تصویر شبیه‌سازی شده زن ایرانی هفت هزار ساله

اشتراک گذاری :

ه گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، کارشناس باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از بازسازی چهره زن هفت هزار ساله تهران که اسکلت آن سال گذشته در حفاری های فاضلاب تهران کشف شد، خبر داد.
محمدرضا رکنی اظهار کرد: این اسکلت به صورت فتواسکن مستندنگاری شد و تصاویری به دست آمده با استفاده از رایانه به صورت نقشه فتوگرامتری شامل نقطه، خط و سطح پوششی از اسکلت درآمد.

وی افزود: در مرحله بعدی نقشه اسکلت تبدیل به اطلاعات سه بعدی شد و تمام بخش های آن حجم دار شدند.

کارشناس پژوهشکده باشتان شناسی با اشاره به چگونگی مدل سازی اسکلت ادامه داد: این مدل بر اساس حالت درازکش اسکلت تهیه شد تا حالت آن در هنگام تدفین نشان داده شود.

رکنی درباره بازسازی چهره اسکلت گفت: این کار با استفاده از رایانه صورت گرفت و پس از تهیه مدل سه بعدی از جمجمه بخش های از بین رفته نیز به صورت مدل سازی به آن اضافه شد.

بر اساس گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی، این کارشناس ادامه داد: مدل آماده جمجمه با ۱۱ شاخص از چانه، گونه، لب، بینی، چشم و گوش نشانه گذاری شد و با استفاده از بافت دهی رایانه ای هر نشانه پوشش داده شد و چهره آن به دست آمد.

وی، انتخاب رنگ پوست و حالت موهای آن را سلیقه ای دانست که براساس تناسب چهره بهترین حالت برای آن انتخاب شده است.

رکنی، با اشاره به استفاده از نقش مشابه روی سفال های چشمه علی در این زمینه گفت: از پنج نرم افزار استاندارد مدل سازی برای بازسازی و مدل سازی چهره اسکلت استفاده شد و هر قسمت با استفاده از نرم افزار مورد همگام سازی و خطایابی قرار گرفت.

تصویر/ چهره بازسازی شده ی مربوط به اسکلت هفت هزارساله
این کارشناس با اشاره به اینکه نمونه به دست آمده احتمالا برابر با چهره واقعی اسکلت است، افزود: بازسازی چهره برای اسکلت ها یک امر مرسوم بوده و البته ممکن است در ایران تصاویر به دست آمده از بازسازی چهره اسکلت ها تاکنون منتشر نشده باشد.

یافتن چند تکه سفال در میان خاک های حفاری فاضلاب خیابان مولوی تهران توسط مهسا وهابی دانشجوی باستان شناسی در سال گذشته منجر به عملیات کاوش های باستان شناسی در این منطقه شد.

عملیات کاوش کشف اسکلت هفت هزار ساله متعلق به یک زن و در مرحله بعد نیز بقایای اسکلت دوم و چند شیئی دیگر را به همراه داشت./ ایرنا

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 5

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

آثار سوء افراط در لذتهای مشروع

پ ژوئن 18 , 2015
(بدان ای سالک راه حق!) اثر دیگری که سحر شدن در برابر دنیا (بخاطر افراط در لذائذ مشروع) به همراه دارد، این است که انسان هرچند که معتقد به مبدا و معاد باشد، اما چون به مادیات تعلق دارد و تمام وجهه دلش همین لذات دنیوی است، به خدا بغض […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...