد برای کار استخدام شود اول ازدواجش رقم می‌خورد بعد اجازه می‌دهد وارد خانه‌اش شود لذا اسلام با هدف حفظ جوانان از نفوذ شیطان بر ازدواج به موقع و ساده گرفتن آن بسیار تاکید داشته است.

سرای آرامش

دیگر اینکه با ازدواج و تشکیل خانواده عالی‌ترین و اساسی‌ترین نیاز بشر که نیاز به آرامش است تامین خواهد شد. آرامش را می‌توان جزو اهداف و دلایل اصلی حرکت به سمت انتخاب همسر و ازدواج دانست اگر این انتخاب صحیح صورت بگیرد این آرامش تا پایان عمر همراه این زوج خواهد بود و در زندگی هیچ‌گاه احساس نارضایتی و ناآرامی نخواهد کرد.

برای پیرمرد و پیرزن مسئله شهوت مهم نیست ولی دیده می‌شود که این‌ها به یکدیگر نیاز بیشتری دارند چون به انس و آرامش بیشتری نیاز دارند.

دانشجو

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 1 میانگین: 1]

Related Images:

Visits: 134

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

شانس بالای فغانی برای قضاوت دیدار فینال جام جهانی

ش جولای 7 , 2018
نودیها:علیرضا فغانی درباره قضاوت هایش در جام جهانی روسیه، گفت: خدا را شکر سه بازی با قضاوت ما به خوبی تمام شد. ما هم فعلا در این تورنمنت هستیم. هرچند یکسری تیم‌ها و داوران چهارم روسیه را ترک می‌کنند. وی افزود: از آسیا فقط تیم داوری ایران و بحرین یعنی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...