تست خانگی تشخیص علت درد

اشتراک گذاری :

نودیها:مادامی که پیرتر و مسن تر می شویم، درد و رنج، عمیق تر و بیشتر می شود و زمانی که درد به اوج خود می رسد تنها برای رهایی از این مشکل به پزشک مراجعه می کنیم، تا هرچه سریع تر درد را تسکین دهیم، بدون آن که بدانیم دلیل اصلی آن چیست؟

اما بر خلاف باور عمومی، درد دشمن ما نیست. درد را به مانند یک چراغ نفتی در بدن خود بدانید. در نمونه های قدیمی تر، در پزشکی، پزشک ناچار بود، برای رفع درد، این چراغ نفتی را خاموش کند. متأسفانه این رویکرد بسیار موثر نبوده است و تقریبا بسیاری از مردم جهان، همچنان با مشکلات درد و رنج زیادی مواجه هستند.

مشکل این است که بدن ما با یک کتابچه راهنمای شخصی خلق نشده است، که دقیقا به ما بگوید که هر نوع درد چیست و چه علائم دیگری ممکن است همراه با آن باشد.

بدیهی است تعریف دردی که شما در حال حاضر آن را تجربه می کنید، یک گام مهم برای یافتن درمان طولانی مدت است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد نکات رها شدن از درد و معنی هر کدام از آن ها، به سوالات مربوطه زیر پاسخ دهید:

۱- درد در کدام قسمت بدن تان است؟

الف- اغلب در مفاصل من (دست ها، زانوها، باسن، گردن، کمر و غیره)

ب- به طور عمده در مفاصل من و درد متقارن است – همان مفصل در هر دو دست، زانو، باسن و غیره

ج- دست من (به ویژه سه انگشت اول–از سمت انگشت شست)، مچ دست و ساعد

د- همه جا – هر دو طرف بدن من، بالا و پایین کمر

۲- چه زمانی دردتان، در بدترین حالت خود قرار می گیرد؟

الف- در شب

ب- بار اول در صبح (برای یک ساعت یا بیشتر)

ج- بعد از استفاده مکرر از آن عضو

د- پس از بیدار شدن و یا ماندن در یک موقعیت، به طور بیش از حد طولانی

۳- کدام یک از موارد زیر بهترین توصیف درد شماست؟

الف- دردناک، دل ریش کننده، سفت، و گاهی مفاصل حساس به لمس

ب- لرزش، مفاصل حساس و اغلب همراه با تورم و قرمزی

ج- سوزش، سوزن سوزن شدن و سوزش مچ دست و ساعد که گاهی اوقات ناخوشایند که  با احساس کرختی و تیر کشیدن همراه است

د- درد مداوم و خسته کننده، اغلب همراه با تکان خوردگی عضلات و دردی به حالت سیخ زنی،همچنین همراه با احساس کشیده شدن و پرکاری آن بخش

۴- کدام عبارت دقیقا توالی علائم شما را توصیف می کند؟

الف- درد به آرامی شروع می شود – معمولا بعد از کار بدنی یا ورزش – و سپس به تدریج پایدارتر می گردد.

ب- علائم نوسانی را برای سال ها تجربه کرده ام – درد مفاصل نسبتا ملایم است که با اشتعال ناگهانی و دردناک همراه است که ظاهر می شوند.

ج- به نظر می رسد براساس استفاده، درد در دست من بروز پیدا کرده و سپس تشدید شده و ممتد می گردد

د- من سه ماه یا بیشتر در معرض درد گسترده هستم.

۵- درد بر … من تأثیر می گذارد؟

الف- محدوده حرکت، به ویژه پس از استفاده بیش از حد

ب- توانایی عملکرد در یک سطح پایه (راه رفتن، دویدن، خم شدن، استفاده از دستانم)

ج- توانایی نگه داشتن اجسام، در حال حرکت و یا احساس تفاوت بین گرم و سرد

د- توانایی تمرکز، به خاطر سپردن و خوب خوابیدن در شب

۶- من همچنین … را تجربه می کنم؟

الف- صدای شکستگی، زمانی که مفصل دچار مشکل را حرکت می دهم، حساسیت به لمس

ب- ضعف در مفصل، تب، خستگی، از دست دادن انرژی

ج- تغییرات دما در انگشتان دست یا  خود دستم، ضعف عضلات انگشت شست

د- سردرد، ابهام در مغز، خستگی شدید، افسردگی، اضطراب، بی خوابی

۷- معمولا کدام یک از موارد زیر موجب تسکین درد می شود؟

الف- استراحت دادن به مفاصل، به خصوص یک شبه

ب- گرم کردن و کشش مفاصل

ج- تکان دادن و خم کردن دست هایم

د- ورزش می تواند یک خواب خوب را برایم به ارمغان بیاورد

۸- آیا شما هیچ کدام از شرایط زیر را دارا هستید؟

الف- شغل یا سرگرمی که نیازمند استفاده مداوم از مفصل آسیب دیده است و یا سابقه آسیب دیدگی قبلی در محل کنونی درد

ب- افسردگی، اضطراب، احساس ناراحتی، عزت نفس پایین

ج- شغل یا سرگرمی که نیازمند حرکات تکراری دست باشد و یا سابقه دست درد که شما را در شب بیدار نگه دارد

د- یکی دیگر از شرایط درد مزمن، مانند خستگی مزمن، IBS (سندروم روده تحریک پذیر)، کیستیت بینابینی، اختلال مفصل تمپوروماندیبولار، ولوودینیا (بیماری زنانه که موجب سوزش فرج می شود)، یا اندومتریوز

بررسی و نتیجه گیری از پاسخ ها

۱- اگر در اغلب سئوالات بالا “گزینه الف” را انتخاب کرده باشید: ممکن است شما استئوآرتریت داشته باشید

استئوآرتریت شایعترین نوع آرتریت است و معمولا در دستها، زانوها، باسن و ستون فقرات اعتصاب میکند. این باعث می شود که غضروف (بافتی که انتهای استخوان در مفصل را پوشش می دهد) برداشته شود و استخوان های زیر در برابر یکدیگر قرار بگیرند.اگرچه اغلب بیماران در معرض درد و محدودیت های عملکردی قرار دارند، سن شروع بیماری، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. استئوآرتریت در افراد مسن شایعتر است، اما ممکن است بر جوانان نیز تأثیر بگذارد (به ویژه در مفاصلی که آسیب دیده اند).

گزینه های درمان

استئوآرتریت با ترکیبی از مسکن هایدآرتریت ، فیزیوتراپی و ورزش درمان می شود.استفاده از داروهای ضددرد بدون نسخه مانند تایلنول،ادویلو … می تواند در کاهش درد موثر واقع شود. اگر درد روز به روز شما را تحت تأثیر قرار دهد، داروهای ضد درد بیشتری از طریق نسخه تجویز می شوند.

ورزش کردن و دستیابی به وزن سالم در بهبود عملکرد مفصل بسیار مهم است: تمرینات، به خوبی،به تقویت عضلات که از مفاصل آسیب دیده شما پشتیبانی می کند، کمک خواهد کرد. و تمرینات حرکات جبری کمک می کند مفاصل خود را حفظ کنید.در ضمن، کاهش وزن می تواند باعث کاهش تنش در مفصل های وزنی و کاهش بیشتر آسیب شود.

همچنین ممکن است پزشک شما کرم های تسکین دهنده درد موضعی را تجویز نماید.

۲- اگر اغلب “گزینه ب” را در سئوالات بالا انتخاب کرده باشید: شما ممکن است آرتریت روماتوئید داشته باشید

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که در آن سیستم ایمنی بدن به مفاصل خود حمله می کند. در این بیماری معمولا سیستم ایمنی به هر دو مفصل مشابه در دوطرف بدن حمله کرده و با تورم و قرمزی همراه است. بر خلاف استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، در صورت به کار گرفتن مفصل، بهبود می یابد.

علائم آرتریت روماتوئید بر روییکمحدوده متغیر وجود دارد، که از فردی به فرد دیگر متغیر است. برای بعضی، دوره درد خفیف بوده و در برخی موارد درد شدیدتر می شود. برایبرخی افراد علائم ثابت هستند؛ و برای برخی نیز ممکن است تب، خستگی و از دست دادن انرژی را به همراه داشته باشد.

گزینه های درمان

شما می توانید هرچه زودتر با مراجعه به پزشک جلوی پیشرفت این بیماری را بگیرید. خودداری از مراجعه و درمان به موقع می تواند شرایط بیماری را بدتر کرده و موجب آسیب های بیشتری از جمله شکستگی استخوان گردد.

جهت درمان، پزشکان ترکیبی از رویکردهای درمانی را استفاده می کنند – در درجه اول، داروهایی که برای جلوگیری از فرایند خود ایمنی است که به مفاصل شما حمله می کند، تجویز می شود. رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در آرتریت التهابی بازی کند و در حالی که رژیم خاصی برای بهبود علائم آرتروز وجود ندارد، کارشناسان، مواد غذایی خاصی را شناسایی کرده اند که می توانند به کنترل التهاب کمک کنند.، بسیاری از این غذاها را می توان در رژیم غذایی مدیترانه ای یافت .دیگر رفتارهای مهم بهداشتی برای افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید شامل استراحت، ورزش، و کاهش استرس است. استراحت کمک می کند تا التهاب مفصلی فعال و دردی که همراه با آن است، کاهش یابد. در حالی که ورزش کمک می کند تا ماهیچه ها قویو حفظ شده و متحرک و انعطاف پذیر باشند. در عین حال، کاهش استرس و مبارزه با چالش های عاطفی می تواند بر میزان دردی که احساس می کنید اثر کاهنده داشته باشد.

۳- اگر اغلب “گزینه ج” را در سئوالات بالا انتخاب کرده باشید:شما ممکن است سندرم تونل کارپال داشته باشید

سندرم تونل کارپال، زمانی که عصب مدیا – عصبی که از ساعد به دست کف دست می رود – فشرده می شود ( به علت استفاده بیش از حد)، بروز می یابد.در نتیجه این مشکل، سوزش، سوزن شدن و بی حسی در انگشتان یا دست ها پس از حرکات تکراری (مثلا تایپ کردن یا دوچرخه سواری)، ایجاد خواهد شدشما همچنین ممکن است حساسیت الکتریکی و ضعف عضله در پایه انگشت شست را تجربه کنید.

گزینه های درمان

سندروم تونل کارپال از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داده می شود و درمان باید برای اولین بار برای کاهش درد شروع شود. اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، گزینه های غیر جراحی زیادی وجود دارد.

این وضعیت می تواند به علت سایر مسائل مربوط به سلامت مانند تیروئید کم کار، دیابت، آرتریت، فیبرومیالژیا یا کمبود ویتامین B6 باشد، بنابراین ابتدا با درمان هر گونه علل اولیه، شروع می شود.

اگر این سندروم ناشی از یک آسیب ناشی از فشار مداوم مستقیم باشد، درمان با،استراحت مکرر دست ها، اجتناب از فعالیت هایی که علائم شما را بدتر می کنند و محدود کردن فعالیت هایی که مچ دست را تحت تأثیر قرار می دهد، شروع خواهد شد.

پزشک شما ممکن است تزریق کورتیکواستروئید به شما پیشنهاد دهد که باعث کاهش التهاب و تورم شده و فشار را بر عصب میانی کم می کند. همچنین، یوگا و تمرینات ورزشی قسمت های فوقانی بدن و مفاصل، به تسکین درد کمک کرده و قدرت چسبندگی را بهبود بخشد. همچنین برخی از تکنیک های فیزیوتراپی ممکن است علائم شما را از بین ببرد. دکتر شما می تواند با استراتژی ای که برای شما مناسب است، به شما کمک کند.

۴- اگر اغلب “گزینه د” را در سئوالات بالا انتخاب کرده باشید: شما ممکن است فیبرومیالژیا داشته باشید

فیبرومایالژی یک علت شایع درد مزمن و شایع ترین علت درد کلی اسکلتی و عضلانی در زنان بین ۲۰ تا ۵۵ ساله است. این وضعیت شامل درد گسترده، حساسیت، خستگی و بی خوابی همراه با علائم دیگر مانند سردرد، مهار مغزی، دوره های دردناک، سفتی صبحگاهی و حساسیت درجه حرارت است. این تظاهرات بسیار فردی است و از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت است.به عنوان مثال، فرد مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است دو یا چند وضعیت درد مزمن داشته باشد: خستگی مزمن، IBS، اندومتریوز. هر چند مشخص نیست که آیا این اختلالات یک موضوع مشترک دارند.این بیماری، نیز با افسردگی، اضطراب و PTSD همراه است و ممکن است یک ظهور فیزیکی از این شرایط باشد.

گزینه های درمان

متاسفانه مشخص نیست که دقیقا چه چیزی فیبرومیالژیا را ایجاد می کند و بسیاری از پزشکان این بیماری را به خوبی نمی شناسند. از آنجا که هیچ تست تشخیصی برای فیبرومیالژیا وجود ندارد، پزشکان فیبرومیالژیا را از طریق ترکیبی از معاینه فیزیکی، ارزیابی علائم، و سایر شرایط غیرقابل تشخیص، تشخیص می دهند.

فیبرومیالژی یکی از بیماری های سخت برای درمان است، زیرا هیچ درمان یا درمان پذیرفته شده در سطح جهانی برای آن وجود ندارد. چیزهایی مانند داشتن خواب کافی، خوردن غذاهای سالم، انجام تمرینات منظم و تغییر در کار، می تواند به کاهش اثر سوء فیبرومیالژیا در زندگی شما کمک کند.بسیاری از مردم درمان های مکمل و جایگزین را برای نشانه های خاص خود پیدا کرده اند: از جمله ماساژ، یوگا و طب سوزنی.

تبیان

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 17

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

مهم ترین عامل بدحجابی و بی حجابی در جامعه

چ اکتبر 18 , 2017
نودیها:عاشورا، بزرگترین درسنامه عملی ایمان به خداست. جایی که تعدادی اندک، درس های بیشماری را برای تمام بشریّت مجسّم کردند. امام حسین(علیه السلام) و اصحاب و اهل بیت گرامیشان، اسلام ناب را در همه ابعاد آن متجلّی ساختند. یکی از وجوه حماسه حسینی، تلقین دقیق حیا، عفاف و حجاب اسلامی […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...