توجیهات عجیب برای دفاع از توافق به هر قیمت! ادعای جالب روحانی: بعد از توافق وین، قدرت دفاعی ما تقویت خواهد شد!/ قرار است با پذیرش تحریم موشکی – تسلیحاتی و نابودی قدرت بازدارندگی هسته ای، توان دفاعی کشور را تقویت کنید!؟

اشتراک گذاری :

حسن روحانی روز چهارشنبه  ۳۱ تیر ۱۳۹۳ در جلسه هیأت دولت گفت: « حتی آنهایی که احساس می کنند ما باید نیرومندتر و قدرتمندتر حتی در بخش نظامی و دفاعی باشیم، آنها هم باید فضا را (بعد توافق وین ) بهتر ببینند. در فضایی که امروز بوجود آمد قدرت دفاعی ما هم تقویت بیشتری خواهد شد، شرایط ما در منطقه نیز تقویت خواهد شد.»

این صحبت های در حالی بیان شده است که در قطعنامه اخیر شورای امنیت درباره مذاکرات هسته ای که برجام را پذیرفته است کلیه فعالیت‌های هسته‌ای و نظامی متعارف ایران باید تحت نظارت شورای امنیت سازمان ملل قرار گیرد. شاید برای فعالیت های هسته‌ای مساله‌ای نباشد اما اینکه تعاملات نظامی متعارف با اطلاع شورای امنیت باشد به معنای اطلاع داشتن آمریکا و سایر کشورهای متخاصم بوده و این مساله از نظر امنیتی کار صلاحی نیست. در بند ۵ بیانیه مستقل که در پیوست B آمده است، تاکید می‌کند «تمامی کشورها، مشروط به اینکه شورای امنیت پیشاپیش بر مبنایی مورد به مورد، تصمیم به تصویب بگیرد، باید در این فعالیت‌ها مشارکت داشته و اجازه آن را صادر کنند» به عبارت دیگر تمامی کشورها در تعاملات نظامی متعارف با ایران نیازمند تایید شورای امنیت به صورت مورد به مورد هستند.

همچنین این قطعنامه به مساله موشکی ایران صراحتا پرداخته است که به بند ۳ از بیانیه مستقل ضمیمه برمی گردد. در این بند آمده «از ایران خواسته می‌شود تا هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک طراحی شده با قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای صورت ندهد، از جمله شلیک هرگونه موشک با استفاده از چنین فناوری‌های مربوط به موشک‌های بالستیک، تا زمان هشت سال پس از «روز پذیرش برجام» و یا تا زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارشی ارائه دهد که «جمع‌بندی مبسوط» را تأیید کند، بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتد» این عبارت به معنای سرریز شدن پرونده هسته‌ای به مسایل موشکی است. همچنین این درخواست از ایران مستلزم یک مکانیزم نظارت می‌باشد تا شورای امنیت بتواند از انجام شدن این بند اطمینان حاصل کند. لذا می توان انتظار داشت که یک مکانیزم نظارتی برای آزمایشات موشکی ایران در نظر گرفته شود.

از دیگر موارد مطرح شده در قطعنامه شورای امنیت ایجاد ممنوعیت در فروش تسلیحات توسط ایران استبطوریکه در بند ۶ بخش b از کشورهای عضو خواسته شده است تا «بایستی تمهیدات لازم را جهت جلوگیری از تأمین، فروش یا انتقال تسلیحات یا مواد مرتبط از خاک ایران، توسط اتباع یا کشتی‌ها و هواپیماهای تحت پرچم خود به عمل آورند» این بند به معنای این است که ایران نمی تواند متحدان خود در منطقه را تجهیز کند. متحدانی مانند سوریه، عراق و یا حزب الله لبنان. معنای دیگر این عبارت سرریز شدن مساله هسته‌ای ایران به حوزه سیاست‌های منطقه‌ای ایران است.

حال با توجه به تمامی این موارد مهم ذکر شده در قطعنامه شورای امنیت که متن آن با مشارکت تیم مذاکره کننده هسته ای نوشته شده است و امضاء گردیده است چگونه می توان به تقویت موضع دفاعی کشور پس از تصویب این قطعنامه امید داشت.

همچنین همه این موارد در حالیست که حسن روحانی در دی ماه ۱۳۹۳همزمان با برگزاری رزمایش محمد رسول الله ارتش با بیان اینکه برخی تنها اقتدار را برد موشک می‌دانند گفت: «ارتش، بسیج، نیروهای مسلح اقتدار ما هستند قبول، اما اگر در کشور ما انواع سلاح و امکانات نظامی داشته باشیم ولی برای گندم نیازمند به دیگران باشیم این اقتدار حاصل نمی‌شود» و دولت یازدهم در دو سال گذشته بودجه صنایع نظامی کشور را به شدت کاهش داده است بطوریکه صنایع نظامی حتی برای اداره نمودن کارخانجات نظامی و ادای حقوق پرسنل خود دچار مشکلات جدی و عدیده ای شدند و بسیاری از پروژه های حساس صنایع نظامی کشور متوقف گردیده است.

منبع: رجانیوز

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 13

islammovie

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

روزنامه‌های اصلاح‌طلب چگونه راهپیمایی روز قدس را پوشش می‌دهند؟!

پ جولای 23 , 2015
این روزنامه بدون هرگونه سنت‌شکنی ضمن چاپ یک تصویر از حاج آقا که ایشان در آن روی یک مبل سلطنتی لم داده است، تیتر یک خود را به سخنرانی صمیمانه ایشان در جمع زرافه‌داران بندرگناوه اختصاص می‌دهد. این روزنامه در یادداشتی به قلم صادق زیباکلام، از فواید اقتصادی پرورش زرافه […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...