به جای تولید اشتغال، هواپیمای ۲ طبقه ایرباس سوار شوید و گیلاس ۸۰ هزار تومانی بخورید!

اشتراک گذاری :

 تحقق تمام شعارهای دولت برای بهبود اقتصاد و خروج از رکود و بیکاری کشور به بعد از اجرایی شدن برجام موکول شد و مردم نیز انتظار کشیدند تا هم چرخ سانتریفیوژ بچرخد هم چرخ زندگی و اشتغال، اما اکنون که برجام اجرایی شده می‌رود تا ایران به بازار بزرگ کالاهای لوکس وارداتی تبدیل شود آیا برجام۲ ادامه این سیاست خواهد بود؟
اجرای برجام که نزدیک شد، بعد از ۷۰۰ روز وعده‌ها فراموش شدند و مشکلات داخلی از خارج به داخل برگشتند و تمام دولتمردان حل مشکلات را به داخل بازگرداندند با یک تفاوت که ایران با قراردادهای محرمانه و واردات قاچاق به بازار کالاهای مصرفی لوکس بدل شد.
در حالی که انتظار می‌رفت پول‌های آزاد شده صرف ترمیم و بازسازی بخش تولید و پاسخگوی نیازهای بازار کار باشد، اما بعد از سفر اروپایی هیئت دولت ناگهان ورق برگشت و اجرای برجام یک آغازی شد برای باز شدن دروازه‌های نامرئی واردات کالاهای لوکس تا جایی که امروز به غیر از ایرباس‌هایی که در ایران فقط قابلیت نشستن در یک فرودگاه را دارند میوه‌های عجیب کیلویی ۸۰ هزار تومانی را مشاهده می‌کنیم.
مردم و به خصوص خیل بیکاران می‌گویند تا زمانی که شغل نداشته باشیم، نمی‌توانیم گیلاس ۸۰ هزار تومانی بخوریم یا سوار بر هواپیمای دو طبقه ایرباس بشویم و به خارج از کشور برویم، اما بعد از برجام ما شاهد قراردادهای محرمانه و غیرضروری هستیم یا با شرکت‌هایی قرارداد می‌بندیم که ما را در تحریم‌ها تنها گذاشتند.
در همین حین یک کشاورز شمالی در تماس تلفنی به روزنامه «جوان» گفت: نمی‌دانم این جریان واردات میوه‌های خارجی چیست، اما واقعاً اگر قرار بود نتیجه برجام واردات میوه‌های خارجی و تغییر ذائقه مردم باشد، کاش برجام به نتیجه نمی‌رسید.  وی با اشاره به اینکه ما از هم‌اکنون نگران آینده شغلی خود هستیم، گفت: طی سال‌های اخیر سهم اشتغال بخش کشاورزی از بیش از ۲۵ درصد به حدود ۱۸ درصد کاهش یافته و اگر قرار باشد برجام۲ هم با هجوم واردات کالاهای کشاورزی اجرا شود، دیگر کشاورزی نابود خواهد شد و ما ترجیح می‌دهیم در شهرها به فروش میوه‌های خارجی مشغول شویم و گاری به دست بگیریم.   وی تأکید می‌کند: چرا کسی به داد ما نمی‌رسد و دولت به وعده‌های خود عمل نمی‌کند؟
یک کارشناس اقتصادی نیز در گفت وگو با «جوان» می‌گوید: نگاهی به بازارهای مختلف از پوشاک تا میادین میوه و تره‌بار یا حتی بیلبوردهای سطح شهر تهران کافی است تا تضاد و تناقض‌گویی حرف‌های دولتمردان را در جلوگیری از واردات و تبدیل شدن ایران به بازار کالاهای مصرفی لوکس نشان دهد.
وی با تأکید بر اینکه ایران به بازار کالاهای لوکس مصرفی تبدیل شده و دیگر نمی‌توان آن را با این همه شواهد منکر شد، می‌افزاید: اگر دولت قرار بود برنامه‌ای برای نجات اقتصاد داشته باشد، نمی‌گذاشت تا صنایع مختلف و تولیدکنندگان به این وضعیت برسند یا حداقل ظواهر را رعایت می‌کرد. نه اینکه اکثر بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر‌های بزرگ را کالاهای خارجی از خودرو تا کفش پر کند.
این کارشناس اقتصادی با هشدار به مانور تبلیغاتی-سیاسی برجام۲ گفت: دولت برای ادعای برجام۲ باید برنامه بدهد؛ برنامه‌ای که در آن منجر به واردات کالاهای لوکس در قالب قراردادهای محرمانه نشود یا به دلالان اجازه ندهد به‌طور پنهانی کالاهای لوکسی مانند انگور شیلیایی و پرتقال مصری را وارد کند.

خیانت دلال‌صفتان
در ‌این‌باره رئیس اتحادیه باغداران ضمن اعلام نرخ‌  میوه‌های وارداتی غیررسمی و قاچاق در این باره می‌گوید: عده‌ای «دلال‌صفت» با رابطه بازی به تولیدکشور و تولیدکنندگان ایرانی خیانت کرده‌اند.
مجتبی شادلو درباره وضعیت قیمت میوه‌های وارداتی غیررسمی و قاچاق در میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران اظهار داشت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم شبرنگ، هلو و آلوزرد خارجی از ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان، گیلاس از ۶۰ تا ۸۰ هزار تومان، انگور از ۱۵ هزار تا ۱۸ هزار تومان، انبه از ۱۴ هزار تا ۲۰ هزار تومان و سیب سبز فرانسوی ۱۸ هزار تومان است.
وی با بیان اینکه باغداران ایرانی رو به نابودی هستند، گفت: قیمت سیب سبز فرانسوی در میدان مرکزی ۱۸ هزار تومان است در حالی که کیفیت این میوه اصلاً با انواع داخلی آن قابل مقایسه نیست؛ سیب‌هایی در داخل کشور تولید می‌شود که نظیر آنها در هیچ کجای دنیا وجود ندارد.
رئیس اتحادیه باغداران تصریح کرد: قیمت بهترین سیب قرمز ایرانی در مراکز عمده‌فروشی از ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان و مرغوب‌ترین سیب زرد از ۵۰۰ تا ۳ هزار تومان است.
شادلو با اشاره به اینکه عده‌ای «دلال‌صفت» با «رابطه‌بازی» به تولید کشور و تولیدکنندگان ایرانی خیانت کرده‌اند، افزود: کیفیت پرتقال‌های مصری و نارنگی‌های پاکستانی وارد شده به هیچ عنوان قابل مقایسه با تولیدات داخلی نیست، به عنوان مثال نارنگی‌های وارد شده بی‌کیفیت، کم‌آب و پر از هسته هستند، اما با قیمتی حدود ۶ تا ۷ هزار تومان در مراکز عمده‌فروشی عرضه می‌شوند، این در حالی است که همین الان هر کیلوگرم نارنگی فارس ‌با کیفیتی به مراتب بالاتر حدود ۳ هزار تومان است.
رئیس اتحادیه باغداران اضافه کرد: قیمت بهترین نوع پرتقال داخلی در عمده‌فروشی‌ها از ۵۰۰ تا ۲ هزار تومان است.

بازاریابی پنهانی
شادلو با بیان اینکه اقدامات واردکنندگان غیررسمی در میدان مرکزی پنهانی است، گفت: آنان نمونه‌هایی با خود می‌آورند تا مشتری پیدا کنند.
وی با اشاره به اینکه پیش از این میوه‌های خارجی کم و بیش در بازار میوه داخل حضور داشتند، افزود: متأسفانه این مسئله اوج گرفت و ناگهان بازار پر شد، ضمن اینکه در حال حاضر این میوه‌ها در اغلب مغازه‌ها حضور دارند.
شادلو درباره عواقب این واردات غیرقانونی هشدار داد و تصریح کرد: به هر حال ما باید منتظر عواقب ناشی از این کار باشیم؛ منتظر آفات و بیماری‌هایی که از این طریق باغات ایران را آلوده خواهد کرد و منتظر از دست رفتن سرمایه‌های کشاورزان داخلی.
وی با اشاره به اینکه چند سال قبل مازاد تولید باعث شد حجم گسترده‌ای از مرکبات کشور فاسد و دور ریخته شود، گفت: بعید نیست دوباره به همان دوران برگردیم، چون میوه محصولی نیست که ماندگاری زیادی داشته باشد.
براساس اعلام مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، واردات تمام اقلام میوه به استثنای موز، آناناس، انبه، نارگیل و پاپایا(خربزه درختی) به کشور ممنوع است اما بازار داخلی در دوره‌های مختلف مملو از میوه‌های خارجی گزارش شده است.

منبع : رجا نیو از  روزنامه جوان
برای امتیاز دادن به این مطلب اینجا کلیک کن
[کل آراء: 0 میانگین: 0]

Related Images:

Visits: 9

مرتضی - مدیر اصلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

خوراکی هایی که نقش صد آفتاب را در بردن ایفا می کنند

ی فوریه 21 , 2016
دکتر حسن اکبری متخصص آسیب شناسی و مدرس طب اسلامی ایران گفت:مصرف بعضی از خوراکی‌ها برای حفاظت از پوست در برابر آفتاب سوختگی و برای شادابی و شفافیت پوست مفید است. همچنین توجه به این نکته حائز اهمیت است که حداقل میزان جذب آفتاب برای بدن هر فردی لازم می‌باشد چون […]

شاید این مطالب را دوست داشته باشی

نودیها

مجله سرگرمی نودیها

ما سعی کردیم با دیگر مجله های موجود در اینترنت کمی متفاوت باشیم اینجا اگر جستجو کنید مطالب متنوع بسیاری خواهید یافت. بیش از 16000 مطلب ...