تأخیر در ازدواج از نگاه دختران و پسران چه دلایلی دارد؟

اشتراک گذاری :

نودیها:یک مشاور خانواده و ازدواج گفت: ازدواج دیرهنگام ریشه در مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد و باید مهارت‌هایی را به جوانان آموزش دهیم تا بتوانند ازدواج بهنگام داشته باشند.

فاطمه آذرتاش با اشاره به اینکه سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) مصادف است با آغاز هفته ازدواج آسان، اظهار کرد: باید تلاش شود تا با استفاده از پتانسیل‌های مختلف بحث ازدواج آسان را در جامعه رونق داد. هم اکنون زمانی که از این مسئله صحبت می‌شود، برخی تصور می‌کنند هدف بالا بردن سرعت ازدواج است اما منظور از ازدواج آسان یعنی فراهم کردن شرایط لازم برای زوج‌های جوان تا با کمترین موانع موفق به ازدواج شوند.

وی افزود: جامعه و خانواده باید برای فراهم کردن مقدمات ازدواج آسان به جوانان کمک کنند چرا که ازدواج دیرهنگام تبعات مختلف خود را به همراه دارد و در این رابطه سوال اصلی این است که چرا برخی جوانان تمایلی به ازدواج ندارند؟

این مشاور خانواده و ازدواج گفت: ازدواج دیرهنگام ریشه در مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارد و باید مهارت‌هایی را به جوانان آموزش دهیم تا بتوانند ازدواج بهنگام داشته باشند. هم اکنون وزارت ورزش وجوانان به مناسبت هفته ازدواج هر روز را با نامی انتخاب کرده است که به مهارت‌های مورد نیاز ورود جوانان به زندگی مشترک می‌پردازد. به عنوان مثال نخستین روز هفته ازدواج با عنوان توانمندسازی جوانان و مهارت‌های اقتصادی نامگذاری شده است.

آذرتاش ادامه داد: مطابق سند چشم انداز ۱۴۰۴ سلامت روان و جسم انسان و تحکیم بنیان خانواده یکی از اهداف است که این مسائل با ازدواج بهنگام محقق خواهد شد.

* دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج

وی با اشاره به دلایل عدم تمایل برخی جوانان به ازدواج مطرح کرد: آمار بالای طلاق و ترس از شکست یکی از دلایل گریز جوانان از ازدواج است. همچنین برخی الگوی زن و شوهر موفق و صمیمی را در اطرافیان خود مشاهده نمی‌کنند به همین دلیل تمایلی به ازدواج ندارند. بنابراین باید تلاش شود تا در برنامه‌های تولیدی صداوسیما صمیمیت میان زوجین به نمایش گذاشته شود.

* روابط آزاد یکی از دلایل تأخیر در ازدواج

این مشاور خانواده و ازدواج با اشاره به روابط آزاد و ازدواج سفید به عنوان یکی از دلایل عدم تمایل به ازدواج گفت: این موضوع بیشتر برای دختران آسیب زاست و از مسائلی است که منجر به تأخیر در ازدواج می‌شود از سوی دیگر باید پذیرفت که ازدواج قبول نوعی مسئولیت است اما برخی جوانان برای فرار از بار مسئولیت تن به ازدواج نمی‌دهند. در همین رابطه باید آسیب های اجتماعی را شناسایی و از همان دوران مدرسه برای دانش آموزان بازگو کنیم.

آذرتاش بیان کرد: کمرنگ شدن اعتماد در جامعه از سایر مسائل تأثیرگذار در تأخیر ازدواج است.زمانی که زن و مرد نتوانند به یکدیگر اعتماد کنند چگونه زندگی مشترک را آغاز خواهند کرد بنابراین باید از همان ایام حضور کودکان در مهدها افرادی باشند که با شناسایی کودکانی که از صمیمیت واهمه دارند آموزش‌های لازم برای اعتماد و خوشبینی را در وجود آنها نهادینه کنند.

* دلایل تأخیر در ازدواج از نگاه دختران و پسران

وی در خصوص دلایل تأخیر ازدواج در میان دختران و پسران گفت: یکی از مهمترین دلایل تأخیر ازدواج در بین دختران ترس از دست دادن موقعیت شغلی و تحصیلی است به همین دلیل دولتها باید امکاناتی را برای زنان متعهد فراهم کنند. از سوی دیگر روابط آزاد و برخی بی‌بندوباری‌ها در جامعه و ترس از مسئولیت پذیری مهمترین دلایل تأخیر ازدواج در بین مردان است.

این مشاور خانواده و ازدواج گفت: به جوانان پیشنهاد می‌کنیم که اگر با فردی آشنا شدند و طرف مقابل ۷۰ درصد معیارهای مدنظر آنها را داشت برای ازدواج اقدام کنند متأسفانه برخی جوانان دچار بدبینی شده یا کمالگرا هستند و انتظارات بالایی از همسر آینده خود دارند.

آذرتاش با اشاره به اینکه جامعه شهرنشینی نیز یکی از عوامل تأثیرگذار در تأخیر ازدواج جوانان است، افزود: در گذشته اغلب افراد یک محله از یکدیگر شناخت داشتند و بزرگان نسبت به معرفی دختران و پسران مجرد به خانواده‌ها اقدام می‌کردند اما هم اکنون این فرهنگ در جامعه ضعیف شده است بنابراین باید با ایجاد مجامعی در دانشگاه‌ها یا فرهنگسراها زمینه آشنایی صحیح دختران و پسران را فراهم کرد.

وی در پایان تأکید کرد: دولت برای تشویق جوانان به ازدواج بهنگام باید تسهیلات لازم را فراهم کند به عنوان مثال در بخش تأمین مسکن جوانان اقدام لازم انجام شود.

تسنیم

برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 22

موسوی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

چرا باید «روغن ارده کنجد» مصرف کرد + خواص

د آگوست 21 , 2017
نودیها:نکته بسیار مهمی که همواره مورد توجه نیاکان ما بوده، استفاده از روغن ارده کنجد است، با نگاهی دقیق به کتابهای کهن به این نتیجه می‌رسیم که حکما برای روغن کنجدی که بدون تفت داده شدن و تبدیل به ارده شدن، تهیه می‌شده است، ارزش غذایی قائل نبودند مگر آنکه […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...