تصویر واقعی از آمریکا

اشتراک گذاری :

نودیها : خبرگزاری روسی اسپوتنیک می‌گوید: “این کلمات دقیقا زمانی از زبان باراک اوباما جاری شد که در همان لحظه، سربازان قوی‌ترین ارتش دنیا در نزدیکی جزیره فارسی در خلیج‌فارس بر روی شناورهای خود زانو زده و دستانشان بالای سرشان بود” رئیس‌جمهور کشور مدعی بزرگ‌ترین ارتش دنیا درحالی این سخنان را بر زبان آورد که در همان ساعات جوانان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرنشینان دو فروند شناور آمریکایی که وارد آب‌های سرزمینی ایران شده بودند را بازداشت کردند. فرمانده‌ی این گروه آمریکایی بعد از بازداشت در مقابل دوربین قرار گرفت و با اذعان اینکه ورود به آب‌های ایران یک اشتباه بود نه عمدی، گفت: «این تقصیر ما بود و ما به خاطر اشتباه‌مان عذرخواهی می‌کنیم.» ۱۵ ساعت بعد سپاه با انتشار تصاویر و فیلم دستگیری تفنگداران آمریکایی با اشاره به قطعیت غیرعمدی بودن ورود غیر قانونی و غیر مجاز شناورهای رزمی آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران در خلیج‌فارس، از رهاسازی تفنگداران دستگیر شده‌ی آمریکایی در آب‌های بین‌المللی خبر داد.
تصویر واقعی از قدرت آمریکا
این خبر بلافاصله با تحلیل‌های مختلف رسانه‌ها و کارشناسان جهانی مواجه شد. روزنامه‌ی صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در این‌باره نوشت: “جان کری، به‌خاطر خدمت نظامی در ویتنام به‌عنوان افسر قایق‌های گشتی، به‌خوبی از آنچه رخ داده بود، آگاه بود. با این حال پذیرفت که قایق‌های آمریکایی وارد آب‌های سرزمینی ایران شده‌اند. چنین سخنی نوعی عذرخواهی و پذیرفتن اشتباه از سوی آمریکا است… این سپاه پاسداران بود که حرف آخر را زد. آنها فیلم تفنگداران تحقیرشده‌ آمریکایی و اسیرکنندگان آنها را که رفتاری انسانی با ملوانان داشتند نشان دادند و به این طریق سپاه با یک تیر دو نشان زد”
سی. ان. ان نیز در در گزارشی نوشت: “ویدئویی که روز چهارشنبه از تلویزیون دولتی ایران پخش شد، ملوان‌های آمریکایی را در حالی نشان می‌دهد که بابت ورود به آب‌های ایران عذرخواهی می‌کنند. این یک رخداد شرم‌آور برای دولت آمریکا است که تلاش می‌کند آزادی سریع نظامیان آمریکایی را به‌عنوان یک پیروزی دیپلماتیک به تصویر بکشد” جب بوش، برادر جرج بوش، رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز با اظهار تأسف از این ماجرا و با اشاره به انتشار تصاویر تفنگداران به اسارت گرفته شده گفت: “حالا دیگر دشمنان ما از ما نمی‌ترسند” ترامپ، کاندیدای ریاست‌جمهور آتی آمریکا نیز نوشت: «ایران با بازداشت ۱۰ ملوان، ایالات متحده را تحقیر کرده است. تصاویر وحشتناکی از این داستان منتشر شده است. ما ضعیف هستیم. من این را فراموش نمی‌کنم.» نکته جالب توجه این است که همه‌ی این واکنش‌ها بیش از آنکه در زمان اعلام خبر دستگیری تفنگداران اعلام شود پس از آزادی و بلافاصله پس از انتشار تصاویر تحقیرآمیز دستگیری آنها در حالی که زانو زده و دست را بر بالای سر برده‌اند، ابراز می‌شود. این نشان می‌دهد که سیاستمداران و رسانه‌های آمریکایی بیش از هرچیز نگران مخدوش شدن تصویر خودساخته از هیمنه‌ی پوشالی خود هستند تا جان ۱۰ تفنگدار هموطن. هیمنه‌ی خودساخته‌ای که آمریکا با شکل‌دهی آن در افکار عمومی مردم دنیا تسلط و استیلای خود را سامان می‌دهد.

الگوی سلطه‌ناپذیر
روایت کوتاه رهبر انقلاب از این ماجرا شاید رمز این رسوایی بزرگ برای دولت آمریکا باشد. «این حرکتى که جوان‌هاى عزیز ما در دریا کردند – سپاه پاسداران – در مقابل تجاوز دشمن از خودشان هویّت و قدرت نشان دادند، فرصت نشده که از اینها تشکّر بکنم و واقعاً هم تشکّر میکنم از اینها؛ کار بسیار درستى کردند؛ دشمن تجاوز کرد به آب‌هاى ما، اینها رفتند دشمن را محصور کردند. کسانى که مسئولین سیاست هستند در همه‌ى عرصه‌ى جهانى همین‌جور عمل کنند؛ مراقب تجاوز دشمن باشند ببینند کجا تجاوز می‌کند؛ از خطوط کجا دارد تجاوز می‌کند؛ جلویش را بگیرند؛ با قدرت.»(۱۳۹۴/۱۰/۳۰)
آنچه در این اتفاق برای رهبر انقلاب حائز اهمیت و واجد ارزش قدردانی است، پاسخ متناسب و مقتدرانه به تجاوز و زیاده‌خواهی دشمنان با اتکا به «هویت» و «قدرت» درونی است. حالا از این زاویه و بر مبنای همین الگوی موفق می‌توان نگاهی دوباره به سرانجام مذاکرات هسته‌ای داشت. سرانجامی که رهبرانقلاب نتیجه حداقلی اما موجب خرسندی آن را ناشی از سه عامل «مقاومت ملت بزرگ ایران»، «تلاش دانشمندان هسته‌ای» و «کوشش خستگی‌ناپذیر مذاکره‌کنندگان»(۱۳۹۴/۱۰/۲۹) می‌دانند.
تصویر واقعی از مقاومت و عزت
اصرار رهبر معظم انقلاب بر روایت مبتنی بر واقعیات تاریخی، حکایت از دغدغه ایشان در شکل‌گیری تصویر درستی از روند مقاومت و پیشرفت ملت ایران برای افکار عمومی داخلی و خارجی دارد. ایشان اصرار دارند که مبادا نتیجه‌ی این مذاکرات به حساب «لطف آمریکایی» نوشته شود و عوامل حقیقی تحقق آن فراموش شود. چرا که «هدف اینها این است که به ملّت‌ها تفهیم کنند که جمهوری اسلامی ایران هم نتوانست بر اساس دین، یک نظامی را بر پا کند و ادامه بدهد و اداره کند؛ می‌خواهند این را نشان بدهند و هدف این است؛ این را باید همه متوجّه باشند؛ مسئولین هم باید متوجّه باشند، آحاد مردم ما هم توجّه داشته باشند.»(۱۳۹۴/۱۰/۳۰)
سه تجربه، یک درس بزرگ
ملت ایران در دو سال اخیر سه تجربه‌ی ارزنده و درس‌آموز از مذاکرات موردی و موضوعی با دولت آمریکا را از سر گذرانده است. برجام، تجاوز تفنگداران و مبادله‌ی زندانیان. در هر سه این مذاکرات هرجا و به هر میزان که مرعوب تصویر غیرواقعی و خودساخته‌ی آمریکایی‌ها نشده و با اتکا بر قدرت و هویت درونی ایستادگی کرده‌ایم و همچنین در تمام سطوح متوجه ماهیت و عمق منازعه با شیطان بزرگ بوده‌ایم، موفقیت‌های بیشتری به دست آورده‌ایم: «همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه‌ی استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. این را باید همه‌ی ما درسی بزرگ برای همه‌ی قضایا و حوادث در جمهوری اسلامی بدانیم.»(۱۳۹۴/۱۰/۲۹)
این منازعه چه در ادامه‌ی پرونده‌ی ‌هسته‌ای و چه در موارد و بهانه‌های دیگر استمرار پیدا خواهد کرد. به‌همین دلیل است که رهبر انقلاب با نگاه بلند و تجربه‌ی تاریخی که از رفتار دولتمردان آمریکایی دارند به مسئولان هشدار می‌دهند که در ادامه «آمریکا با زور و با تبلیغات دروغین می‌خواهد کار خود را پیش ببرد؛ باید در مقابل زور او و در مقابل تبلیغات دروغین او مقاومت کرد. الان هم همه‌ی مسئولان -چه مسئولین دولتی، چه آن هیئت نظارتی که ما توصیه کردیم مراقب باشند که طرف مقابل خدعه نکند؛ چون طرف اهل خدعه است، اهل خدعه کردن است. به لبخند و به ماسکی که او بر چهره زده نمی‌شود اعتماد کرد.»(۱۳۹۴/۱۰/۳۰)

فارس از سایت رهبری

 

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 8

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

عکس از خدمت سربازی رضا شفیعی جم

د ژانویه 25 , 2016
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 8

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...