اولاً: این حکم الزامی نیست؛ یعنی از واجبات نیست، بلکه مستحب است.
ثانیاً: این استحباب، اختصاص به اسلحه ندارد، بلکه تکیه بر عصا نیز کافی است. (زیرا در روایت در مورد آداب نماز جمعه چنین آمده است: «وَ یَتَوَکَّأُ عَلَى قَوْسٍ أَوْ عَصًا»؛بر قوس(کمان) یا عصایی تکیه میکند. البته احتمال دارد قوس نیز یک نوع عصا باشد. طوسى، محمد بن الحسن، تهذیب الأحکام، تحقیق، خرسان، ج ۳، ص ۲۴۵)
اما در مورد دلیل و فلسفهی این حکم استحبابی چیزی در روایات ذکر نشده است. ممکن است فلسفه آن نشان دادن آمادگی کامل امام جمعه و نمازگزاران برای حضور در تمام صحنههای دفاع از اسلام، بویژه پیکار و جهاد باشد؛ یا نشانهی شوکت و عظمت اسلام باشد؛ چنانکه ممکن است عصا برای حفظ و کمک به خطیبی باشد که باید مدتی در حال ایستاده خطبه میخواند.
جواب: نماز جمعه دو رکعت است که قنوت رکعت اول قبل از رکوع و قنوت رکعت دوم بعد از رکوع می باشد. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۸۷۷)
جواب: یعنی شخص می تواند نماز جمعه بخواند و یا بجای آن نماز ظهر بخواند. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۸۸۷)
جواب: یکی از شرایط اقتدا به امام جماعت و جمعه عدالت او است. بنابراین اگر او را عادل می دانستید و اکنون شک در عدالت او دارید اقتدا جایز است و اگر یقین به عدم عدالت او دارید نمی توانید اقتدا نمائید. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۸۷۳)
جواب: فاصله بین دو نماز جمعه شیعه نباید کمتر ازحد تعیین شده باشد. و وجود نماز جمعه اهل تسنن در بلد مضر به صحّت نماز جمعه شیعیان نیست. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۸۸۶)
جواب: به نظر ایشان نماز جمعه واجب تخییری است یعنی اگر کسی آن را بجای آورد کفایت از نماز ظهر می کند و اگر نخواهد باید نماز ظهر را بخواند. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۹۰۵)
جواب: می تواند به امام جمعه اقتدا نماید و رکعت بعدی نماز را به صورت فرادا بجا آورد. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۹۰۷)
جواب: بلی، صحیح است. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۸۷۴)
جواب: منصب امامت جمعه بدون نصب ولیّ امر مسلمین ثابت نمی شود و امامت جمعه برای مسافر جایز نیست و تا احراز تعمّد ترک واجب، نشود، اقتدا و اکتفا به نماز جمعه مانعی ندارد. (استفتائات امام خمینی (ره)، ج ۱، ص ۲۶۸، س ۴۴۰)
جواب: کفایت می کند. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۸۸۸)
جواب: اگر به نماز جمعه اقتدا کرده و آن را بجا آورده لازم نیست نماز ظهر را بخواند.(توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۸۸۸)
جواب: مانعی ندارد ولی نباید موجب از بین رفتن فایده خطبه شود. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۸۸۸)
جواب: اگر سهوا یا نسیانا باشد مانع ندارد و نماز صحیح است. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۸۷۸)
جواب: نماز جمعه واجب تخییری است و خواندن نماز ظهر در وقت اقامه جمعه اشکال ندارد. (توضیح المسائل ۱۲ مرجع، ج ۱، ص ۸۷۱)
چند استفتاء از آیه الله خامنه ای دام ظله:
جواب: مانعى ندارد.
جواب: مستحب است حمد و سوره نماز ظهر روز جمعه، بلند خوانده شود.
جواب: اشکال ندارد.
جواب: صحیح و مجزى نیست، بلکه باید خطیب و امام هر دو یکى باشند.