ثبت دانش «کباب» خوشمزه ایرانی

اشتراک گذاری :

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه برخی از باغ‌ها در کشور مانند هشت بهشت اصفهان به پارک تبدیل شدند، به ثبت ملی کباب بناب اشاره کرد و گفت: خود کباب ثبت نشده بلکه دانش پخت کباب است که به ثبت رسیده است.

نودیها:محمدحسن طالبیان در نشست خبری مرکز میراث ناملموس برای ارائه گزارش عملکرد و اعلام برنامه‌های آینده با اشاره به ثبت برخی از پرونده‌های میراث ناملموس در تهران که ثبت آنها موجب برخی از اظهارنظرهای متناقض شده است، به ثبت ملی کباب بناب اشاره کرد و اظهار داشت: خود کباب ثبت نشده بلکه دانش پخت کباب است که به ثبت رسیده است. حتی همکاران ما در سازمان میراث فرهنگی یا اداره‌های کل میراث استان‌ها هم در بیان آن اشتباه می‌کنند و این موجب برخی از اظهارنظرهای متناقض شده است یا در ثبت ملی کرفس رویشگاه آن به ثبت رسیده است.

طالبیان همچنین به پرونده تخت جمشید و پاسارگاد اشاره کرد و گفت: پرونده‌های ثبت جهانی آثاری که سال‌ها پیش به ثبت رسیده، دو صفحه‌ای بودند، محدودیتی برای تکمیل پرونده وجود نداشت، اما رفته رفته این کار سخت‌تر شد و اکنون باید برای ثبت هر پرونده ای پلان مدیریتی ارائه کنیم.

وی به فهرست در حال انتظار میراث ناملموس اشاره کرد و گفت: همه استان‌ها تقریباً سیاهه‌ای از میراث ناملموس قابل ثبت را ارائه کردند. ما فهرست در حال انتظار ثبت جهانی میراث ناملموس را تهیه کردیم، اما نمی‌توان همه آن را روی سایت یونسکو قرار داد. کمیته میراث جهانی ناملموس توصیه می‌کند پرونده‌هایی که به صورت مشترک با کشورهای دیگر تدوین شدند، در اولویت ثبت قرار گیرند.

معاون میراث فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: اگر ایل‌گلی تبریز درست ساماندهی می‌شد، این محوطه را می‌توانستیم به‌عنوان باغ ایرانی ثبت کنیم. برخی از باغ‌ها در کشور به پارک تبدیل شدند مانند هشت بهشت اصفهان که بیشتر شبیه پارک است. با وجود این اگر اثری معرف باغ ایرانی باشد، می‌توان به پرونده اصلی آن ملحق کرد.

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

سوتی عجیب فردوسی پور و خیابانی که با طعنه به علیفر همراه شد!

س اکتبر 18 , 2016
نودیها:عادل فردوسی پور شب گذشته به دلیل عمل جراحی جواد خیابانی که تصاویر آن روز گذشته روی خروجی سایت های ورزشی قرار گرفته بود، وی را روی خط آورد و جویای احوالش شد.   پس از خوش و بش های اولیه، خیابانی درباره جراحی کمرش گفت: «مشکلی در نخاع کمر […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...