«تهران» شهری با فضای زنانه

اشتراک گذاری :

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با تشریح نقش کافه‌ها در زمینه مقاصد گردشگری شهری به کافه گردی هوشنگ ابتهاج با مرتضی کیوان و سیاوش کسرایی پرداخت و گفت: نخستین حمام، تکیه و مدرسه تهران را یک بانو ساخته است، بنابراین بنای اولیه شهر تهران زنانه بود.

نودیها: احمد مسجد جامعی با اشاره به اینکه همانند کافه در ایام کنونی در زمان حافظ نیز انجمن‌های وجود داشت که در آن به شعر خوانی می‌پرداختند و حافظ نیز در شعرهای خود به آن اشاره کرده است، اظهار داشت: در سفرنامه ابن بطوطه نیز گزارشاتی از وجود مکان‌های برای گردهم آمدن صنوف در تهران آمده است.

نخستین حمام، تکیه و مدرسه تهران را یک بانو ساخت

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه بنای ساخت تهران از ۴۰۰ سال قبل گذاشته شده است، عنوان کرد: نکته جالب در این زمینه این است که یک خانم – سه بنای اولیه تهران که تکیه، حمام و مدرسه بوده است را ساخته و به نوعی می‌توان مدعی شد که تهران دارای فضای شهری زنانه است، کما اینکه در شهرهای موفق دنیا نیز شهرها را به صورتی می‌سازند که برای زنان و کودکان فضای امنی باشد.

مسجد جامعی با تشریح بیشتر نسبت به نقس ساخت بناهای اولیه تهران توسط یک زن بیان داشت: این امر به صورتی بود که به آن حمام اولیه می‌گفتند «حمام خانم» و یا «مدرسه خانم».

 

وی ادامه داد: در همان ۴۰۰ سال قبل در تهران نیز قهوه خانه‌ها شکل گرفت ولو اینکه صرفاً قهوه سرو نمی‌شد و بیشتر کاربری آن جمع شدن صنوف مختلف بود مثلاً صنف زرگران، اروسی فروشان و … و در آن زمان قهوه خانه‌ها به ماهیت صنف‌ها معروف بود.

امیر آباد و یوسف آباد را چه کسانی ساختند

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی به رفت و آمدها برای آبادی تهران در گذشته نیز گریزی زد و گفت: هر محله ای که توسط فرد مشهوری ساخته می‌شد به نام او نیز معروف می‌شد مانند محله امیر آباد که توسط امیر کبیر آباد شد و او فراهانی‌ها را برای آبادی این محله به تهران می‌آورد و یا محله یوسف آباد که توسط میرزا یوسف و به همت هم دیاری‌های او آباد شد.

مسجد جامعی در جشنواره و نمایشگاه ملی کافه به عنوان مقصد گردشگری شهری عنوان کرد: به دلیل همین آباد کردن تهران و آمدن افراد از شهرهای دیگر در سال ۱۲۹۸ و در دوران قاجار و قبل از پهلوی جمعیت بیرون تهران بیشتر از داخل بافت تهران بود، و قوم های مختلفی نظیر آذری‌ها، کردها،کاشانی‌ها، قمی‌ها و … هویت قومی تهران را شکل دادند که پاتوق آنها در محل‌های به نام قهوه خانه بود و به نوعی قهوه خانه‌های قومی از جمله قهوه خانه عرب‌ها شکل گرفت.

کافه گردی هوشنگ ابتهاج با مرتضی کیوان و سیاوش کسرایی

وی با گریزی به ایام کنونی که مصادف با تولد امیر هوشنگ ابتهاج متخلص به «ه‍. ا. سایه»، شاعر ایرانی نیز است، به کافه گردی‌های این غزل‌سرا با رفقای خود از جمله مرتضی کیوان و سیاوش کسرایی در کافه‌های تهران پرداخت و گفت: امروز کافه‌ها به نوعی جای قهوه خانه‌ها را گرفتند.

سئوال شاه عباس درباره قهوه خانه

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: در گذشته حتی بزرگان نیز به قهوه خانه‌ها می‌رفتند بطوریکه نقلی است که شاه عباس از ابوطالب میرحسینی فِندِرسکی مشهور به میرفندرسکی که در دربار او خدمت می‌کرد چرایی حضور و رفتن بزرگان به قهوه خانه‌ها را جویا شده بود.

مسجد جامعی با اشاره به اینکه در گذشته در قهوه خانه‌ها میز نقالی خوانی وجود داشت که چنین میزی در قهوه خانه حسین رمضان یخی هنوز وجود دارد، به نقش اجتماعی فضای کافه‌ها در شهرها گریزی زد و از برگزاری جشنواره و نمایشگاه ملی کافه به عنوان مقصد گردشگری شهری با هدف احیای کافه لقانطه (نخستین کافه ایران در بهارستان) تقدیر کرد.

 

به گزارش تسنیم، در نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی کافه به عنوان مقصد گردشگری شهری نیز برترین کافه ایران انتخاب و جایزه «فنجان طلایی» به «کافه رادیو» اهداء شد.

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 36

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

حجت الاسلام پناهیان: درست‌‌ترین تعریف از همسر

ی فوریه 26 , 2017
نودیها:حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: ما درباره هر آنچه که با آن ارتباط داریم و با آن زندگی می کنیم، لازم است که تعریف و تلقی صحیحی داشته باشیم تا ارتباط ما با آن پدیده ها راحت تر  شود. مثلا خانم، تعریفش از مادری چیست؟ مادری به نوعی جلوۀ مقام […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...