توافق هسته‌ای در آمریکا تائید شد/ مخالفان شکست خوردند

اشتراک گذاری :

دموکرات های سنای آمریکا روز پنج شنبه با ممانعت از رای گیری در مورد توافق هسته ای، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را از وتوی رد برجام در کنگره بی نیاز کردند.

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، حامیان باراک اوباما در سنای آمریکا موفق شده‌اند که مانع از رای گیری درباره پیش نویس طرح انتقادی جمهوریخواهان از توافق هسته‌ای ایران شوند. رئیس جمهوری آمریکا ناکامی جمهوریخواهان را یک پیروزی برای دیپلماسی و امنیت بین المللی توصیف کرده است.

سنای آمریکا عصر پنجشنبه  ۱۹ شهریور پس از ساعت‌ها بحث و سخنرانی سناتورهای دمکرات و جمهوریخواه پیرامون توافق اتمی ایران، درباره کفایت مذاکرات رای‌گیری کرد که رای لازم را نیاورد.

۱۷سناتور آمریکایی در نامه‌ای به رییس مجلس سنا خواستار کفایت مذاکرات شدند و در صورتی که این پیشنهاد آن‌ها با ۶۰ رای موافق در رد توافق هسته‌ای ایران همراه می‌شد، شانس حزب دمکرات برای عبور از فرصت فیلی‌باستر از دست می‌رفت.

با این حال ۵۸ نفر به این پیشنهاد رای موافق و ۴۲ سناتور رای منفی دادند.

همزمان در مجلس نمایندگان آمریکا مذاکرات در باره توافق اتمی با ایران ادامه دارد.

جمهوریخواهان سنا قرار است به طرح رد توافق اتمی ایران رای دهند که روز ۲۳ تیرماه میان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا حاصل شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با ۴۲ سناتور دمکرات و مستقل که از این توافق حمایت کرده‌اند، مشاوران دمکرات‌ها گفته‌اند آن‌ها اطمینان دارند که جمهوریخواهان قادر نخواهند بود رای ۶۰ سناتور را برای پیشبرد طرح خود در سنای ۱۰۰ نفره کسب کنند.

بر اساس مصوبه کنگره آمریکا که باراک اوباما، رییس جمهوری، آن را در ماه مه امضاء کرد مجلس نمایندگان و سنا تا روز ۱۷ سپتامبر فرصت دارند تا به این توافق رای مثبت یا منفی دهند.

سناتورهای دمکرات امیدوارند که دست به «فیلی باستر» بزنند، یعنی نطق‌های طولانی داشته باشند تا موعد رای‌گیری برای این توافق منقضی شود.

این اقدام سناتورهای دموکرات در ممانعت از رأی‌گیری در مورد طرح «رد توافق هسته‌ای با ایران»، پیروزی بزرگی برای «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکاست که عملا بدون نیاز به استفاده از حق وتوی خود، امکان اجرای برنامه جامع اقدام مشترک را پیدا کرد.

در همین زمینه روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته است که شاید باراک اوباما تنها رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا باشد که اصلی‌ترین دستاورد سیاست خارجی‌اش، در حالی اجرایی می‌شود که حتی یک نفر از حزب رقیب که اکثریت را هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان در اختیار دارد، به آن رأی مثبت نداده است.

بی بی سی نیز در این باره گزارش داد: سناتور هری رید، رهبر اقلیت دموکرات، از پیروزی امروز اردوی حامیان توافق ابراز خرسندی کرده است اما جمهوریخواهان هنوز شکست را نپذیرفته‌اند.
سناتور میچ مکانل، رهبر اکثریت جمهوریخواه در سنا، بار دیگر خواهان انجام رای گیری شده است اما هنوز روشن نیست این تلاش وی به نتیجه برسد. او «کارشکنی» دموکرات‌ها را یک «تراژدی» توصیف کرد.

سناتور جمهوریخواه جان کورنین نیز وعده داد که تلاش برای رای گیری درباره توافق هسته‌ای هفته آینده ادامه پیدا کند.

سناتور دیک دربین، از سناتورهای ارشد دموکرات در یک کنفرانس خبری خطاب به رهبری جمهوریخواهان گفت: «شما اگر خواستید می‌توانید ۱۰ بار دیگر هم خواهان رای گیری شوید، چیزی تغییر نخواهد کرد.»

حتی اگر مخالفان بتوانند رأی گیری کنند و اکثریت سنا به مخالفت با توافق رأی دهد، رئیس جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات خود این تصمیم سنا را وتو خواهد کرد و مخالفان طرح هم رأی لازم برای خنثی کردن وتوی آقای اوباما را ندارند.

از طرف دیگر، رهبری جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا تصمیم گرفته است که رای گیری بر سر پیش نویس طرح انتقادی را کنار بگذارد و در عوض چند طرح دیگر از جمله «طرح حمایت از توافق» را به رای بگذارد تا دموکرات‌های کمتری به توافق رای مثبت بدهند.

جان بینر، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان همچنین هشدار داده که احتمال دارد که بر سر توافق هسته‌ای از باراک اوباما به دادگاه شکایت کند.

قرار است مجلس نمایندگان امروز طرحی را به رای بگذارد که می‌گوید باراک اوباما به طور کامل توافق هسته‌ای ایران را به کنگره تحویل نداده است. تمرکز اصلی جمهوریخوا هان متن توافق‌های محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران است.

در تحولی دیگر، روز پنجشنبه، رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان روز پنج شنبه با انتشار مقاله‌ای در روزنامه واشنگتن پست از توافق هسته‌ای دفاع کردند و خواهان حمایت کنگره از آن شدند.

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 7

رحیم-مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

نام فرد ایرانی که در مکه جان خود را از دست داد اعلام شد/ یک کشته و ۲۰ مجروح در بین زائران ایرانی

ش سپتامبر 12 , 2015
رییس سازمان حج و زیارت گفت: بر اساس آخرین آمار های گرفته شده از بیمارستان های مکه یک نفر از زایران ایرانی فوت کرد و شمار مجروحین به ۲۰تن افزایش یافت. سعید اوحدی رییس سازمان حج و زیارت در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران  جوان با اشاره به […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...