ترفندهایی برای تازه واردها؛ خودتان رایانه دلخواهتان را خریداری کنید

اشتراک گذاری :

نودیها:بسیاری از افراد چندان آشنایی با دستگاه های دیجیتال و الکترونیکی ندارند و به دلیل همین عدم آشنایی مجبورند حتی برای خرید این وسایل از سلیقه و دانش دیگران کمک بگیرند یا بهتر بگوییم کل فرآیند خرید را به فرد دیگری بسپارند و مسلم است نتیجه پایانی به سبب تفاوت سلیقه خریدار و مصرف کننده چندان ایده آل نیست. از این رو تصمیم گرفتیم در سلسله مقالاتی به صورت مختصر و مفید، اطلاعاتی را ارائه کنیم تا تازه وارد های فن آوری به راحتی دستگاه های دیجیتال مورد نیازشان را خودشان خریداری کنند.

برای رسیدن به این نقطه در ابتدا نیاز به شناخت قطعات دستگاه های دیجیتال و سپس تکنیک ها و روش های خرید آنها دارید.

اولین مرحله: شناخت قطعات دستگاه های دیجیتال

مهمترین طبقه بندی دستگاه های دیجیتال بر اساس کاربرد و سیستم عامل  آنهاست.

پرکاربردترین دستگاه های دیجیتال:

۱-   رایانه های شخصی (PC): رایانه های رومیزی ،لپ تاپ ها و دستگاه های all in one

۲-    گوشی های هوشمند ، تبلت ها ، کتابخوان ها ، گجت (ابزارک ) های پوشیدنی  مثل ساعت های هوشمند.

البته از نظر های مختلف طبقه بندی های دیگری وجود داشته دارد اما هدف ما پرکاربرد ترین دستگاه های دیجیتال است.

همه دستگاه هایی بالا قطعات مشترکی دارند که برای خرید لازم است با این قطعات آشنا شوید.

معرفی اجمالی قطعات:

۱- مادربرد یا برد اصلی
۲-منبع تغذیه
۳- پردازنده یا CPU
۴- رم (Ram) یا حافظه موقت
۵- کارت گرافیک یا پردازنده گرافیکی
۶- هارد یا حافظه
۷-درایو نوری یا CD/DVD ROM
۸- قطعات دیگر : مانند کارت صدا ، کارت شبکه ، بلوتوث ،گیرنده وای فای و ….
۹- مانیتور ، کیبورد ، موس و بلند گو

نکته: مسلما برخی از این قطعات در برد اصلی دستگاه هایی مثل لپ تاپ و تبلت ادغام شده است و به صورت یک چیپ گنجانده شده است. اما اطلاعات آنها برای خرید آن دستگاه ها نیز نیاز خواهد شد.

قطعه اول : مادر برد ( mainbord ; motherbord)

اصلی ترین قطعه در همه دستگاه های دیجیتال مادر برد یا برد اصلی است که مانند شبکه ارتباط همه قطعات را با هم وصل میکند. دانستن ویژگی های این قطعه صرفا در خرید رایانه های رومیزی (دارای جعبه کیس جدا ) اهمیت دارد چون در دیگر وسایل الکتریکی قابل تعویض و تغییر نیست.

در حال حاضر با وجود لپ تاپ های قوی، معمولا افراد رایانه های رومیزی را برای سیستم های بسیار قوی و کارهای سنگین رایانه ای مثل کارهای گرافیکی و بعضا حتی برای بازی تهیه می کنند. البته ناگفته نماند که قیمت یک رایانه رومیزی معادل یک لپ تاپ از نظر قطعات، ارزانتر تمام می شود.

اطلاعات ریز در مورد تاریخچه و چگونگی کار مادربرد چندان برای خرید به کارتان نمی آید. معروفترین مارک های مادربرد موجود در بازار ،GIGABYTE ،MSI ،ASUS است البته برخی مارک های دیگر هم وجود دارد اما مهمترین قسمت آنها چیپی است که از آن پشتیبانی میکنند. اکثر قریب به اتفاق مادر بردها از چیپ های محصول دو شرکت معروف اینتل و Amd استفاده میکنند.

به طور کلی مواردی که در یک مادر برد مهم است بدین شرح است:

۱) BIOS: به صورت یک تراشه ی کوچک روی بورد اصلی قرار دارد که اطلاعات مورد نیاز مادر بورد (مانند تاریخ و ساعت و …) در آن به وسیله ی یک باطری نگهداری میشود. فرماندهی دستگاه در لحظات ابتدایی روشن شدن رایانه تا زمان بالا آمدن سیستم عامل توسط بایوس انجام میشود.

۲) chipset: مهمترین بخش یک مادر بورد هست و مرغوبیت و امکانات یک مادر بورد را از روی آن می سنجند. وظیفه ی chipset به صورت مختصر برقرای ارتباط کلیه قطعات ورودی و خروجی و داخلی و خارجی با پردازنده ی مرکزی است.

همانطور که گفتیم معروفترین تولید کنندگان چیپست ها دو شرکت اینتل و amd هستند که هر یک برای نامگذاری چیپست های خود اصول خاصی دارند و بدلیل تعداد بسیار بالای مدل ها ، توضیح آن ها در این گزارش نمیگنجد،  ولی مهم ترین نکته این است  که چیپست مذکور توانایی پشتیبانی پردازنده (cpu) و کارت گرافیک شما را داشته باشد. در این صورت احتمال کمی دارد که با دیگر قطعات مشکلی داشته باشد.

۳) CPU Socket :سی پی یو به صورت مستقیم بر روی مادر بورد نصب میشود و نوع سوکت (محل اتصال و تعداد جای پایه ها) و همچنین نوع و مدل چیپست تعیین میکنند که این مادر بورد چه نوع پردازنده ای  و چه نسل و ظرفیتی ، پشتیبانی میکند و چه پردازنده ای به اصطلاح قابل استفاده بر روی این بورد است. باید چیپست با پردازنده یک مدل باشد مثلا هر دو اینتل باشد. در موقع خرید از قویترین پردازنده مورد پشتیبانی مادربرد خود حتما مطلع شوید.

۴) Power Supply Connector: به محل اتصال فیش پاور کامپیوتر گفته میشود که دارای دو ردیف ده تایی است که از منبع تغذیه مستقیم به مادر بورد وصل میشود و برق مورد نیاز مادر بورد و سی پی یو و دیگر اجزا متصل به بورد اصلی را تامین میکند.

مسئله مهم دیگر در مورد مادربرد استفاده از یک منبع تغذیه برق مناسب است که بتواند به راحتی و ایمنی کامل برق مادربرد و باقی قطعات را تامین کند که معمولا به عنوان آخرین قطعه و متناسب با نیاز   قطعات  مختلف جمع شده مدل و قدرتش تعیین میشود.

۵) ورودی و خروجی های مادربرد: منظور کلیه ورودی و خروجی هایی است که به صورت اسلات روی مادر بورد قرار دارند و یا به صورت پورت در پشت کیس قابل رویت هستند.

  • اسلات رم: محل اتصال رم به مادربرد است که در مادربرد های کنونی معمولا تعدادشان زوج است که تا ۸ اسلات هم در بازار موجود است.
  • اسلات یا شیار کارت گرافیک که به آن AGPهم گفته میشود: در این شیار فقط میتوان کارت گرافیک نصب نمود. در برخی مادربردها یک چیپ گرافیک هم روی مادربرد قرار دارد که در صورت نیاز به گرافیک قوی تر کارت گرافیک نصب میکنند. امروزه حتی کارت های گرافیک به صورت دوتایی و چندتایی (دوکاناله و چند کاناله) هم استفاده میشود.
  • اسلات های   PCI که نسل های جدیدش به  PCI express شناخته میشود: بر روی این اسلات ها قطعاتی مثل کارت صدا و کارت مودم و انواع قطعات دیگر روی آن نصب میشوند. گفتنی است؛ برخی از کارت های گرافیک در حالت استفاده از چند کارت گرافیک بر روی اسلات های PCI express نصب میشود. جدیدترین نسخه این نوع اسلات ۴ PCI express است.
  • اسلات یا پورت SATA: این پورت برای اتصال هارد رایانه و درایوهای CD/DVD/BLUERAY به مادربرد است. این پرت نسخه های SATA2 و SATA3 هم دارد که سرعت انتقال در آن ها افزایش یافته است. در مادربرد های قدیمی از پرت IDE استفاده می‌شده است.

پورت هایی که در  مادربرد های امروزی در پشت کیس دیده می شود:

  • پورت PS/2 (مخصوص اتصال کیبورد و برخی موس ها)
  • پورت USB  نسخه دوم و سوم
  • در صورت داشتن کارت گرافیک مسوم به آنبرد (چیپ گرافیک روی مادربرد): پورت VGA ، پورت DVI ، پورت HDMI ، پورت DisplayPort
  • پورت LAN (اتصال کابل شبکه)
  • جک ۳.۵ میلی‌متری ( برای اتصال کابل میکروفون و بلند گو )
سخن آخر آنکه با توجه به کارایی که از رایانه رومیزی خود انتظار دارید و کیفیت قطعات مورد نیازتان مانند قدرت کارت گرافیک و پردازنده CPU و حجم رم، مادربردی را انتخاب کنید که توانایی پشتیبانی از قطعات مذکور را داشته باشد. در نتیجه برای خرید مادربرد باید مقدار نیازتان به کارت گرافیک و پردازنده و حجم رم را بدانید؛ بر همین اساس میتوان حتی پس از خرید  این سه قطعه اقدام به خرید مادربردی با توانایی پشتیبانی از آنها کنید.
باشگاه خبرنگاران
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 17

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

لوازم آرایشی خطری برای سلامت پوست

ش آگوست 27 , 2016
نودیها:ندایی متخصص پوست و مو گفت: لوازم آرایشی و بهداشتی همچون رنگ ها، اسانس ها و غیره که دارای ترکیبات شیمیایی سرب و افلاتوکسین ها هستد باعث ایجاد آسیب های پوستی همچون تغییر رنگ و قارچ های پوستی می شود.   ندایی بروز حساسیت های پوستی را یکی دیگر از […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...