تاثیر خوردن آب برای لاغری و کاهش وزن

اشتراک گذاری :

نودیها:مدت‌های مدیدی، تصور عموم بر این بود که نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می‌کند. در حقیقت، ۳۰ تا ۵۹٪ بزرگسالان امریکایی که در صدد کاهش وزنند، به نوشیدن آب بیشتر روی می‌آورند.

مطالعات بسیاری حاکی از آن است که نوشیدن آب برای کاهش وزن و نگه‌داشتن آن مفید است.

این مقاله شرح می‌دهد که چگونه نوشیدن آب می‌تواند به لاغری کمک کند.

نوشیدن آب به سوزاندن کالری بیشتر کمک می‌کند

اکثر مطالعات ذکر شده در ادامه، به تاثیر نوشیدن ۰.۵ لیتر آب اشاره دارد. نوشیدن آب میزان سوزاندن کالری‌،که به عنوان مازاد انرژی‌های مصرفی شناخته می‌شود، را افزایش می‌دهد.

برای اثبات این موارد، مطالعه‌ایی درباره‌ی اضافه وزن و چاقی کودکان انجام شد که نشان داد مازاد انرژی‌های مصرفی پس از نوشیدن آب سرد تا ۲۵٪ افزایش می‌یابد.

مطالعه‌ایی دیگر در زمینه‌ی اضافه وزن، تاثیرات مصرف زیاد آب تا بیشتر از ۱ لیتر در روز را بر روی زنان بررسی نمود. یافته‌ها نشان داد که در یک دوره‌ی ۱۲ ماهه، ۲ کیلو از وزن آنها کاسته می‌شود.

از آنجایی که این زنان به جز نوشیدن بیشتر آب هیچ‌گونه تغییر دیگری در شیوه‌ی زندگی خود ایجاد نکرده بودند، این نتایج بسیار قابل توجه بود.

علاوه بر این، هر دوی این مطالعات نشان داد که نوشیدن ۰.۵ لیتر آب منجر به سوزاندن ۲۳ کالری بیشتر می‌شود. که در مقیاس سالانه، حدود ۱۷۰۰۰کالری یا بیش از ۲ کیلوگرم چربی است.

مطالعات متعدد دیگری در این زمینه صورت پذیرفت که در آن به افراد مبتلا به اضافه وزن روزانه و به مدت ۱ هفته ۱ تا ۱.۵ لیتر آب داده شد. نتایج، کاهش چشمگیری در وزن، شاخص توده‌ی بدنی، دور کمر و چربی بدن را نشان می‌داد.

این نتایج مادامی که آب سردتر بود، چشمگیرتر می‌شد. هنگامی که آب سرد می‌نوشید، بدن از کالری بیشتر برای گرم نمودن و رساندن دمای آب به دمای بدن کمک می‌گیرد.

نوشیدن آب پیش از غذا اشتها را کم می‌کند

برخی ادعا می‌کنند نوشیدن آب پیش از غذا اشتها را کم کند. در واقع، حقایقی در ورای این موضوع نهفته است، اما تقریبا فقط به افراد میانسال و مسن محدود می‌گردد.

مطالعات نشان می‌دهد میانسالانی که قبل از هر وعده غذا آب می‌نوشند، وزنشان تا ۲ کیلوگرم، در طی یک دوره ۱۲ هفته‌ای، کاهش می‌یابد.

در یک مطالعه، متشکل از دو گروه شرکت‌کننده‌ی میانسال مبتلا به اضافه وزن و چاقی مشخص شد گروه اول که پیش از هر وعده‌ی غذایی آب می‌نوشیدند تا ۴۴٪ بیشتر از گروه دوم که پیش از غذا آب نمی‌نوشیدند، کاهش وزن داشتند.

مطالعه‌ای دیگری نیز در این زمینه نشان داد، نوشیدن آب پیش از صبحانه میزان چربی مصرفی در این وعده را تا ۱۳ ٪ کاهش می‌دهد.

اگر چه ممکن است نوشیدن آب پیش از وعده‌های غذایی برای افراد میانسال و مسن‌تر بسیار مفید باشد، اما مطالعات در این زمینه بر روی افراد جوان‌تر، حاکی از کاهش چشمگیر و مشابهی در مصرف کالری نیست.

نوشیدن آب بیشتر با کاهش مصرف کالری و عدم ابتلا به افزایش وزن پیوند خورده است

از آنجا که آب به‌طور طبیعی فاقد کالری است، پس به طور کلی با مصرف کالری کمتر در ارتباط است. مادامی که آب را جایگزین سایر نوشیدنی‌های پر کالری و مملو از شکر کنید، این امر محقق می‌شود.

مطالعات مشاهده‌ای نشان می‌دهد افرادی که غالبا آب می‌نوشند به طور متوسط ۹٪ کمتر از دیگران کالری جذب می‌کنند.

نوشیدن آب همچنین می‌تواند مانع از افزایش وزن در طولانی ‌مدت گردد. به طور کلی، هر ۴ سال به وزن یک فرد معمولی حدودا ۱.۴۵۰ کیلوگرم اضافه می‌شود.

این میزان ممکن است با رعایت موارد زیر کاهش یابد:

افزودن یک فنجان آب: اضافه نمودن یک فنجان آب به مصرف آب روزانه ممکن است این اضافه وزن را تا حدود ۰.۱۳ کیلوگرم کاهش دهد.

آب را جایگزین سایر نوشیدنی‌ها کنید: عدم مصرف نوشیدنی‌های حاوی شیرین کننده و جایگزین نمودن آنها با یک فنجان آب، افزایش وزن ۴ ساله را تا ۰.۵ کیلوگرم کاهش می‌دهد.

تشویق کودکان به نوشیدن آب از اهمیت ویژه‌ایی برخوردار است، زیرا مانع از اضافه وزن و چاقی آنها می‌شود.

اخیرا مطالعه‌یی در رده‌ی سنی محصلین و با هدف کاهش نرخ چاقی با تشویق کودکان به نوشیدن آب صورت پذیرفت، آن‌ها فواره‌های آب را در ۱۷ مدرسه نصب کردند و دروسی مبتنی بر مصرف آب برای پایه‌ی دوم و سوم ارائه نمودند.

پس از اتمام سال تحصیلی، خطر ابتلا به چاقی به طور گسترده در مدارسی که مصرف آب را افزایش داده بودند تا ۳۱٪ کاهش یافته بود.

چه میزان آب برای لاغری باید نوشید؟

بسیاری از مقامات بهداشتی نوشیدن ۸ لیوان آب در روز را توصیه می‌کنند. اما این میزان کاملا در نوسان و تصادفی است، زیرا همانند بسیاری از چیزهای دیگر، نیاز به آب، در کل به بدن فرد بستگی دارد.

برای مثال، افرادی که تعرق بالایی دارند یا به‌طور منظم ورزش می‌کنند، احتمالا به نسبت افرادی که چندان فعال نیستند به آب بیشتری نیاز دارند. لازم است افراد مسن‌ و مادران شیرده نیز نسبت به نوشیدن و جذب آب توجه بیشتری داشته باشند.

به‌خاطر داشته باشید که بدن از بسیاری غذاها و نوشیدنی‌ها مانند، قهوه، چای، گوشت، ماهی، شیر و به‌ویژه میوه‌ها و سبزیجات آب دریافت می‌کند. به عنوان یک قاعده‌ی تقریبی، شما باید همیشه زمانی که تشنه‌اید آب بنوشید و به اندازه‌ی کافی بنوشید که تشنگی خود را برطرف کنید.

اگر متوجه شدید که سردرد دارید، حال بدی دارید، دائما گرسنه هستید یا مشکل تمرکز دارید، پس ممکن است دچار بی‌آبی خفیف شده باشید. نوشیدن آب بیشتر این مشکل را برطرف می‌سازد.

براساس مطالعات، نوشیدن روزانه‌ ۱ تا ۲ لیتر آب برای کمک به کاهش وزن کفایت می‌کند.

آب مورد نیاز بدن در مقیاس‌های مختلف:

لیتر: ۱ تا ۲ لیتر

لیوان : ۴ تا ۸ لیوان

اما در نظر داشته باشید که این تنها یک قاعده‌ی عمومی است. برخی افراد به میزان کمتری آب نیاز دارند، حال آنکه سایرین به مقدار بیشتری نیاز دارند. همچنین نوشیدن آب بیش از حد نیز می‌تواند منجر به مسمومیت آبی شود. حتی در موارد حاد مانند مسابقات، نوشیدن آب منجر به مرگ شده است.

آب برای لاغری می‌تواند واقعا سودمند باشد.

آب ۱۰۰٪ فاقد کالری است، به سوزاندن بیشتر کالری کمک می‌کند و اگر پیش از غذا مصرف شود حتی می‌تواند اشتها را فروکش نماید.

چنانچه آب را جایگزین نوشیدنی‌های حاوی شیرین کننده نمائید، مزایای آن حتی بیشتر هم می‌شود. راهی خیلی ساده برای کاهش شکر و کالری.

با این حال، به خاطر داشته باشید که اگر مبتلا به اضافه وزن یا چاقی هستید و باید میزان چشمگیری از وزن خود کم نمائید، علاوه بر نوشیدن آب کارهای دیگری نیز باید انجام دهید.

آب تنها یکی از موارد است، تکه‌ای خیلی کوچک از یک پازل.

مشرق

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 309

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

دانلود مداحی جونم وای عمرم بی تابم حاج محمود کریمی - میلاد امام رضا علیه السلام ۱۳۹۷

چ جولای 25 , 2018
دانلود راسخون برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن [کل آراء: 0 میانگین: 0]Related Images:Visits: 309

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...